تسهیلات چهار‌میلیون تومانی ازدواج که پرداخت آن به زوج‌های جوانی که تاریخ عقدشان پس از عید فطر امسال است وعده داده شده بود، با تاخیر چندین ماهه از اوایل ماه جاری وارد مرحله پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، هنوز چند روزی به پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر باقی مانده بود که سیدحمیدپور محمدی ـ معاون وزیر اقتصاد ـ از دو برابر شدن مبلغ تسهیلات ازدواج و افزایش آن به چهار‌میلیون تومان خبر داد و این اقدام را عیدی دولت به زوج‌های جوانی که تاریخ عقدشان پس از عید فطر ثبت شده باشد، معرفی کرد که می‌توانست در قالب اعتبار خرید کالا تا یک‌میلیون تومان دیگر به صورت غیر نقدی افزایش پیدا کند.

افزایش مبلغ وام نقدی به بیست‌میلیون ریال اگرچه در مقایسه با هزینه‌های سنگین و گاه سرسام آور ازدواج و تشکیل خانواده بسیار ناچیز است، اما خبر خوشی برای زوج‌های جوان بود تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس در کمال خوش بینی از رشد و آمار ازدواج در پی افزایش تسهیلات ازدواج سخن می‌گفتند. اما شادمانی و خوش‌بینی حاصل از این خبر چندی نپایید و با وجود اینکه مسوولان اقتصادی کشور از پرداخت این تسهیلات از فردای روز عید فطر خبر داده بودند، پاسخ‌های منفی مدیران شعب بانک‌ها به مراجعان دریافت این تسهیلات، دریافت آن را رفته‌رفته به رویایی دست نیافتنی مبدل می‌ساخت. از پاسخ‌هایی که مدیران شعب بانک‌های کشور به متقاضیان وام چهار‌میلیونی ازدواج می‌دادند، این گونه بر می‌آمد که تا دو هفته پس از عید فطر هنوز مصوبه‌ای در خصوص پرداخت وام جدید ازدواج به آنها ابلاغ نشده و بر خلاف گفته معاون وزیر اقتصاد که دریافت این وام را از یک روز پس از عید فطر ممکن است، طی مراحل ابلاغ صدور مجوز پرداخت، انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا (ع) به عنوان معرف متقاضیان وام و ... بیش از یک ماه زمان می‌برد.

این فاصله زمانی در شرایطی بیشتر نمی‌شود که منابع مالی لازم برای پرداخت تسهیلات فراهم باشد و در غیر این صورت متقاضیان باید مدت زمان بیشتری به انتظار بنشینند و این همان اتفاقی بود که افتاد و زمانی که با گذشت حدود دو ماه از موعد پرداخت تسهیلات چهار‌میلیون تومانی ازدواج و پرداخت نشدن تسهیلات، بروز مشکلاتی بر سر راه تامین منابع مالی لازم برای اعطای این وام به عنوان علل تاخیر در تحقق وعده دولت به زوج‌های جوان اعلام شد. در چنین وضعیتی معاون وزیر اقتصاد مجددا پیام‌آور شادی برای متقاضیان وام ازدواج شد و از برطرف شدن مشکل تامین منابع مالی اعطای این تسهیلات خبر داد. پورمحمدی ۱۶ آبان ماه اعلام کرد: دستورالعمل‌ پرداخت اعطای وام چهار‌میلیون تومانی ازدواج هفته آینده به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود.

پس از این مرحله و برطرف شدن مشکل تامین مالی بود که پرداخت تسهیلات بانک‌های عامل به تدریج به انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا (ع) پرداختند و وعده دولت به زوج‌های جوان با تاخیری چند ماهه از اواخر آذر و اوایل دی ماه آغاز شد اگرچه به نظر می‌رسد هنوز مشکل پرداخت این تسهیلات در برخی بانک‌ها وجود دارد. اما پورمحمدی در تازه‌ترین مصاحبه خود بر ارائه آن از سوی بانک‌ها تاکید کرد و گفت: تمام بانک‌ها مکلف به پرداخت وام چهار‌میلیون تومانی ازدواج هستند.

وی ادامه داد: وام چهار‌میلیون تومانی ازدواج یک پروسه طولانی را طی کرد به طوری که ابتدا باید منابع لازم جذب و با صندوق مهر امام رضا(ع) موافقت‌های اولیه انجام می‌شد که خوشبختانه بعد از دو سه ماه این پروسه کاری انجام و دستورالعمل‌ها تهیه و در حال حاضر در حال پرداخت است.