عزم بانک مرکزی برای مقابله با موسسات متخلف

فاطمه بهادری

عکس: نگار متین‌نیا

پس از اعلام دستورالعمل یکسان‌سازی نرخ سود بانکی و اجرای آن از اول آبان ماه، برخی موسسات اعتباری بدون در نظر گرفتن این دستورالعمل اجرایی، همچنان به ارائه نرخ‌های سود بالاتر ادامه دادند. این درحالی است که بانک‌های دولتی و خصوصی ملزم به رعایت این دستورالعمل شده و نرخ‌های سود سپرده‌های بلندمدت پنج ساله خود را حداکثر ۱۹درصد اعلام کردند.

عدم رعایت دستورالعمل بانک مرکزی توسط برخی موسسات باعث شد تا بانک‌ها نسبت به خروج منابع به سمت این موسسات بیمناک شده و به بانک مرکزی در خصوص ادامه این روند هشدار بدهند.

چندی پیش بانک مرکزی دستورالعمل یکسان‌سازی نرخ سود را مجددا به موسسات ابلاغ کرد. با وجود این ابلاغیه، نرخ سود سپرده‌های برخی موسسات همچنان بالا بوده و باعث نگرانی بانک مرکزی در این خصوص شده است. ادامه این روند باعث شده تا بانک مرکزی به فکر صدور اطلاعیه‌ای جدید بیفتد که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

این اطلاعیه به موسسات مالی و اعتباری در خصوص اجرای نرخ‌های سود سپرده‌ مصوب بانک مرکزی هشدار خواهد داد. پس از انتشار این اطلاعیه و در صورت سرپیچی مجدد برخی موسسات، بانک مرکزی محدودیت‌هایی را در خصوص آنها اعمال خواهد کرد که بستن حساب‌های بانکی و تعطیلی شعب از جمله این محدودیت‌ها خواهد بود.

گرچه بر اساس گزارش دنیای اقتصاد که دو روز گذشته منتشر شد، بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد کارشناسی طرح یکسان‌سازی نرخ سود با توجه به نرخ‌های گواهی سپرده‌های بانک‌ها است و در کارشناسی بودن آنها تردید دارد، اما مسوولین این بانک معتقدند که دستورالعمل‌ها و مقررات موجود باید توسط بانک‌ها اجرا شود و تخطی برخی موسسات در این خصوص باعث بروز مشکلاتی برای سایر بانک‌ها و بازار پول می‌شود.

این مساله باعث شده تا مسوولین بانک مرکزی به فکر صدور اطلاعیه‌ای در خصوص لازم‌الاجرا بودن دستورالعمل یکسان‌سازی نرخ سود باشند که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

در صورت عدم رعایت مفاد این اطلاعیه، موسسات متخلف باید تبعات ناشی از عدم رعایت نرخ‌های سود را بپذیرند. البته موسسات اعتباری فوق معتقدند که با توجه به برخی محدودیت‌ها نسبت به بانک‌ها، این موسسات نباید از دستورالعمل نرخ‌های سود پیروی کنند.

رعایت سقف ذی‌نفع واحد در بنگاه‌های اعتباری

در عین اینکه بانک مرکزی در پی اصلاح نرخ‌های سود سپرده‌ها در موسسات اعتباری است، اصرار بر رعایت برخی ضوابط دیگر در موسسات فوق نیز از دیگر موارد مورد نظر این بانک است. رعایت این مساله که سقف ذی‌نفع واحد در بنگاه‌های اعتباری باید به ۱۰درصد و یا کمتر برسد، از دیگر مواردی است که بانک مرکزی بررعایت آن توسط موسسات اعتباری تاکید دارد.

با توجه به اتمام شش ماه از مهلت ۱۸ ماهه بانک مرکزی به موسسات اعتباری مبنی بر احراز شرایط لازم برای دریافت مجوز نهایی، این بانک در خصوص احراز هر چه سریع‌تر این شرایط نیز به موسسات هشدار خواهد داد.

برخی موارد همچون سرمایه مورد نیاز در حد استانداردهای بال ۲ نیز از دیگر موارد مطروحه توسط بانک مرکزی است که باید توسط موسسات رعایت شود.

در صورت رعایت شرایط و ضوابط، مجوز تطبیق و تغییر این موسسات به مجوزهای قطعی تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری از اولویت‌های مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی بود که اعتقاد داشت: در هیچ کجای دنیا این مساله وجود ندارد که موسسه‌ای بدون مجوز و نظارت به فعالیت‌های پولی و بانکی بپردازد.