گروه بازار‌پول - بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از ۲۰ دلار افت کرد.

کاهش بهای نفت که طی یک ماه گذشته بیشترین کاهش خود را تجربه کرده و رشد بهای دلار آمریکا، موجب کاهش بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا سطح ۹۱۰ دلار شد که نسبت به روز سه‌شنبه هفته گذشته تقریبا ۲۰ دلار افت داشته است.

بهای طلا در بازارهای جهانی طی ماه جولای ۲/۱درصد کاهش یافته است در حالی که ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و ین ژاپن به ترتیب یک درصد و ۶/۱درصد رشد داشته است.

برخی از تحلیلگران از جمله MARK PERVEN استراتژیست ارشد بازار کالا در ملبورن استرالیا معتقد است که نشانه‌هایی از بازگشت اعتماد به بازار سهام وجود دارد که معمولا نشانه مثبتی برای بازار طلا به حساب نمی‌آید.کاهش تقاضا در بازارهای جهانی برای نفت موجب افت ارزش آن در بازارهای آسیایی و آمریکایی شد که تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش ارزش طلا دارد. تعطیلات بازار داخلی طلا و ارز در روزهای پایانی هفته سبب شد که فرصت ثبت واکنش نرخ‌ها در این بازارها در مقابل نوسانات نرخ‌های جهانی از دست برود.

با این حساب امروز در نرخ انواع سکه و طلا و همچنین بازار ارز باید با افت قابل توجهی روبه‌رو باشیم که البته چشم‌انداز و جهت‌گیری نوسان قیمت کالاها در جهان، بازار را از هر گونه واکنش پرشتاب برحذر خواهد داشت.

تولید پلاک‌های طلا با مفاهیم ایرانی

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از توقف تولید سکه‌های الیزابت در بازار به دلیل غیر قانونی بودن ضرب آنها خبر داد و گفت: به دلیل تقاضای مردم تولیدکنندگان به سمت ساخت پلاک‌های طلا با مفاهیم و تصاویر تاریخی ایرانی همچون تخت جمشید روی آورده‌اند. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از توقف تولید سکه‌های الیزابت در بازار خبر داد و گفت: تولید این سکه‌ها به دلیل مفاهیم غیرایرانی از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و از نظر قانونی ممنوع است؛ به همین دلیل ساخت سکه‌ها با تصاویر الیزابت متوقف شد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: به همین دلیل نیز تولیدکنندگان طلا به سوی ساخت پلاک‌ها با مفاهیم و تصاویر تاریخی ایرانی همچون تخت جمشید روی آوردند، این پلاک‌ها در ابعاد و وزن‌های مختلف و عیار استاندارد زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر در سراسر کشور تولید می‌شود.

وی ضرب اینگونه سکه‌ها در ابعاد مختلف و کوچک را متناسب با توان قدرت خرید مردم عنوان کرد و افزود: ضرب این سکه‌ها نوعی رواج فرهنگ قومی‌و تاریخی کشور است که بستگی به ابتکار تولیدکنندگان آن دارد، به هرحال تصاویر این نوع سکه‌ها نباید مغایر با قوانین باشد.

کشتی آرای در بیان دلیل رواج این سکه‌ها در بازار اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی و خارجی بسیاری از افراد قدرت خرید سکه را ندارند، بنابراین تولید پلاک طلا در قطعات و اندازه‌های کوچک و متنوع رواج یافت.