گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: همان طور که پیش بینی شد قیمت سکه بهار آزادی در واکنش به افزایش دوباره قیمت جهانی طلا به شدت افزایش یافت و تا ۵۶۵ هزار تومان بالا رفت. این در حالی است که نگرانی جامعه جهانی در خصوص بحران‌های اقتصادی همچنان پابرجا است و احتمال افزایش قیمت جهانی طلا همچنان وجود دارد. در همین حال در واکنش به افزایش قیمت‌های جهانی بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز و سکه قیمت دلار مرجع و سکه دولتی را بالا برد.

گزارش حیرت برانگیز مشاغل آمریکا در ماه آگوست و تداوم نگرانی‌ها از تشدید بحران اقتصادی در اروپا و همچنین انتشار تازه‌ترین گزارش‌ها در خصوص خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی اهرم‌های فشار بر قیمت جهانی طلا است. در عین حال رویداد آتی مشخص در تقویم اقتصادی هفته آینده سخنرانی مساله‌دار رییس جمهور آمریکا در خصوص برنامه‌های جدید اشتغالزایی است که ظاهرا مردم این کشور امیدی به تحقق این برنامه ندارند.

بازار سکه داخلی

دیروز قیمت سکه در بازار با ۱۳ هزار تومان افزایش به ۵۶۵ هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم نیز اگرچه به سطح پیش‌بینی شده نرسید، اما با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا ۵۷۵ هزار تومان بالا رفت. در اولین روز کاری بازار داخلی قیمت نیم سکه و ربع سکه با ۵۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب تا ۲۷۷ هزار تومان و ۱۴۳ هزار تومان افزایش یافتند. قیمت فروش سکه گرمی نیز ۸۰ هزار تومان اعلام شد. در بازار دیروز سکه‌های بهار آزادی با اختلاف قابل توجهی کمتر از قیمت‌های فروش از مردم خریداری می‌شد. سکه بهار آزادی به بهای ۵۵۷ هزار تومان، سکه طرح قدیم به نرخ ۵۶۰ هزار تومان، نیم سکه به قیمت ۲۷۳ هزار تومان، ربع سکه به نرخ ۱۳۹ هزار تومان و سکه یک گرمی به نرخ ۷۵ هزار تومان از مردم خریداری می‌شد. قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز دیروز با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب کارمزد و اجرت ساخت به۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در بازار طلا به طور متوسط هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته شده ۶۵ هزارتومان به فروش می‌رسد.

سکه دولتی باز هم گران شد

روز گذشته بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی را با ۸۳۲۰ تومان افزایش تا ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان بالا برد. نیم سکه نیز با ۵۲۰۰ تومان افزایش به ۲۷۲ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. همچنین قیمت ربع سکه ۳۱۲۰ تومان افزایش یافته و ۱۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد. سکه گرمی نیز که رسما از عید فطر در بانک‌های ملی عرضه می‌شود، در روز گذشته ۱۰۴۰ تومان گران شد و به نرخ ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان در شعب منتخب بانک ملی فروخته شد. بانک مرکزی برای آنکه اشتهای خرید سکه در مردم را تحت کنترل بیشتر درآورد و از تشکیل صف‌های طولانی نیز جلوگیری کند، مرتبا قیمت سکه دولتی را همراستا با قیمت بازار و قیمت جهانی طلا بالا می‌برد.

قیمت‌ها در بازار ارز

دیروز بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با ۲۴ ریال افزایش تا ۱۰۶۰۴ ریال بالا برد. قیمت دلار بازار نیز با ۲ تومان افزایش تا ۱۲۰۸ تومان رسید. افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار در حالی است که قیمت یورو و پوند انگلیس با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شدند. دیروز یورو ۱۷ تومان و پوند انگلیس ۱۳ تومان ارزان شده و به ترتیب ۱۷۶۰ تومان و ۲۰۰۵ تومان به متقاضیان فروخته شدند. قیمت خرید دلار آمریکا دیروز ۱۲۰۲ تومان بود. صرافان یورو را به نرخ ۱۷۳۵ تومان و پوند انگلیس را به نرخ ۱۹۹۰ تومان از مردم می‌خریدند.

ابهام در مورد حباب قیمت سکه

برخی نسبت به قیمت سکه در بازار داخلی حساس تر شده و معتقدند که با توجه به قیمت ۱۸۸۴ دلاری بسته شده پایان معاملات این هفته و نرخ تقریبا ۱۲۱۰ تومانی دلار آمریکا، قیمت سکه با احتساب حق الضرب باید ۶۴۱ هزار تومان باشد. این عده معتقدند که قیمت سکه در بازار به این ترتیب حبابی است و حتی قیمت ۵۵۶ هزار تومانی سکه دولتی نیز بسیار بیشتر از ارزش جهانی آن است. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه بانک مرکزی سکه را هیچ‌گاه به قیمت پایین تر از نرخ بازار نخواهد فروخت، قیمت سکه دولتی را منطبق بر قیمت‌های جهانی دانسته و هر گونه حبابی بودن قیمت آن را تکذیب کرده است.

لازم به یادآوری است که میزان طلای ۲۴ عیار موجود در سکه‌های ۱۳۳/۸ گرمی بهار آزادی، ۳۲/۷ گرم است. کمتر از نیم گرم مس و کمتر از نیم گرم نقره ۲۴ عیار نیز به آن می‌افزایند. در محاسبه قیمت سکه در تازه ترین روش‌ها قیمت دلار بازار آزاد برای آن در نظر گرفته می‌شود.(در صورتی که قیمت سکه به روش سابق با قیمت دلارمرجع حساب می‌شد قیمت آن بسیار نازل‌تر از قیمت‌های فعلی بود) بر این میزان در حدود ۸ هزار تومان بابت بیمه و حمل و نقل بر قیمت آن می‌افزایند. قیمت طلا هر روزه در ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر اینها بانک مرکزی ۴ درصد نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به قیمت سکه می‌افزاید و نهایتا قیمت آن را برای فروش به بانک ملی اعلام می‌کند.

افزایش۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده سکه که این روزها بیش از ۲۱ هزار تومان است، مقداری است که پیشتر بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ضمن انتقاد شدید از سازمان امور مالیاتی، افزوده شدن این مقدار را به مثابه خارج شدن اهرم‌های کنترلی قیمت، از دست بانک مرکزی اعلام کرده بود.خرداد ماه امسال همزمان با اولین روز‌های اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده سکه، قیمت آن در بازار در یک روز ۱۸ هزارتومان بالا رفته بود.

قیمت‌ها در بازار جهانی

بهای جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی با ۱۴ دلار افزایش نسبت به غروب روز جمعه و نزدیک به ۶۰ دلار افزایش نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه، در سطح ۱۸۸۴ دلار متوقف شد. دلالان، بانک‌های سرمایه‌گذاری، خریداران معاملات آتی و تحلیلگران تحلیل‌های تکنیکال بر این عقیده‌اند که در هفته پیش رو قیمت طلا به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

در پایان هفته گذشته اعلام گزارش مشاغل در آمریکا و اروپا موج بلندی از نگرانی را در بورس‌های سراسرجهان پدید آورد و موجب کاهش شاخص‌ها در این بازار‌ها شد.در مقابل قیمت طلا با از سر گیری روند افزایشی خود تا ۱۸۸۴ دلار بالا رفت.

در هفته پیش رو باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در مورد برنامه جدید خود در مورد بهبود وضع اشتغال در این کشور سخنرانی خواهد کرد. سخنرانی او البته پیشاپیش مورد انتقاد کارشناسان و مردم این کشور قرار گرفته وگفته می‌شود که بیش ازهر چیز در راستای تبلیغات انتخاباتی او است.

بانک‌های مرکزی همچنان تشنه طلا

تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان حکایت از خرید ۲۴/۲ تن طلا در ماه جولای به ارزش ۱۳۲ میلیارد دلار دارد. براساس این گزارش روسیه در ماه جولای ۴۲/۴ تن طلا خریده و حجم طلای خود را تا ۱۳۱/۸۴۱ تن بالا برده است. در همین حال کشور کلمبیا نیز با خرید ۳/۲ تن طلا حجم ذخایر طلایی خود را به ۱۶/۹ تن رسانده است. در مقابل قزاقستان، تاجیکستان و مکزیک در مجموع با فروش

۵/۴ تن طلا حجم ذخایر طلایی خود را به ترتیب تا ۳۲۳/۶۷ تن، ۸۴۱/۱ تن و ۶۹/۱۰۵ تن کاهش داده‌اند. در همین حال کشور‌های مکزیک، تایلند و کره جنوبی در سال جاری میلادی ذخایر طلای خود را تقویت کرده‌اند.