مقاومت بانک‌ها در برابر فروش املاک

گروه بازار پول- مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) با ابراز گلایه از همکاری نکردن بانک‌ها با این شرکت برای فروش املاک گفت: مقاومت بانک‌ها در این کار به اندازه‌ای است که حتی نامه معاون اول ریاست جمهوری نیز نتوانسته گرهی از کار باز کند.

سیدحسین میرزا طباطبایی مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در گفت‌وگو با فارس شهریور ماه را مرحله بعدی برگزاری مزایده املاک بانک‌ها اعلام و اظهار کرد: این مزایده آخرین مزایده قبل از اتمام اولتیماتوم بانک مرکزی برای فروش املاک مازاد بانک‌ها تا پایان شهریور است. وی افزود: از ۱۰ بانک ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، تجارت، سپه و توسعه صادرات که سهامدار شرکت هستند فقط ۴ بانک همکاری‌های لازم را در برگزاری مزایده‌ها با معرفی املاک مازادشان انجام می‌دهند.

مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) به نامه بانک مرکزی و همچنین مصوبه شورای پول و اعتبار برای فروش املاک مازاد بانک‌ها در شش ماهه اول سال جاری اشاره و تصریح کرد: با وجود این اولتیماتوم بانک مرکزی همکاری چندانی از جانب بانک‌ها انجام نمی‌شود. طباطبایی ادامه داد: درحالی بانک‌ها با شرکت فام همکاری نمی‌کنند و هیچ ملکی را ارائه نمی‌دهند که شروع این شرکت با مصوبه هیات وزیران بود و هر کدام از این بانک‌ها ۲۰۰ میلیون تومان سهام آن را خریداری کردند.

وی با تاکید براینکه بانک‌ها صاحب سهام هیچ‌گونه همکاری را با شرکت فام از سال ۱۳۸۸ به بعد نداشته‌اند، بیان کرد: این بانک‌ها همزمان با برگزاری مزایده در شرکت فام به صورت جداگانه و از طریق ارتباط با شرکت‌های خاصی اقدام به برگزاری مزایده‌ و در حقیقت موازی‌کاری می‌کنند.

مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها گفت: در مزایده تیرماه شرکت فام غیر از ۴ بانکی که با شرکت همکاری می‌کنند مابقی بانک‌ها به صورت موازی‌کاری با انعقاد قرارداد با شرکت‌های دیگر اقدام به فروش املاک مازادشان کردند.

طباطبایی درباره دلایل عدم همکاری بانک‌ها با شرکت فام اظهارکرد: در پی مذاکراتی که با مسوولان فروش املاک این بانک‌ها داشتیم متوجه شدیم که مدیران عامل بانک‌های مذکور دستور داده‌اند که با شرکت فام همکاری نکنند و از طریق شرکت ساختمانی خودشان این املاک را بفروشند.

این مقام مسوول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها تصریح کرد: از مسوولان مربوطه در این بانک‌ها پرسیدم که اگر قصد همکاری با شرکت را نداشتید چرا سهام آن را خریدید که آنها در پاسخ گفتند آن زمان بنابه دلایلی سهام را خریدیم ولی ترجیح می‌دهیم خودمان این کار را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ارسال نامه‌ای از سوی معاون اول رییس جمهور به بانک‌های عامل اشاره و تصریح کرد: براساس نامه‌ای که از سوی آقای رحیمی به بانک‌ها ابلاغ شد آنها موظف شده‌اند ظرف یک فرصت ۶ ماهه تمامی املاک مازادشان را در اختیار شرکت فام قرار دهند ولی با توجه به اینکه پایان شهریور این زمان تمام می‌شود غیر از ۴ بانک نامبرده هیچ کدام اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) ادامه داد: نامه‌ای که از سوی معاول اول رییس جمهور به بانک‌ها ابلاغ شد غیر از مصوبه شورای پول و اعتبار بود ولی نکته اینجاست که بانک‌ها هیچ توجهی به این تذکرات ندارند.

به گفته این مقام مسوول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها در نامه معاون اول رییس‌جمهور خطاب به بانک‌ها آمده است که درصورت عدم اجرای مفاد این نامه تا پایان شهریور ماه برخوردهای تنبیهی برای بانک‌های متخلف آغاز خواهد شد.

طباطبایی در ادامه به ارائه آماری از دی ماه سال ۸۹ تا تیرماه سال ۹۰ از میزان مزایده‌ها و املاک به فروش رفته در این جلسات پرداخت و گفت: از دی سال گذشته تا تیر امسال جمعا ۱۰۳ فقره ملک توسط شرکت فام برای ۴ بانک ملی، صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی به فروش رفته است.

وی اضافه کرد: از سال ۸۷ تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲۷۵ فقره ملک به شرکت فام معرفی شده است که از این تعداد ۴۱۳ فقره ملک با مبلغ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت به فروش رفته است.

مدیر عامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) با بیان اینکه دو بانک دیگر نیز به تازگی در حال انعقاد قرارداد با این شرکت برای همکاری هستند، تصریح کرد: پست‌بانک و بانک توسعه صادرات نیز طی تماسی با شرکت فام اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌خواهند برای فروش املاک مازادشان با ما قراردادی منعقد کنند.

طباطبایی درباره تاریخ برگزاری مزایده‌های شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها گفت: هر دو ماه یک بار این شرکت مزایده برگزار می‌کند چراکه طبق مصوبه قانونی به شرکت اعلام شده که به فاصله ۲ ماه به ۲ ماه مزایده‌ها برگزار شوند.

وی با انتقاد از نحوه همکاری برخی بانک‌ها گفت: به عنوان مثال یک بانک با شرکت فام همکاری می‌کند ولی املاکی که را به شرکت معرفی می‌کند عمدتا در نقاط کور شهرستان‌ها هستند و املاک واقع در نقاط خوب شهر را خود می‌فروشد.

این مقام مسوول در شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها اضافه کرد: بانک‌ها املاکی را که خودشان نمی‌توانند بفروشند و در نقاط دورافتاده استان‌های مختلف هستند را صرفا به خاطر اینکه بگویند به نامه معاون اول رییس جمهور عمل می‌کنند به شرکت فام معرفی کرده‌اند. یکی از اولتیماتوم‌های بانک مرکزی در تصویب سیاست‌های پولی و بانکی امسال که به بانک‌های عامل ابلاغ شد الزام بانک‌ها به فروش املاک مازادشان است.

طبق ماده ۱۶ بسته سیاستی-نظارتی سال جاری، موسسات اعتباری موظفند حداکثر ظرف شش ماه از ابلاغیه این مجموعه، کلیه دارایی‌های مازاد و تملیکی خود و شرکت‌های انتفاعی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در آنها مشارکت دارند را در چارچوب دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری (مصوب سال ۱۳۸۶ شورای پول و اعتبار) واگذار کنند.

این بند در بسته سال گذشته نیز به تصویب رسیده و به دنبال آن بانک‌ها موظف به فروش املاک مازادشان شده بودند اما کوتاهی و تعلل آنها در اجرای این سیاست موجب شده تا بانک مرکزی و سیاست‌گذاران پولی و بانکی بار دیگر این بند را در بسته ۹۰ بگنجانند.

یکی از مهم‌ترین دلایل تصویب این بند در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی این است که سکاندار پولی و بانکی کشور تاکید دارد بانک‌ها باید کار اصلی خود یعنی بانکداری اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند و شرکت‌داری را به بخش خصوصی واگذار کنند.

بهمنی میزان جدیت بانک مرکزی در اجرای این بند از بسته سیاستی-نظارتی سال ۹۰ را چنین عنوان کرده است که این ماده یک ضرب‌الاجل ۶ ماهه است که بانک‌ها حتما باید در این بازه زمانی آن را اجرا کنند. ناگفته نماند که رییس کل بانک مرکزی بار دیگر به بانک‌ها هشدار داده که بعد از گذشت ۶ ماه از سال ۹۰ و عدم اجرای این ماده، بانک مرکزی تنبیهات لازم را در دستور کار قرار خواهد داد.