احتمال تعدیل مثبت EPS بانک پاسارگاد تا شهریورماه

گروه بنگاه‌ها- حمیدرضا اسلامی منوچهری: دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در آستانه ورود این بانک خصوصی به بورس از احتمال تعدیل مثبت EPS بانک پاسارگاد تا شهریورماه سال‌جاری خبر داد. وی که جمعه گذشته در یک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار سخن می‌گفت، افزود: پیش‌بینی درآمد هر سهم بانک پاسارگاد در سال ۹۰ با سرمایه ۲۷ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال، ۲۹۳ ریال است که امیدواریم بتوانیم این رقم را تا ماه آینده افزایش دهیم. دکتر قاسمی از پوشش ۲۵ درصدی EPS سال ۹۰ این بانک خبر داد و پیش‌بینی درآمد هر سهم بانک پاسارگاد (EPS) سال ۹۱ را هم با سرمایه ۲۷ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال معادل ۴۰۰ ریال اعلام کرد.

به گفته وی، EPS بانک پاسارگاد با سرمایه ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال قبلی برای سال ۹۰ معادل ۳۵۰ ریال می‌باشد و با سرمایه ثبت شده سال ۱۳۸۸ این رقم در واقع ۱۰۵۰ ریال محاسبه می‌گردد. مدیرعامل بانک پاسارگاد مهم‌ترین ویژگی این بانک را سرمایه انسانی آن اعلام کرد و افزود: با اطمینان می‌توانم بگویم شایسته‌سالاری در بانک پاسارگاد به معنای واقعی صورت گرفته است. وی فرهنگ سازمانی، ساختار گروه مالی، روند افزایش سرمایه، سهامداران متعهد و وفادار، ترکیب شعب، رتبه‌های بانکی، هیات مدیره باتجربه، درصد پایین مطالبات معوق و نسبت کفایت سرمایه را از دیگر ویژگی‌های مهم بانک پاسارگاد اعلام کرد. دکتر قاسمی، سهم بانک پاسارگاد از منابع کل نظام بانکی را حدود ۵ درصد و سهم این بانک از مصارف بانکی را حدود ۴ درصد اعلام کرد.

همچنین سهم این بانک از منابع بانکی در بین بانک‌های خصوصی ۲۳ درصد و از نظر مصارف ۲۱ درصد است. به گفته وی نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در بانک پاسارگاد در حال حاضر حدود ۷ درصد است که با برنامه‌های تدوین شده تا پایان امسال به ۵ درصد خواهد رسید. وی این میزان مطالبات معوق را کمترین میزان در بین بانک‌های کشور دانست. به گفته دکتر قاسمی، قیمت سهم بانک پاسارگاد براساس قیمت OTC این بانک معادل ۲ هزار و ۲۵۰ ریال بوده که با کسر ۱۸۰ ریال سود اعلام شده که به حساب افزایش سرمایه رفته از نظر تئوریک قیمت سهام بانک حدود ۱۹۰۰ ریال است و انتظار می‌رود که قیمت سهم در بورس هم حدود ۲ هزار ریال گشایش یابد. وی در عین حال تاکید کرد که قیمت نهایی سهم به عرضه و تقاضا در بورس بستگی دارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین تاکید کرد که این بانک برای گشایش نماد در بورس به هیچ وجه نگران تقاضا نیست، بلکه نگرانی از ناحیه عرضه سهام است و به همین منظور با سهامداران بالای یک درصد مذاکراتی صورت گرفته که در صورت عدم عرضه سهام، بانک بتواند به وکالت از سوی آنها درصدی از سهم را به بورس عرضه کند.

دکتر دهقانی، مدیر امور مالی بانک پاسارگاد هم در این نشست خبری به برخی از ویژگی‌های بانک پاسارگاد اشاره کرد. به گفته وی، سود خالص این بانک از سال ۱۳۸۴ با رشدی شتابان افزایش یافته است؛ به طوری که در سال ۱۳۸۴ این رقم معادل ۱۶۴ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال بوده در حالی که در پایان سال ۱۳۸۹ این رقم به ۶ هزار و ۶۴ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال رسیده است.

همچنین سود تقسیمی (DPS) این بانک از رقم ۳۵ ریال سال ۱۳۸۴ با سرمایه اولیه ۳۵۰۰ میلیارد ریال به رقم ۱۸۰ ریال در سال ۱۳۸۹ با سرمایه ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی نسبت کفایت سرمایه بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۸۹ را معادل ۹۶/۲۳ درصد اعلام کرد که از استانداردهای کمیته بال ۲ نیز بالاتر است. دکتر دهقانی از دیگر ویژگی‌های بانک پاسارگاد را تعداد شعب آن دانست و افزود: این بانک در پایان سال ۱۳۸۹ تعداد ۲۶۸ شعبه داشته که در حال حاضر به ۲۷۲ شعبه رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر بانکداری مجازی به معنی واقعی فقط در بانک پاسارگاد عملیاتی شده که دلیل آن هم تهیه نرم‌افزار اختصاصی توسط شرکت نرم‌افزاری این بانک است. به گفته وی بانک پاسارگاد تنها بانک کشور است که نرم‌افزار بانکداری متمرکز آن توسط شرکت زیرمجموعه این بانک به نام فناپ تهیه شده است.