دنیای اقتصاد- پس از اعلام بانک مرکزی مبنی بر عرضه گسترده ارز در بازار برای متعادل کردن نرخ دلار و صحبت‌های دیروز رییس کل این بانک درخصوص ارائه پیشنهاد به شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار،‌نرخ ارز و قیمت سکه روز گذشته در بازار آزاد باز هم کاهش یافت. دیروز نرخ دلار ۲۵ تومان دیگر افت کرد تا طی یک هفته گذشته این افت به ۵۵ تومان بالغ شود. افتی که در بطن خود کاهش اختلاف بین نرخ ارز دولتی و آزاد را به همراه داشت. همچنین قیمت سکه که تا حد زیادی از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد نیز دیروز با دو هزار تومان کاهش در بازار آزاد ۴۳۸ هزار تومان فروخته شد. واکنش بازار به سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی

تداوم روند کاهشی نرخ دلار و سکه

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: بازار ارز و سکه به اخبار جدید بازار پولی کشور روی خوش نشان داد. اطمینان خاطر بازار از اجرایی شدن آنچه که این روز‌ها در بانک مرکزی به «بمباران ارزی بازار» معروف شده و همچنین انتشار خبر پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده مدت‌دار، باعث کاهش چشمگیر قیمت دلار و سکه شد و احتمال می‌رود که این روند تا افت بیشتر آنها تداوم یابد.

به نظر می‌رسد رییس کل بانک مرکزی با هوشیاری در مقابل تاثیر ناخواسته مالیات بر ارزش افزوده سکه و رویه‌ای که به قول او موجب از دست رفتن ابزار کنترلی بازار ارز و سکه شده بود، در اقدامی تعجب برانگیز خبر از تدوین پیشنهادی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار داده است، خبری که اطمینان خاطر را دوباره به بازارپول کشور باز می‌گرداند. نرخ سود سپرده در بسته پولی پر حرف و حدیث سال ۹۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت که به زعم اغلب کارشناسان موجب خروج نقدینگی از بانک‌ها و هجوم آن به بازار ارز و سکه شد. در همین حال روند کاهشی نرخ دلار آزاد ادامه دارد. روز گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار ارز با ۲۵ تومان افت بیشتر به نرخ ۱۱۴۵ تومان رسید. دلار در یک هفته گذشته با ۵۵ تومان افت قیمت روبرو بوده است. اراده بانک مرکزی برای تزریق بیشتر ارز به بازار و تجهیز صرافی بانک‌ها علاوه بر سایر صرافی‌های مجاز به ارز مسافری، موجب شدت یافتن سیر نزولی قیمت دلار امریکا و در پی آن افت قیمت سایر ارزها در بازار شده است. کاهش نرخ دلار بر افت قیمت سکه نیز تاثیر‌گذار بوده است. اگرچه دیروز نیز به برخی از صرافی‌های مجاز ارز مسافری فروخته نشد و بین شعب بانک‌ها پاسکاری شدند، اما در مجموع روند فروش فوق‌العاده ارز و آثار روانی هشدارهای بانک مرکزی موجب فرونشستن تب دلار شده و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن تا ۱۱۰۰ تومان کاهش یابد. قیمت دلار مرجع بانک مرکزی دیروز ۱۰۵۸۳ ریال بود که نسبت به نرخ ۱۱۴۵ تومانی بازار آزاد، ۸۷ تومان پایین‌تر بود. این اختلاف نرخ زمانی تا ۱۵۰ تومان نیز بالا رفت.

یورو نیز با ۱۵ تومان افت قیمت روز گذشته به نرخ ۱۶۵۰ تومان فروخته شد. در بازار سکه کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ سکه بهارآزادی و نیم سکه نرخ آنها را به ترتیب به۴۳۸ هزار تومان و ۲۲۲ هزار تومان رساند. نرخ ربع سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۱۲۸ هزارتومان رسید.

نرخ سکه در بانک ملی دیروز با ۲۰۸۰ تومان کاهش قیمت تا ۴۴۹ هزار و ۲۸۰ تومان افت کرد. قیمت سکه آزاد دیروز نیز بیش از ۱۱ هزا رتومان از نرخ سکه بانکی ارزان تر بود. نیم سکه ۲۲۴ هزار و ۶۴۰ تومان و ربع سکه ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شدند. قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران نسبت به نرخ پایان معاملات هفتگی، تغییر زیادی را ثبت نکرد و به ۱۵۳۸ دلار رسید.