دنیای اقتصاد: بر مبنای گزارش بانک مرکزی، طی هفته نخست آبان‌ماه، میانگین قیمت خرده‌فروشی اقلام مندرج در ۵ گروه از مواد غذایی افزایش یافته است. گوشت مرغ و تخم مرغ محصولاتی هستند که بیشترین صعود قیمتی در هفته نخست آبان را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر در میان ۵ گروه با تورم هفتگی منفی، گروه میوه‌‌های تازه با کاهش میانگین قیمت حدود ۶ درصدی، بیشترین تورم هفتگی منفی در زمان گزارش شده را تجربه کرده است. همچنین قیمت گروه لبنیات نیز در هفته اول آبان‌ماه تغییر معنی‌داری را تجربه نکرده است. در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده، برآیند نوسانات قیمت در ۷ گروه مثبت، در یک گروه صفر و در سایر گروه‌ها منفی گزارش شده است. بر این اساس گروه چای با افزایش قیمت حدود ۵/ ۲ درصدی بیشترین افزایش و گروه میوه‌های تازه با کاهش ۵/ ۸ درصدی بیشترین نزول در قیمت را طی یک ماهه منتهی به ۷ آبان‌ماه تجربه کرده‌اند. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد اقلام مندرج در گروه برنج و قند و شکر طی یک سال منتهی به زمان گزارش شده بیشترین افزایش قیمت سالانه را تجربه کرده‌اند.

کاهش قیمت عرضه محصولات باغی

بانک مرکزی گزارش خرده فروشی هفته منتهی به ۷ آبان سال جاری را منتشر کرد. براساس گزارش بانک مرکزی طی یک ماه منتهی به زمان گزارش شده، از میان یازده گروه مواد خوراکی، تورم ماهانه ۷ گروه افزایشی بوده است. این ۷ گروه شامل لبنیات، تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه، حبوب، گوشت قرمز، روغن نباتی و چای است. سرگروه تورمی در بین این ۷ گروه را می‌توان اقلام مندرج در گروه «چای» عنوان کرد. تورم ماهانه این گروه طی یک ماه منتهی به ۷ آبان سال جاری حدود ۳/ ۲ درصد گزارش شده این در حالی است که بانک مرکزی نوسان قیمتی اقلام مندرج در گروه‌های میوه‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر را در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده منفی اعلام کرده است. براساس آمارهای بانک مرکزی اقلام مندرج در گروه میوه‌های تازه با افت میانگین قیمتی معادل ۴/ ۸ درصد بیشترین افت قیمت در یک ماه منتهی به هفته اول آبان‌ماه را تجربه کرده است. به‌نظر می‌رسد علت افت قیمت گروه میوه، افزایش عرضه محصولات داخلی طی ماه‌های شهریور و مهر باشد. با توجه به قرار گرفتن بخش عمده‌ای از اراضی زیر کشت محصولات باغی در کشور در نواحی سردسیر، طی روزهای پایانی تابستان و ماه‌های آغازین پاییز، حجم عرضه محصولات تولید داخل افزایش می‌یابد. براساس آمارهای بانک مرکزی، انار، نارنگی، موز و انگور در یک ماهه منتهی به زمان گزارش شده افت قیمتی بیش از ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی قیمت ماهانه اقلام مندرج در گروه‌های قند و شکر و گوشت مرغ نیز در بازه زمانی ۷مهر تا ۷ آبان‌ماه منفی بوده است. از سوی دیگر بانک مرکزی میانگین تحرکات قیمتی گروه برنج در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده را صفر اعلام کرده است.

پرش قیمتی مرغ و تخم مرغ

بر مبنای آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در هفته نخست دومین ماه پاییزی سال، برآیند تحرکات قیمتی ۵ گروه مثبت بوده است. از سوی دیگر میانگین قیمت اقلام مندرج در ۵ گروه از مواد خوراکی نیز در یک هفته منتهی به ۷ آبان‌ماه منفی گزارش شده است. هم‌چنین بانک مرکزی برآیند نوسانات قیمتی اقلام مندرج در گروه‌های لبنیات را در هفته اول آبان‌ماه سال جاری صفر گزارش داده است. در میان ۱۱ دسته غذایی گزارش شده، اقلام مندرج در گروه «گوشت مرغ» با افزایش قیمت هفتگی معادل ۹/ ۳ درصدی در پنجمین هفته پاییز، بیشترین صعود قیمتی را تجربه کرده است. این درحالی است که دیگر گروه فرآورده‌های طیور یعنی اقلام مندرج در گروه «تخم مرغ» ۴/ ۳ درصدی پس از گوشت مرغ بیشترین صعود هفتگی قیمت را تجربه کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند علت افزایش قیمت مرغ، صعود قیمت تمام شده ناشی از افزایش قیمت جوجه و نهاده‌های غذایی در هفته‌های اخیر بوده است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی هر کیلو مرغ به‌طور میانگین با قیمت ۶۷۲۵ تومان و هر شانه تخم مرغ به قیمت میانگین ۹۱۰۰ تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسد. اقلام مندرج در گروه چای، حبوب و گوشت قرمز نیز با رشد قیمتی کمتر از یک درصدی در هفته ابتدایی آبان سایر گروه‌هایی هستند که رشد قیمتی آنها در زمان گزارش شده مثبت اعلام شده است.

ارزان شده‌های هفته

گزارش منتشر شده، حکایت از کاهش قیمتی ۵ گروه از مواد خوراکی در یک هفته منتهی به زمان گزارش شده دارد. بر این اساس اقلام مندرج در گروه میوه‌های تازه بیشترین کاهش قیمت در مقیاس هفتگی را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت عرضه این محصولات در خرده فروشی‌های شهر تهران طی هفته اول آبان‌ماه سال جاری حدود ۷/ ۵ درصد کاهش یافته است. یکی از دلایل کاهش قیمت میوه در هفته نخست آبان‌ماه افزایش عرضه مرکبات است. براساس آمارهای بانک مرکزی افزایش عرضه مرکبات، کاهش قیمتی بیش از ۳۰ درصدی برای محصول پرتقال را در پنجمین هفته پاییز به دنبال داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی در میان محصولات باغی پرمصرف، تنها قیمت میوه‌های تابستانی هندوانه و خربزه، در هفته نخست دومین ماه از نیمه دوم سال روند افزایشی داشته و قیمت سایر محصولات باغی کاهش یافته است. سبزی‌های تازه، قند و شکر، برنج و روغن نباتی سایر گروه‌هایی هستند که در هفته منتهی به زمان گزارش شده برآیند تغییر قیمتی منفی را تجربه کرده‌اند. هرچند تغییرات میانگین قیمتی گروه سبزیجات تازه در یک هفته منتهی به زمان گزارش منفی اعلام شده است، اما بر مبنای آمارهای بانک مرکزی گوجه فرنگی با افزایش قیمت بیش از ۸ درصدی، در هفته نخست آبان‌ماه بیشترین افزایش قیمت هفتگی را در میان تمامی اقلام مندرج در ۱۱ گروه مورد بررسی تجربه کرده است. قیمت این محصول در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. بررسی آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد دیگر عضو این گروه یعنی بادنجان در میان تمام اقلام مندرج در ۱۱ گروه غذایی بیشترین صعود قیمتی ماهیانه را تجربه کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی هر کیلو گوجه و بادنجان به ترتیب با قیمت میانگین ۱۹۶۰ و ۲۰۵۰ تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به فروش می‌رسند. بر مبنای گزارش بانک مرکزی علاوه بر گروه میوه و سبزی‌های تازه، میانگین قیمت محصولات مندرج در گروه‌های برنج، قند و شکر و روغن نباتی نیز در نخستین هفته آبان‌ماه منفی بوده ‌است. قند و شکر پس از افزایش قیمت تابستانی در نخستین ماه نیمه دوم سال افت قیمتی حدود ۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی، برآیند نوسان قیمتی اقلام مندرج در گروه‌ لبنیات در نخستین هفته آّبان‌ماه سال جاری منفی بوده است.

برنجی با رشد سریع

بر مبنای گزارش بانک مرکزی، در یک ساله منتهی به زمان گزارش شده، اقلام مندرج در گروه سبزی‌های تازه با افت قیمت معادل ۶ درصد همراه بوده و قیمت سایر گروه‌ها در این بازه زمانی افزایش پیدا کرده است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به اقلام مندرج در گروه برنج است. بر این مبنا میانگین قیمت محصولات مندرج در این گروه در هفته نخست آبان‌ماه ۱۳۹۵ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است. علت اصلی افزایش قیمت این گروه، افزایش قیمت برنج تولید داخل عنوان شده است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی قیمت برنج داخلی در یک ساله منتهی به زمان گزارش شده حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. افزایش تعرفه‌های واردات برنج، کاهش سطح اراضی زیر کشت به علت مشکل کم آبی و سودجویی دلالان بازار برنج از مهم‌ترین دلایلی است که به افزایش قیمت برنج در سال گذشته ربط داده می‌شود. هر کیلو برنج درجه یک ایرانی در سال گذشته با قیمت میانگین ۸۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید، این در حالی است که قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در هفته‌های گذشته به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است. علاوه‌بر برنج، اقلام مندرج در گروه قند و شکر نیز طی یک ساله منتهی به زمان گزارش شده رشد قیمت متوسط بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. افزایش قیمت جهانی و کاهش عرضه شکر مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت اقلام مندرج در این گروه بوده است.

کاهش دمای میوه‌ها با شروع آبان