شانن هو
ان‌بی‌سی

استیفن بانن استراتژیست ارشد آمریکا در دولت ترامپ است. بسیاری اثر انگشت بانن را در سیاست‌های ملی‌گرایانه دولت ترامپ در دو هفته نخست زمامداری وی از جمله ممنوعیت سفر از 7 کشور با اکثریت مسلمان می‌دانند که مورد اعتراض جهانی قرار گرفت. این سوال مدتی است که پیش آمده است: بانن کیست؟ بانن از مدت‌ها قبل نقش مشاور ترامپ را به عهده داشته است، وی در ایالت ویرجینیا به دنیا آمده و در بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس کار می‌کرده است. در سال 1990، شرکت بانکداری و سرمایه‌گذاری خودش را تاسیس کرده که روی رسانه و سرگرمی متمرکز شده است. تولید 18 فیلم در پایگاه داده اینترنتی فیلم‌های سینمایی به وی نسبت داده می‌شود. بانن ایدئولوژی‌های جناح راستی دارد. بانن موسس شبکه «بریتبارت نیوز» است که یک وب‌سایت سیاسی شدیدا محافظه‌کار است و محتواهای بسیار جنجالی منتشر کرده است.

نقش استراتژیست ارشد چیست؟

در ماه آگوست، بانن به سمت مدیریت ستاد انتخاباتی ترامپ منصوب شد و داماد ترامپ، جراد کوشنر در این کار به وی کمک می‌کرد. پس از پیروزی ترامپ، بانن به سمت استراتژیست ارشد رسید. استراتژیست ارشد اهداف سیاسی را برای دولت تعیین کرده و به آن کمک می‌کند، اما نقش آن از هر رئیس‌جمهوری به رئیس‌جمهور دیگر متفاوت است. والری جارت این نقش را در دولت اوباما بر عهده داشت و در دولت بوش نیز این نقش به دوش کارل روو بود. پس از پرونده فلین، اکنون دولت ترامپ بیشتر در مورد نشت اطلاعات و مشاورانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

چرا بانن موجب بحث و جدل شده است؟

بانن از سوی بسیاری از چپ‌گرایان به دلیل نقشش در توسعه بریتبارت نیوز که‌ ایده‌های مربوط به ملی‌گرایان سفیدپوست را ترویج می‌دهد، مورد انتقاد قرار دارد. منتقدان بانن را نژادپرست، بیگانه‌هراس، تبعیض‌گرای جنسیتی و ضد یهودی می‌دانند. با این حال، سردبیر این شبکه خبری، جوئل پولاک، معتقد است این وب‌سایت هیچ یک از مواردی را که به آن نسبت داده شده ندارد. وی می‌گوید: «بریتبارت نیوز یک وب‌سایت محافظه‌کار است و ما نژادپرست نیستیم، ما ضد یهودی و ضد زنان یا همجنس‌گرا نیستیم.» بانن همچنین اینکه یک ملی‌گرای سفیدپوست است را انکار کرده و خودش را یک «ملی‌گرای اقتصادی» می‌داند که دیدگاهش ساختن «یک جنبش سیاسی کاملا جدید است.»

چه چیز موجب تفاوت بانن از سایر استراتژیست‌های سیاسی می‌شود؟

در حالی که بسیاری از استراتژیست‌های ارشد گذشته‌ای دارند که ریشه در فعالیت‌های سیاسی آنان دارد، بانن این گونه نیست. همچنین برخلاف بسیاری از استراتژیست‌های ارشد پیشین مانند روو، او پیش از آنکه به این پست برسد، تنها وقت کمی را صرف کار کردن برای ستاد انتخاباتی ترامپ کرده است. در گذشته، استراتژیست‌های ارشد سال‌ها صرف کار کردن با کاندیداها یا احزابشان کرده بودند. وی در جریان انتخابات فردی آرام بود که برای بیشتر استراتژیست‌های سیاسی که معمولا برای جمع‌آوری حمایت برای کاندیداهای خود تلاش می‌کنند، امری معمولی نیست. با وجود این گفته می‌شود که بانن یکی از نیروهای اساسی پشت پرده ترامپ است.