گروه بازرگانی: «تاسیس مرکز ساماندهی و هدایت سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران»، «بررسی نقشه راه انرژی کشور»، «اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش انرژی» و «پیگیری اجرایی شدن قانون حداکثر ساخت داخل در وزارت نفت و نیرو» از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در ششمین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی قرار گرفت.


مفاد برنامه‌های کاری کمیسیون که در ویرایش نخست آن تدوین شده، شامل 11 بند است که برای هر یک از آن‌ها نیز اقدامات اجرایی و عملیاتی پیشنهاد شده است. برخی از برنامه‌های تبیین شده از سوی کمیسیون به دوره پساتحریم اشاره دارد و نمایندگان بخش خصوصی به دنبال آن هستند تا با ارائه راهکارهایی شرایط گذار از بن‌بست‌های ایجاد شده در حوزه انرژی را تسهیل کنند. در همین زمینه، منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران از تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت برای دوره پساتحریم، در این وزارتخانه خبر داد. او در عین حال با اشاره به آغاز مذاکرات بنگاه‌های اقتصادی بین‌المللی برای ورود به ایران، پیشنهاد تاسیس مرکزی در اتاق بازرگانی را مطرح کرد که وظیفه سامان‌دهی و هدایت سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران را برعهده داشته باشد. این پیشنهاد در قالب درخواستی با امضای وی از سوی کمیسیون انرژی و محیط‌زیست در اختیار رئیس و هیات رئیسه اتاق تهران قرار می‌گیرد. یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی این کمیسیون، بررسی نقشه راه انرژی کشور است که اعضای کمیسیون در نشست اخیر خود تصمیم گرفتند در این رابطه سندی را که از سوی موسسه مطالعات انرژی وزارت نفت تنظیم شده را به‌عنوان نقشه راه انرژی کشور مورد بررسی قرار دهند. «اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی در بخش انرژی» نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران قرار گرفته و قرار است این کمیسیون در برنامه دو ساله خود به بررسی آن بپردازد.


در این زمینه از سوی اعضای کمیسیون مقرر شد تا زمینه برگزاری همایشی با موضوع اصل ۴۴ در حوزه انرژی و اتفاقاتی که در این بخش صورت گرفته، از سوی اتاق تهران فراهم شود. پس از گفت‌و‌گوی اعضای کمیسیون در این رابطه، تصمیم گرفته شد که پس از جمع‌بندی آرا و نظرات بخش ‌خصوصی توسط اتاق بازرگانی، در قالب برنامه ششم توسعه از دولت خواسته و تکلیف شود که شرکت‌های وابسته به نهادهای نظامی و نهادهای شبه‌دولتی سهام شرکت‌های واگذار شده را باز پس دهند. «پیگیری اجرایی شدن قانون حداکثر ساخت داخل در وزارت نفت و نیرو» از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران قرار دارد. رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران و رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در این زمینه از تهیه جدولی خبر داد که به گفته وی از سوی این انجمن تهیه شده و راهکارهای اجرایی قانون حداکثر ساخت داخل را بیان کرده است. اعضای کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران پس از بررسی برخی از مواد برنامه اجرایی دوساله کمیسیون، اصلاحاتی روی برخی از مفاد آن صورت دادند و مقرر شد در نشست آتی نیز جمع‌بندی نهایی نظرات روی آن انجام شود. همچنین با نظر اکثریت اعضا، تصمیم گرفته شد در نشست آتی کمیسیون از مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش برای حضور در جمع فعالان اقتصادی و تشکل‌های حوزه نفت و گاز دعوت شود.