ایتالیا نخستین شریک اروپا یی ایران می‌شود

گروه بازرگانی: رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دیدار با هیات عالی‌رتبه ایتالیا با تاکید بر نگاه مثبت دورنمای روابط تهران - رم، تصریح کرد: در شرایط کنونی یک فرصت طلایی در اختیار ایتالیا قرار دارد که این کشور می‌تواند به مثابه گذشته به شریک نخست اقتصادی ایران در اروپا تبدیل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان روز پنج‌شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با هیات اقتصادی و تجاری ایتالیا در تهران اظهار کرد: جهت‌گیری‌های دولت ایران در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل طی ۱۱ ماه گذشته نشان می‌دهد دولت جدید همان مطالباتی را که مردم ایران در تعامل با جهان و در مسائل سیاسی و اقتصادی داشتند، به نمایش گذاشته است.

وی اصل حاکم بر رویکرد سیاست خارجی دولت جدید را برد - برد دانست و گفت: در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه در حوزه سیاسی و اقتصادی و موضوع هسته‌ای که متاسفانه با بدفهمی از سوی غرب، موجب ایجاد مشکلاتی شد، می‌توان به راه‌حل‌هایی دست یافت که دو طرف احساس برنده بودن داشته باشند و آرامش لازم برای تقویت روابط ایجاد شود.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌هایی که توسط برخی کشورهای اروپایی و آمریکا اعمال می‌شود، متکی بر سوءظن‌های مصنوعی و بی‌پایه است و راه‌حل این مشکل هم، نزدیک شدن و مذاکره بیشتر است. نهاوندیان افزود: با چنین منطقی است که اعتقاد داشته و داریم که تحریم عکس آن چیزی است که باید انجام می‌شد و غرب باید از همان ابتدا به جای تقابل، مسیر گفت‌وگو را انتخاب می‌کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بدون تردید اگر حجم روابط اقتصادی ایران با ایتالیا متناسب با تاریخ و ظرفیت‌های موجود به حدود ۱۰ میلیارد دلار نزدیک شود شرکت‌های زیادی از ایران و ایتالیا می‌توانند در تماس باشند و این علاوه بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی مشترک، مواضع دو طرف را نیز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

به گفته وی ایتالیا زمانی اولین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است و بازار ایران را به‌خوبی می‌شناسد و باید به این واقعیت هم توجه داشت که در سال‌های گذشته، کشورهای دیگری سهم شرکت‌های ایتالیایی را پر کردند، بنابراین تلاش مضاعفی برای برگرداندن آن سهم لازم است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد: فرصت

۴ ماهه‌ای که با تمدید مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده، یک فرصت طلایی برای ایتالیا به منظور رسیدن به جایگاه گذشته در روابط با ایران است.

نهاوندیان در این باره توصیه می‌کند در فرصت ایجاد شده با توجه به فعال بودن بنگاه‌های کوچک در اقتصاد ایتالیا، این بنگاه‌ها را با بنگاه‌های ایرانی بیشتر آشنا کنید. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: در شرایط فعلی حوزه وسیعی برای مبادلات کالایی از جمله در بخش دارو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، صنعت خودرو، قطعات هواپیمایی و پتروشیمی وجود دارد که می‌توان همه این ظرفیت‌ها را فعال کرد. نهاوندیان مشارکت در پروژه‌های عظیمی را که دولت در دستور کار خود قرار داده مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نگاه استراتژیک به توسعه بنادر و سواحل جنوب ایران دارد تا همه بنادر جنوبی را با خطوط ریلی به یکدیگر و شمال کشور و آسیای میانه وصل کند و این ظرفیت بزرگی برای مشارکت و همکاری است. وی تصریح کرد: عرصه پتروشیمی، توسعه معادن و صنایع معدنی، آب و آبرسانی و مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا و ریزگردها نیز از جمله مجموعه عظیمی از پروژه‌ها است که می‌تواند به بستری برای کار مشترک تبدیل شود. نهاوندیان با بیان اینکه ایران با نگاه مثبت به افق روابط خود به ایتالیا نگاه می‌کند، استمرار رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مقامات و هیات‌های عالی‌رتبه

دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر تقسیم کار مناسبی بین دولت و بخش خصوصی انجام شود، با برنامه ریزی و زمان‌بندی می‌توانیم خودمان را برای جهش بزرگ در روابط آماده کنیم. سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری همچنین تقویت همکاری دو کشور در بخش توریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: توریسم غیر از اینکه یک صنعت است، می‌تواند مقدمه ایجاد روابط در عرصه‌های دیگر نیز باشد و دو کشور با همکاری بیشتر در حوزه صدور روادید به‌ویژه به جامعه تجاری می‌توانند در این زمینه موثر باشند. نهاوندیان با اظهار خرسندی از اینکه ایران و ایتالیا در راستای افزایش سطح همکاری‌های خود در مسیر و جهت‌گیری درستی در حال حرکت هستند، اظهار کرد: جامعه بازرگانی که معمولا از درجه هوشی بالایی برخوردار است به سرعت این پیام را دریافت کرده که شرایط عوض شده است. بنابراین در ۶ ماه گذشته هیات‌های تجاری و اقتصادی فراوانی از کشورهای مختلف در تهران بوده‌اند، اما ما از ایتالیا توقع بیشتری داریم. نهاوندیان به تجار ایتالیایی هشدار داد اگر مثل آنهایی که بازار و اقتصاد ایران را نمی‌شناسند بیشتر صبر کنند خودشان را از تجربه طولانی گذشته بی‌نصیب گذاشته و چه بسا در آخر صف قرار گیرند. آندره آ ملونی، رئیس هیات بازرگانی ایتالیا نیز در این دیدار با تاکید بر اعتقاد راسخ به تقویت روابط با ایران در بخش‌های مختلف گفت: مسلما زمانی که به رم بازگردم تمامی کارگزاران اصلی در بخش صنعت و اقتصاد را دعوت کرده و راه‌های افزایش سطح همکاری با ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به گفته وی، صنعت ایتالیا تمام توانایی‌های لازم را برای اینکه به یکی از شرکای اصلی ایران تبدیل شود در اختیار دارد. طی دهه گذشته نیز تحول عظیمی در صنعت ایتالیا به‌وجود آمده و این صنعت، پویا و به روز شده است. رئیس هیات بازرگانی ایتالیا تاکید کرد: ایتالیا مصمم است پایه اساسی روابط خود را بر سنت دیرینه دوستی با ایران استوار کند و در این راستا شرایط لازم را برای تقویت هر چه بیشتر روابط خود با حضور در تهران آماده کرده است.

تحکیم ارتباط تجاری تهران و رم

گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با هیات عالی‌رتبه تجاری ایتالیا، رم را به سرمایه‌گذاری در ایران برای احیای جایگاه پیشین خود دعوت کرد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ولی‌الله افخمی‌راد در این دیدار که روز پنج‌شنبه در سازمان توسعه تجارت انجام شد، بر آمادگی صنایع خودرو ایران برای سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها تاکید کرد و افزود: در بحث خودروسازی زمینه همکاری ایران و ایتالیا فراهم است و بسیاری از خودروسازان ایرانی بعد از حذف تدریجی تحریم‌ها زمینه مناسبی را برای گسترش ارتباط با کشورهای مختلف فراهم کرده‌اند.افخمی‌راد به صدور مجوز نمایشگاهی به نام «Made In Italy» اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه که قرار است در ژانویه ۲۰۱۵ در تهران برگزار شود، زمینه‌ساز گسترش روابط تهران و رم است. آندره کراوس، رئیس آژانس توسعه صنایع ایتالیا نیز در این دیدار، بر تشکیل «میز تهران» در ایتالیا تاکید کرد. وی از علاقه صنایع ایتالیا برای حضور در ایران خبر داد و گفت: اعزام متقابل هیات‌های تجاری، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و اطلاع‌رسانی مویرگی به همه بخش‌ها و واحدها از عواملی است که در گسترش روابط تهران و رم موثر است.