خصوصی‌سازی فرصتی برای شرکای خارجی است گروه بازرگانی- هیات تجاری 45 نفره ایران در حالی به منظور توسعه روابط تجاری به هند سفر کرده که در نشست مشترک خود با اتحادیه اتاق‌های بازرگانی هند (آسوچم)، در مورد همکاری‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی به تبادل‌نظر پرداختند.
به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای‌اقتصاد» به هند، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران که سرپرستی هیات ایرانی را به عهده دارد، در این نشست روند خصوصی‌سازی در ایران را فرصت مناسبی برای همکاری و مشارکت شرکت‌های خارجی دانست و گفت: بازار بزرگ ایران آماده پذیرش شریک هندی در همه حوزه‌ها است و این یک فرصت تاریخی برای هند به شمار می‌آید. وی بخش‌های زیربنایی، صنعتی، خودرو، دارو و درمان، فناوری‌های نو و انرژی‌های نو، مخابرات، آی.تی، مواد و محصولات غذایی و کشاورزی، نفت، انرژی و مواد پتروشیمی و تبادل دانش و فناوری را از جمله زمینه‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های متقابل میان دو کشور دانست و افزود: دو طرف می‌توانند همکاری‌های مشترکی در بازارهای منطقه از جمله عراق و افغانستان نیز داشته باشند. وی اظهار کرد: شرایط جهانی و منطقه‌ای و منافع مشترک حاکی از زمینه‌های فراوان همکاری‌های دو کشور است که باید از این فرصت استفاده کرد. همچنین آنی آگاروال، معاون بین‌الملل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی هند نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و مهندسی میان دو کشور گفت: اکنون باید فراتر از تجارت، به دنبال سرمایه‌گذاری باشیم و از ظرفیت‌های موجود در توسعه همکاری‌های اقتصادی استفاده کنیم. اتحادیه اتاق‌های بازرگانی هند (آسوچم) از قدیمی ترین اتحادیه‌های اقتصادی هند به شمار می‌رود که در زمینه تولید، توزیع و صادرات محصولات و تولیدات صنعتی، کشاورزی و فناوری اطلاعات در بیش از صد حوزه فعالیت می‌کند. آل اسحاق در حاشیه جلسات دو روز گذشته خود با مقامات وزارت بازرگانی هند و تجار هندی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، گفت: جلسات مفیدی با صادرکنندگان هندی داشتیم و استقبال خوبی از ما به عمل آمد. وی اظهار کرد: در جلسه با قائم مقام وزارت بازرگانی هند، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره یوکو بانک این کشور مذاکرات خیلی صریح و بی‌پرده‌ای صورت گرفت که شرایط نشان داد امروز وضعیت از قبل مهیاتر و زمینه برای یک کار بلندمدت و میان مدت آماده است.
وی درباره مذاکراتی که در مورد فاینانس انجام شده نیز افزود: قول‌هایی درباره حل این مساله داده شده است، همچنین برای حل مسائل بانکی نیز دو طرف به همدیگر قول همکاری دادند که در این رابطه، هیاتی از ایران به زودی از بانک مرکزی به هند خواهد آمد و مقدمات حل و فصل مسائل فراهم خواهد شد. رییس اتاق تهران با اشاره به واقعیت‌های اقتصاد ایران و هند تصریح کرد: روابط دو کشور به گونه‌ای است که نه فقط در کوتاه‌مدت؛ بلکه به عنوان یک ارتباط استراتژیک باید در بلندمدت نیز به آن فکر کنیم و در شرایط فعلی رشد خوبی را شاهد هستیم. محمد علی مکارم یکی از اعضای هیات تجاری نیز با اشاره به اینکه سفرهای تجاری همواره مفید است، در حاشیه دیدارهای دو طرف در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، گفت: در این سفر با اتحادیه صادرکنندگان معتبر هندی مذاکرات خوبی صورت گرفت که البته عمده بحث مشکلات روی مراکز دولتی و بانکی و ارزش روپیه و ریال بود.