رییس شورای اصناف گفت: در صورتی‌که اصناف بخشی از سرمایه تشکیل بانک اصناف را تامین و در پذیره‌نویسی مشارکت کنند، به عنوان سهامدار این بانک معرفی می‌شوند. قاسم نوده فراهانی با تاکید بر این موضوع که روسای اصناف سراسر کشور انتظار دارند که بانک اصناف تاسیس شود، افزود: اصناف در مورد تامین سرمایه‌ بانک اعلام آمادگی کرده‌اند، منتهی ما باید ابزار قانونی کار را فراهم کنیم تا بعدها دچار مشکل قانونی نشویم؛ بنابراین در صورتی که شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شود، سرمایه بانک اصناف هم هیچ مشکلی نخواهد داشت.

به گفته رییس شورای اصناف کشور برای تاسیس بانک اصناف حداقل باید ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی واریز شود.

نوده فراهانی ادامه داد: ۵۰ درصد این سرمایه را باید نقدا و از طریق اصناف تامین کنیم؛ بنابراین به یک منبع قانونی نیاز داریم که بتوان از طریق آن این سرمایه را تهیه کرد. به همین دلیل از بانک مرکزی خواستیم که اجازه بدهد تا از هر واحد صنفی مبلغی را دریافت کنیم که بانک مرکزی نپذیرفت و آن را خلاف قانون دانست.

وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد کردیم که ۳۵ واحد صنفی در صورتی که توان مالی مناسبی دارند هر کدام سه میلیارد تومان برای تهیه و تامین سرمایه بانک به ما کمک کنند تا بتوانیم ظرف مدت چهار ماه بانک را تاسیس کنیم و پس از راه‌اندازی بانک، پول شان را به آنها باز گردانیم؛ ولی متاسفانه کسی در اصناف چنین سرمایه‌ای را در اختیار نداشت در نهایت شرکت سرمایه‌گذاری اصناف را پیش‌بینی کردیم تا به این وسیله سرمایه اولیه را تامین و به حساب بانک مرکزی واریز کنیم.

رییس شورای اصناف کشور در عین حال از پیش‌بینی مشوق‌های خاص برای پذیره نویسی بانک خبر داد و گفت: وقتی صد میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی واریز شد، مابقی سرمایه را پذیره‌نویسی می‌کنیم و کسانی که پول به حساب ریخته‌اند به عنوان سهامدار بانک معرفی می‌شوند.