مشکلات گمرکی صادرات میوه حل‌وفصل شد

در نشستی مشترک بین رییس و معاونان گمرک ایران و اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه، نارسایی‌های اجرایی صادرکنندگان میوه مورد بررسی قرار گرفت و دستور حل مشکلات صادر شد. رییس کل گمرک ایران در این نشست گفت: مهم‌ترین مطالبه خدمت گیرندگان از گمرک تسهیل در ورود و خروج کالاها در کوتاه‌ترین زمان از گمرک است، اما این نکته قابل توجه است که گمرک به تنهایی اقدام‌کننده نیست، بلکه حدود ۲۰ وزارتخانه، سازمان و موسسات دیگر در این زمینه دخیل هستند، اما اگر مشکلاتی بر سر راه صادرات یا واردات پیدا شود عموما مشکل را به گمرک نسبت می‌دهند.

اردشیر محمدی افزود: قوانین گمرکی در جایی دیگر مصوب می‌شود و گمرک مجری آن است یا سازمان‌های دیگر در ترخیص کالا موثر هستند و اگر فرآیند ترخیص طولانی شود، گفته می شود چرا گمرک تاخیر داشته و ما نمی‌خواهیم از خود سلب مسوولیت کنیم، اما این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که گاهی اوقات مشکل صادرکنندگان یا واردکنندگان مربوط به سازمان‌های دیگر است.

سیدرضا نورانی، رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه در این نشست با بیان اینکه صادرات میوه و سبزی و گل و نهال به عنوان کالای سریع‌الفساد باید سریع ترخیص شود، گفت: یک مشکل کهنه در صادرات میوه وجود دارد که بحث ورود موقت کارتن بسته‌بندی میوه و تره‌بار است که چون کارتن‌های داخلی استاندارد لازم را برای مقاومت نگهداری میوه‌های صادراتی ندارند، صادرکنندگان مجبورند کارتن‌های خارجی را با آرم و برند و شماره تلفن شرکت صادرکننده وارد کرده و سپس با بسته‌بندی صادر کنند.

نورانی افزود: در این راستا مشکلاتی از نظر گرفتن وثیقه برای واردات موقت کارتن بسته‌بندی میوه پدید می‌آید و تعدادی از شرکت‌های صادرکننده میوه با وجود اینکه به عنوان صادرکننده نمونه کشور شناخته شده‌اند مشمول ماده ۱۴ شده و از صادرات آنها جلوگیری شده است.

محمدی، رییس گمرک در پاسخ به نورانی گفت:‌ مجوز ورود موقت با تسویه حساب فرق می‌کند و برای اینکه فرد صادرکننده مسافت زیادی طی نکند به گمرک تفویض اختیار شده که مدیر گمرک با معرفی شرکت صادرکننده میوه اسناد را ترخیص کند.نورانی در ادامه گفت: وقتی یک شرکت صادرکننده میوه به دلیل مشکل تسویه حساب برای ورود موقت کارتن بسته‌بندی مشمول ماده ۱۴ شود کارت بازرگانی وی مشکل‌دار می‌شود و مجبور است با کارت بازرگانی سایر افراد به صادرات بپردازد. رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه افزود: در گمرک شهید باهنر، لطف‌آباد، باجگیران، بازرگان، تمرچین و پیرانشهر تسهیلاتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته نشده و خارج از ساعت اداری خدمات ارائه نمی‌شود.

محمدی در پاسخ گفت: صادرکننده هر ساعت از شبانه روز تقاضا بدهد گمرک موظف است ارزیاب خود را به انبار تولیدی و صادرکننده اعزام و نسبت به ارزیابی و پلمب کردن محموله اقدام می‌کند. محمدی افزود: تاکید من این است که مدیران گمرکی در مورد کالاهای سریع‌الفساد محدودیتی برای ارائه خدمات قائل نشوند و صادرکنندگان نیز برای صادرات از قبل هماهنگ کنند و مدیران ما انعطاف لازم را داشته باشند.