سه تن از نمایندگان در نامه‌ای به رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، خواستار بررسی عملکرد گمرک در صادرات قیر و صادرات انحصاری این محصول توسط دو شرکت در طول دو سال گذشته شدند. حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس در این خصوص گفت: در دو سال گذشته، دو شرکت خصوصی به صورت انحصاری صادرات قیر را در اختیار داشته‌اند و سوال نمایندگان مجلس این است که چرا این انحصار ایجاد شده و این شرکت‌ها چرا به طور غیرقانونی ارائه گواهی برای صادرات قیر را لغو کرده‌اند؟

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این‌که اکنون بخشنامه ارائه گواهی برای صادرات قیر لغو شده است، افزود: پیش از لغو این قانون از سوی گمرک، این دو شرکت بدون این‌که گواهی صادرات ارائه کنند، قیر صادر می‌کرده‌اند.

به گفته وی قیر دو نرخ داخلی و صادراتی دارد که به قیمت داخلی آن یارانه تعلق می‌گیرد و برای صادرات آن باید گواهی صادرات ارائه شود؛ یعنی شرکتی که قیر را از مرکزهای توزیع‌ خریده است، باید گواهی داشته باشد که این قیر را برای صادرات خریده و نه مصرف داخلی.

نماینده تبریز ادامه داد: لغو غیرقانونی ارائه گواهی صادرات قیر از کشور، موجب اتلاف بیت‌المال شده و میلیاردها تومان به جای آن‌که به بیت‌المال رود به جیب این شرکت‌ها رفته است؛ سوال ما این است که چرا این نحوه کار گمرک موجب ضرر به بیت‌المال شده است؟

در نامه ستار هدایت‌خواه، نماینده بویراحمد و دنا ، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس و سیدعلیرضا عبادی، نماینده مردم بیرجند در مجلس، به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا فاکر ـ رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس ـ آمده است: « اینجانبان بر مبنای اصل ۹۰ قانون اساسی از نحوه کار گمرک ایران درباره صادرات قیر و صادرات انحصاری آن و طی مسیر اشتباهی، نسبت به لغو غیرقانونی ارائه گواهی برای صادرات قیر از کشور، انتقاد داریم. »

این اقدام گمرک ایران موجب شده است میلیاردها تومان از منابع ملی اتلاف و توسط شرکت‌های خصوصی که صادرات انحصاری قیر را به عهده داشتند، رانت‌خواری صورت پذیرد و اگر افشاگری چند رسانه‌ عمومی نبود، این روند ادامه پیدا می‌کرد.