به گزارش خبر‌‌گزاری فارس، بنابر آمار وزارت جهادکشاورزی در سال‌۱۴۰۲ حدود ۱۰‌میلیون‌تن ذرت و ۴.۵‌میلیون‌تن کنجاله سویا برای تغذیه دام و طیور و ارد می‌شود که معادل ۶‌میلیارد دلار ارز است، اما کارشناسان معتقدند می‌توان با جایگزینی نهاده‌های تولید داخل از خارج‌شدن ارز جلوگیری کرد. با ۶‌میلیارد دلار ارز می‌توان ۱۵‌هزار کیلومتر آزاد راه ساخت.

علی عزیزی، کارشناس کشاورزی می‌گوید آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده این نهاده‌‌‌‌‌ها است و این نسخه را به کشورهای واردکننده تحمیل کرده است، درحالی‌که می‌توان به‌جای این «نسخه آمریکایی» از نهاده‌های دیگری هم استفاده کرد. وزارت جهادکشاورزی به‌تازگی می‌خواهد «نسخه آمریکایی» را در صنعت دام و طیور کنار بگذارد و نهاده‌‌‌‌‌های تولید د اخل را هم اضافه کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی گفت «کنجاله‌‌‌‌‌های کلزا، پنبه دانه، آفتابگردان و ذرت در سامانه بازارگاه کارسازی شده و دامداران می‌توانند خریداری کنند.» «بازارگاه» سامانه متعلق به وزارت جهادکشاورزی است که دامداران و مرغداران از این طریق نهاده مورد‌نیاز را خریداری می‌کنند. سید‌احمدرضا سید‌علیان افزود که برای تامین کنجاله سویا با توجه به مسافت‌‌‌‌‌های طولانی از کشور مبدا تولیدکننده و همچنین تحریم‌ها، با مشکلاتی مواجه می‌شویم، از این‌رو «تنوع‌‌‌‌‌بخشی به خوراک‌دام و طیور و جایگزینی گیاهان کم‌‌‌‌‌آب‌‌‌‌‌بر، فشار را کم می‌کند.»