لابی تجاری با نصف جهان

از دو کشور همسویی که در تهران پای میز مذاکره هستند، هیات‌‌‌‌‌هایی از هند و چین، چینی‌‌‌‌‌ها مهمان بخش‌خصوصی و اتاق تهران بودند و هندی‌ها با مقام‌‌‌‌‌های دولتی تجارت ایران پشت یک میز نشستند. مقام‌‌‌‌‌های رسمی تجاری ایران، تجارت با هندوستان را مهم و با قابلیت گسترش از سطح کنونی ۵‌میلیارد دلاری اعلام کردند؛ مبادلاتی که در همین نشست گفتند پیش از تحریم ۱۸‌میلیارد دلار بوده‌است. طرف ایرانی از سختگیری هندی‌ها در زمینه استاندارد محصولات صادراتی ایران گله کرد و نیز تعرفه صفری که دهلی‌‌‌‌‌نو برای برخی کشورها تعریف کرده‌است را تقویت‌‌‌‌‌کننده قاچاق محصولات ایرانی به‌نام دیگران توصیف کرد.

جدای از انتقاد، پیشنهادهایی نیز ارائه شد و سفیر ایران در هند، با اشاره به شهرت این کشور که «داروخانه جهان» است خواستار کمک برای حل مشکلات دارویی ایران شد. طرف هندی در مقابل از علاقه این کشور به بندر چابهار ایران سخن گفت و نیز خواستار تعامل بیشتر بخش‌خصوصی دو طرف شد. بحث انعقاد تجارت ترجیحی میان ایران و هند نیز مانند سال‌های گذشته ‌بار دیگر به میان آمد. اما چینی‌‌‌‌‌ها در اتاق تهران تنها به حرف اکتفا نکردند و دست آخر تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌ای هم امضا کردند. هیات چینی که از یکی از استان‌های این کشور میهمان اتاق تهران بود، گفت چینی‌‌‌‌‌ها به ایران علاقه دارند و به آینده روابط اقتصادی آن نیز خوشبین هستند. طرف ایرانی نیز گفت روابط دو کشور باید به شکل برد-برد تعریف شود.

مذاکرات با کشور همسو در بخش دولتی

رایزنی ایران و هند در سازمان توسعه‌تجارت انجام شد. هند شریک قدیمی و البته ماندگار ایران است که مانند سایر شرکای تجاری، حجم مبادلاتش با ایران دچار نوسان بوده اما هیچ‌گاه از لیست ۱۰شریک تجاری حذف نشده‌است. حال این کشور به‌دنبال افزایش سهم خود در تجارت با ایران هیاتی را راهی تهران کرده و مقامات دولتی نیز میزبانی آن را بر عهده داشتند. سرپرست سازمان توسعه‌تجارت ایران در برنامه‌ای با حضور هیات هندی گفت: دولت سیزدهم در ۲سال‌گذشته تلاش کرد تا معاملات و توافق‌های معلق‌مانده را به نتیجه برساند و قصد دارد با هند نیز روابط را احیا کند. مهدی ضیغمی گفت: رویکرد دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسو و کشورها و مقاصدی با سابقه تاریخی و تشابهات فرهنگی و تجاری مناسب است و بر همین اساس هند یکی از اولویت‌های ایران در زمان‌‌‌‌‌های مختلف بوده‌است.

او با تاکید بر اینکه سازمان توسعه‌تجارت رویکرد افزایش مقاصد صادراتی و گروه کالایی با تمرکز بر خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار دارد، تصریح‌‌‌‌‌کرد: هند اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد و برای اینکه فرصت‌سوزی نشود رایزن بازرگانی قدیمی ایران در این کشور را فعال کردیم تا زمان را برای معرفی فرد جدیدی که آشنایی با این کشور ندارد، هدر ندهیم.

ضیغمی با اشاره به روابط خوب گذشته تجاری ایران و هند، افزود: به دلیل تحریم، برخی گروه‌های کالایی برای تجارت با مشکل مواجه شد اما سال‌گذشته حجم روابط را به رقم ۵‌میلیارد دلار رساندیم. او ادامه‌‌‌‌‌داد: برخلاف سابقه تجاری که در سال‌های گذشته تجربه کردیم ظرفیت بسیاری بالایی برای تجارت میان ۲ کشور وجود دارد، اما برخلاف پتانسیل‌های بالا مثل بندر چابهار، خطوط دریایی و هوایی، موانعی برای توسعه روابط کنونی وجود دارد که یکی از آنها استانداردهایی است که برای محصولات کشاورزی ایران اعمال می‌شود که موجب مشکل برای صادرات محصولات غذایی شده‌است.‌سرپرست سازمان توسعه‌تجارت ایران تاکید کرد: هند برای تجارت با برخی کشورها تعرفه صفر درنظر گرفته که این روند موجب افزایش قاچاق و صادرات کالاهای ایرانی به‌نام دیگر کشورها درمیان همسایگان هند را تقویت کرده‌است، اما امیدواریم با توسعه روابط بتوانیم تجارت را به‌‌‌‌‌طور مستقیم انجام دهیم.

این مقام رسمی تجاری با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال‌گذشته تلاش کرد معاملاتی که از قبل مانده بود مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا را احیا کند، تاکید کرد: همین جدیت را برای به نتیجه رساندن تجارت ترجیحی با هند داریم که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. ضیغمی با اشاره به موانع مالی و بانکی ایران به دلیل تحریم‌ها، تاکید کرد: راه‌هایی برنامه‌ریزی شده که بتواند توسعه روابط را رقم بزند و سازمان توسعه‌تجارت برای سال‌های آینده توسعه حضور در نمایشگاه‌های کشورهای هدف را در برنامه خواهد‌داشت. ضیغمی با بیان اینکه سازمان توسعه‌تجارت از روند اعزام هیات‌‌‌‌‌های تجاری حمایت خواهد کرد، تاکید کرد: بدون حضور فعالانه تجار ایرانی و هندی گسترش روابط قابل‌انجام نخواهد بود که مطالعه استانداردهای جدید می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.

«داروخانه جهان» به ایران کمک کند

سفیر ایران در هند نیز در این برنامه اظهار کرد: تماس بین بانک‌های مرکزی دو کشور برقرار شده‌است و امیدواریم که به یک مکانیزم قابل‌قبول خارج از چارچوب تحریمی برسیم و این موضوع را دو سفارت دنبال می‌کنند. ایرج الهی، سفیر ایران در هند با اشاره به رقم‌‌‌‌‌ تجارت دو کشور قبل از دوره تحریم، افزود: حجم‌‌‌‌‌ مبادلات تجاری دو کشور حدود ۱۸‌میلیارد دلار بود که این رقم سقوط شدید کرد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با افزایش تجارت نفت‌خام و اوره با اقداماتی که انجام شد به نزدیک ۵‌میلیارد دلار رسید. او هند را جزو ۵ شریک اصلی صادرات و ۵ شریک اصلی واردات معرفی کرد و افزود: حدود ۲۰۰‌میلیون دلار محصول کشاورزی از ایران به هند صادر می‌شود و صادرات محصولات با پایه نفتی حدود ۴۸۰‌میلیون دلار است. سفیر ایران در هند افزود: بازار هند برای صادرات محصولات ایرانی در آسیا مناسب است و نزدیکی سرزمینی باعث شده‌است تا همکاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشیم.  او با بیان آنکه ۱۰‌درصد از صادرات محصولات ایرانی به هند فلزی هستند، ادامه داد: در حوزه دارو هند داروخانه جهانی محسوب می‌شود. ما در حوزه دارو با یک مشکل مواجه هستیم که هند می‌تواند به ما کمک کند. همچنین باتوجه به اینکه ما ‌‌‌‌‌ در حوزه داروهای گیاهی دارای مزیت هستیم می‌توانیم در این زمینه همکاری خوبی با هند داشته باشیم.

الهی با اشاره به این مطلب که ۲۰۰‌میلیون شیعه در هند زندگی می‌کنند، افزود: مذاکراتی با طرف هندی داریم که امیدواریم در ماه‌های آینده صدور روادید الکترونیکی فعال شود. دومین موضوع بر‌‌گزاری کمیسیون مشترک اقتصادی است که چندین سال ‌برگزار نشد و تلاش داریم که مقدمات بر‌‌گزاری این کمیسیون انجام شود و شاهد نتایج مطلوب آن باشیم. او تاکید کرد: تماس بین بانک‌های مرکزی دو کشور برقرار شده‌است و امیدواریم که به یک مکانیزم خارج از چارچوب تحریمی برسیم و این موضوع را دو سفارت دنبال می‌کنند. بانک‌مرکزی هند این موضوع را دنبال می‌کند؛ هرچند این بانک همکاری لازم را نداشته ولی امیدواریم بانک‌مرکزی دو کشور به سازوکار مناسب دست‌یابند و گشایش در این زمینه ایجاد شود.

درخواست تعامل با بخش‌خصوصی ایران

رودرا گوراوشرشت، سفیر هند در ایران نیز با اشاره به اهمیت تعاملات بخش‌خصوصی دو کشور با یکدیگر افزود: بر همین اساس فعالان اقتصادی دو کشور در قالب هیات‌‌‌‌‌های تجاری تردد کنند تا شاهد گسترش روابط باشیم.  او ادامه داد: مشکلات سیاسی افغانستان و هند، صادرات خشکبار به هند را دچار چالش کرد به‌نظر می‌رسد که ایران می‌تواند در این زمینه ورود و سهمی از بازار خشکبار هند کسب کند.  سفیر هند در ایران با اشاره به مشکلات بانکی بین دو کشور، افزود: تلاش می‌کنیم‌‌‌‌‌ که مشکلات این بخش را با وجود تحریم‌ها کاهش بدهیم از سویی هند در موارد غیر‌تحریمی تمایل دارد سطح تجارت با ایران را افزایش دهد. او با تاکید بر اینکه تعرفه گمرکی هند برای برخی کشورها کم است، افزود: این موضوع برای ایران نیز برطرف خواهد شد و از نظر لجستیکی ظرفیت خوبی در بندر چابهار در زمینه‌‌‌‌‌های مختلف وجود دارد.

مذاکرات با دیگر کشور همسو در بخش خصوصی

اما دیروز، هیات چینی نیز با فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی دیدار کرد. در نشست مشترک فعالان اقتصادی چین و ایران، یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و استان جی‌‌‌‌‌لین چین برای توسعه روابط دوجانبه به امضا رسید. در این نشست بر نقش محوری بخش‌خصوصی در توسعه مراودات تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید شد.  

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، در هیات تجاری استان جی‌‌‌‌‌لین چین که به دعوت اتاق تهران به ایران سفر کرده‌‌‌‌‌است، جمعی از صاحبان شرکت و فعالان اقتصادی از این استان در حوزه‌های محصولات غذایی و کشاورزی، تجهیزات پزشکی، قطعات صنعتی و خودرو و صنایع الکترونیکی حضور دارند و رئیس اداره بازرگانی استان جی‌‌‌‌‌لین نیز سرپرستی این هیات تجاری را برعهده دارد.  

در آغاز نشست مشترک اعضای این هیات و فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران، دبیرکل این اتاق به نقش و جایگاه روبه‌رشد چین در اقتصاد جهانی اشاره کرد و از ضرورت همکاری و تعامل نزدیک‌تر اتاق تهران با سفارت چین در تهران سخن گفت. بهمن عشقی رویکرد اتاق تهران با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بخش‌خصوصی دو کشور، گفت: اتاق بازرگانی تهران در تلاش است تا با همکاری دستگاه‌های متولی تجارت در ایران، سفارت چین در تهران و همراهی بنگاه‌های اقتصادی از بخش خصوصی، احیاگر روابط جدید و برد-برد مناسبات تجاری دو کشور باشد.  

فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز طی سخنانی، به تشریح مناسبات اقتصادی دو کشور پرداخت و در رابطه با فعالیت‌‌‌‌‌های این مرکز، توضیحاتی ارائه داد. همچنین فریدون وردی‌‌‌‌‌نژاد، مشاور دبیرکل و مدیر پروژه چین در اتاق تهران نیز در سخنانی، تغییر رویکرد روابط اقتصادی دو کشور را از پروژه‌‌‌‌‌محوری و محدود به فاینانس به همکاری‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری مورد تاکید قرار داد.

به ایران علاقه‌‌‌‌‌مندم

در این جلسه، دو دانگ‌فنگ، رئیس اداره بازرگانی استان جی‌‌‌‌‌لین چین به علاقه‌مندی این استان و فعالان اقتصادی آن در تعمیق روابط تجاری با ایران اشاره کرد و پیرامون شاخص‌های اقتصادی و توسعه صنعتی این استان توضیحاتی ارائه داد، همچنین شو کیسونگ، وزیر مختار و رایزن بازرگانی چین در تهران نیز در سخنانی، با اشاره به حجم تجارت ۸/ ۱۵‌میلیارد دلاری ایران و چین طی سال‌۲۰۲۲ و افزایش آن در مقایسه با سال‌پیش از آن، از علاقه‌مندی شرکت‌های چینی برای ورود به همکاری با بنگاه‌های ایرانی خبر داد و تصریح کرد که غالب شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌گذار خارجی در چین، نسبت به چشم‌‌‌‌‌انداز توسعه اقتصادی این کشور خوشبین هستند.   در ادامه این جلسه نیز یک تفاهم‌نامه همکاری دو طرف به امضا رسید که براساس آن روابط بخش‌خصوصی دو کشور ادامه‌‌‌‌‌دار و برمبنای ارائه اطلاعات و آشنایی بیشتر با فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان تهران و جی‌‌‌‌‌لین باشد. در پایان این جلسه، فعالان اقتصادی از دو کشور پیرامون همکاری‌های مشترک به رایزنی و گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو نشستند.