مقاومت در برابر دولت الکترونیک

سال گذشته بود که محمدجواد آذری‌جهرمی،‌ وزیر ارتباطات در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد و بر ضرورت ایجاد گفتمان در اقتصاد دیجیتال تاکید کرد. او گفته بود که مقاومت‌هایی نسبت به فناوری‌های جدید و ایجاد دولت الکترونیک وجود دارد که یکی از دلایل آن عدم توجه به حرکت سریع تکنولوژی‌های نوین است. به گفته آذری‌جهرمی برابر کاهش مراجعات مردم به دستگاه‌ها زنبیل‌هایی وجود دارد که باید جمع شود. اما درهمین راستا روز گذشته علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ادبیاتی دیگر این موضوع را مورد توجه قرار داد. مویدی یکی از برنامه‌های اصلی این ستاد برای مبارزه با کالای قاچاق را راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند آنچه در طرح رجیستری اجرا شد، عنوان کرد. اما به گفته او مقاومت‌هایی از طرف برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای همسو شدن با دولت الکترونیک وجود دارد. مویدی تصریح کرد تا زمانی که از گردنه سلیقه‌ای، سنتی و دستی عبور نکنیم مشکلات بر سر جای خود باقی خواهد ماند. ازاین جهت تمامی دستگاه‌ها تاپایان امسال مکلف به اجرای الزامات دولت الکترونیک هستند.

مویدی‌خرم‌آبادی در نخستین نشست خبری خود بعد از انتصابش به این سمت به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این ستاد برای مبارزه با قاچاق انواع کالا و ارز، همچنین آخرین خبرها از اقدامات انجام‌شده در زمینه پرونده‌های اخیر قاچاق در کشور پرداخت. وی در این نشست از تشکیل ۴۰۰ فقره پرونده مربوط به قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در سه ماه گذشته خبر داد و در مورد واردات خودروهای قاچاق بعد از هک شدن سایت وزارت صنعت، اظهار کرد که این پرونده همچنان در دست بررسی است و هنوز نمی‌توان عدد دقیقی از تعداد این خودروها ارائه داد. همچنین اجرای طرح رجیستری برای مبارزه با قاچاق موبایل، معافیت‌های ارزی و شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر ارز دولتی دریافت کرده‌اند و خروج ارز از کشور، از دیگر محور‌های سخنان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود.

مویدی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی برنامه‌های فوق‌العاده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا تعیین شده است که همه دستگاه‌های مرتبط تا پایان سال مکلف به اجرای آن هستند، گفت: اگر تجارت و اقتصاد‌مان را به سمت بهره‌مندی از سامانه‌های الکترونیکی ببریم و دولت الکترونیک محقق شود، دستاور‌های مهمی را در زمینه تجارت آسان وکاهش قاچاق شاهد خواهیم بود. اگر تاکنون در این عرصه توفیق کمی داشته‌ایم به این دلیل است که کمترین وقت را برای تشکیل دولت الکترونیک گذاشته‌ایم. به گفته وی، در بخش فعال کردن سامانه‌های الکترونیکی بیش از ۲۵ دستگاه نقش دارند و تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است. براساس آنچه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد، هنوز تمام دستگاه‌ها به این سامانه‌های جامع نپیوسته‌اند. مویدی گفت: اشراف زیادی بر این قضیه داریم که چه اشخاص و دستگاه‌هایی نسبت به همکاری با سامانه‌های الکترونیک مقاومت می‌کنند. این دستگاه‌ها هرچه سریع‌تر باید خودشان را با این سامانه‌ها وفق دهند. ما از دستگاه‌های مسوول خواسته‌ایم رفتارهایی که برخلاف حقوق مردم انجام می‌شوند را مسدود کنند. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد:‌ وزارت ارتباطات در این زمینه بسیار فعال بوده و لازم است دستگاه‌های دیگر هم به این امر توجه کنند.

آخرین خبرها از تخلفات ارزی

وی در بخشی از صحبت‌هایش به مسائل و تخلفات اخیر ارزی اشاره و تصریح کرد: در سه ماه گذشته حدود ۴۰۰ فقره پرونده مربوط به قاچاق ارز تشکیل شده است که ارزش این پرونده‌ها نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار است. به گفته مویدی، دبیرخانه ستاد قاچاق با همکاری سایر دستگاه‌ها در حوزه امنیتی و قضایی به‌دنبال برخورد با قاچاق ارز در سطح عرضه هستند. وی همچنین با اشاره به تصمیمات جدید ارزی، گفت:‌ بعد از سیاست‌های جدید ارزی در بسیاری از مسیر‌های مرزی شاهد کاهش قاچاق کالا و ارز بوده‌ایم، البته ما به‌عنوان ستاد بررسی‌های کارشناسی را انجام داده و نظرات‌مان را به رئیس‌جمهوری و معاون اول منعکس کردیم. نمی‌توان گفت هر تصمیمی که گرفته می‌شود ایرادی ندارد، اما دولتمردان اهل مشورت هستند و اگر ایرادی هم وجود داشته باشد آن را بر طرف می‌کنند.  از سوی دیگر یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر از سوی برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به آن هشدار داده شده بود موضوع خروج ارز از کشور است که ارقام مختلفی درباره آن گفته می‌شود. اما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وقوع این اتفاق در ابعاد کلان را تکذیب کرد. به گفته وی، خروج ارز از کشور چندان قابل‌توجه نیست.

حیثیت افراد را نبریم

مویدی همچنین از رسانه‌ها خواست تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشده است به انتشار اخبار نپردازند و از ارائه آمار و ارقام در زمینه‌های مختلف از جمله خودروهای قاچاق خودداری کنند. او در این‌باره تصریح کرد:‌ براساس حقوق شهروندی اجازه‌ نمی‌دهیم پرونده‌ای که هنوز نهایی نشده است نتایج آن به‌صورت قطعی اعلام شود. چرا باید با اعداد بازی کنیم؟ مثل آنچه در مورد خودرو اتفاق افتاده است و عددهای مختلفی در مورد ورود آن به کشور گفته می‌شود. انگار در کشور ما حرف زدن هزینه‌ای ندارد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد:‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز لیست کسانی را که از ارز دولتی بهره‌مند شدند و سوءاستفاده کردند به وزیران مربوطه اعلام کرده است. وقتی قرار بوده است شرکتی تجهیزات پزشکی وارد کند چرا باید مبل و صندلی وارد کند؟‌ اما در عین حال حیثیت افراد، ‌شرکت‌ها و جامعه یک اولویت و تکلیف شرعی است، ‌ما نباید با ارائه آمار و ارقام بیش از این جامعه را ملتهب کنیم.

مویدی درباره آخرین نتیجه پرونده هک‌شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و واردات چند هزار دستگاه خودرو بعد از آن گفت:‌ این پرونده هنوز در ابتدای راه است. از ۶ هزار دستگاه خودرویی که گفته می‌شود به کشور وارد شده است کمتر از ۲ هزار دستگاه قابل‌ملاحظه است. در این زمینه هنوز عدد قطعی به‌دست نیامده که بخواهیم آن را اعلام کنیم. نماینده‌ای که می‌گوید ۳۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است باید بداند که این صحبت‌ها هزینه دارد. وی افزود: در سه ماه گذشته شاهد ملتهب شدن روان جامعه بوده‌ایم و برخی درحال رقابت بودند که به هر شکلی آمار و ارقامی را به جامعه ارائه کنند. جامعه باید به سمتی هدایت شود که نگرانی‌ها کم شود، البته مولفه‌هایی در اقتصاد ما بروز کرده که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، اما نباید تا این حد روان جامعه مخدوش شود ‌و بنابراین نیاز است نسبت به ارائه آمار بدون بررسی بازنگری شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اینکه برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه با وجود قاچاق گوشی تلفن‌همراه آن را در طرح رجیستری ثبت کرده و به فروش می‌رسانند، گفت: چنین مساله‌ای که گوشی تلفن‌همراه قاچاق در کشور رجیستر شود و به فروش برسد امکان‌پذیر نیست. محور دیگر صحبت‌های مویدی به روش‌های مبارزه با قاچاق کالا اشاره داشت. تمرکز بر پیشگیری کاهش تقاضا،‌ مقابله موثر و بازدارنده و کاهش آسیب‌های مبارزه از جمله راهکارهای اصلی برای مقابله با قاچاق کالا است که از سوی مویدی تشریح شد. وی در این‌باره گفت:‌ یکی از فصل‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع پیشگیری پرداخته است و ما با نگاه علمی و تخصصی به این مقوله می‌پردازیم تا گرایش به قاچاق در جامعه به حداقل برسد و فکر قاچاق از بین برود. براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق در سال گذشته میزان حجم قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. مویدی در این زمینه گفت: اکنون درحال جمع‌آوری اطلاعات و تهیه آمار براساس مدل علمی هستیم که در همکاری‌ با دانشگاه درحال انجام است و زمانی که به جمع‌بندی برسیم آن را ارائه خواهیم کرد.