نقطه پایان سیاست‌های انقباضی؟

 

بانک مرکزی آمریکا

پس از ۱۱ مرتبه افزایش نرخ بهره سیاستی در ایالات‌متحده، روند تورمی این کشور در سه ماه اخیر بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی شیب صعودی به خود گرفته و از سطح ۳ درصدی در ماه ژوئیه به ۳.۷ درصد در ماه سپتامبر رسید. این چهره سیاسی- اقتصادی در راستای این موضوع تاکید کرد که عقب‌نشینی کمیته بازار باز فدرال رزرو از تشدید سیاست‌های ضد تورمی در نشست‌های اخیر به معنای پایان این چرخه انقباضی نیست. اما بر خلاف این سخن، طبق ابزار CME FedWatch Tool که انتظارات بازار از آینده نرخ‌های بهره یک کشور را برآورد می‌کند، پاول سیاست‌های انبساطی خود را در مه ۲۰۲۴ به میزان ۰.۲۵ واحد درصد آغاز خواهد کرد و سپس این رقم را تا پایان سال به یک درصد خواهد رساند.

بانک مرکزی اروپا

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در اواخر ماه گذشته برای دهمین مرتبه سیاست‌های انقباضی خود را تشدید کرد و آن را به بالاترین سطح تاریخی خود رساند. در پی این عملکرد تورم نقطه‌به‌نقطه و هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی)، به شیب کاهشی خود ادامه داد و سبب شد تورم منطقه یورو در ماه اکتبر به سطح ۲.۹ درصدی برسد که پایین‌ترین میزان در دوسال اخیر به شمار می‌رود. ابزار CME FedWatch در خصوص انتظارات بهره در اروپا بیان می‌کند که بانک مرکزی تا دسامبر ۲۰۲۴ حدود یک واحد درصد نرخ بهره را کاهش می‌دهد که از این میزان حدود ۰.۲۵ واحد درصد آن را تا ماه آوریل اتخاذ می‌کند. در پیرامون این بحث برخی از تحلیلگران نیز افزودند که پس از نشست ماه اکتبر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پیشنهاد کاهش نرخ بهره را رد کرده است و این امر می‌تواند سیگنال شروع سیاست‌های انبساطی از سال ۲۰۲۴ را تقویت کند. در این میان موک، اقتصاددان اروپایی اعلام کرد: «انتظارات برای رسیدن تورم به سطح ۲ درصد، قبل از آغاز سیاست‌های انبساطی افزایش یافته است.»

بانک مرکزی انگلستان

بانک مرکزی انگلیس روز پنج‌شنبه پس از پایان دادن به ۱۴ افزایش متوالی در ماه سپتامبر، نرخ اصلی خود را در ۵.۲۵ درصد برای دومین جلسه متوالی بدون تغییر نگه داشت. اما دلیل این امر چه بود؟ این سوال را باید با توجه به گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» پاسخ داد. آمارها حاکی از آن است که میانگین رشد دستمزدها در انگلستان، برای نخستین‌بار در دو سال اخیر از تورم پیشی گرفته است که می‌تواند نشان‌دهنده کاهش فشار هزینه‌های زندگی در این کشور باشد. روند تورم کند شده است، با این وجود در ۱۲ماه منتهی به اوت به ۶.۷درصد رسیده است که سه‌برابر بیشتر از هدف ۲درصدی بانک مرکزی انگلیس باقی مانده است. اقتصاددانان انتظار دارند که در ادامه روند نزولی، در ماه سپتامبر تورم این کشور به ۶.۵درصد کاهش یابد که داده‌ها خلاف این موضوع را بیان کردند و تورم در ماه سپتامبر نیز همچنان در سطح ۶.۷ درصدی خود باقی ماند. با توجه به عوامل مذکور برآوردها از کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی بهره انگلیس در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.