14 copy

گزارش اخیر وزارت کار آمریکا از سبقت رشد دستمزدهای این منطقه از رشدتورم حکایت دارد؛ دستمزدهای کارگران در ایالات متحده با رشد 4 درصدی خود از تورم با سطح 3 درصدی پیشی گرفت. از این رو روند افزایش دستمزدها به بالاترین‌ سطح خود در دو سال اخیر رسید. داده‌ها بیان می‌کند که متوسط دستمزد ساعتی تعدیل شده بر اساس تورم در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 2/ 1 درصد افزایش یافته است. اقتصاددانان با استناد به مطالب فوق اعلام کردند که اگر این روند تداوم یابد به آمریکایی‌ها این فرصت را می‌دهد تا از طریق افزایش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، ایالات‌متحده را از رکود احتمالی دور سازد. در این میان کارشناسان مربوطه تاکید کردند که ارقام مذکور این سیگنال را می‌دهد که احتمال وقوع رکود که در اوایل سال 2024 پیش‌بینی شده بود، کاهش یافته است.

بازگشت امید به خانوارهای آمریکایی

شواهد گویای آن است که دستمزد ساعتی کارگران بخش خصوصی در ژوئن نسبت به سال گذشته بیش از 4 درصد افزایش یافته است. این درحالی است که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مذکور در سطح 3 درصدی متوقف شد که نسبت به ماه‌های اخیر روند مطلوبی به شمار می‌رود. در پی این رویداد خانوارهای آمریکایی علاوه بر رشد دستمزدها، از کاهش قیمت کالاهایی چون بنزین و مواد خوراکی نیز اعلام رضایت کردند. براین اساس اعتماد مصرف‌کننده در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از ژانویه 2022 رسید. برخی از تحلیلگران ارشد بازارها بر این باورند که گرچه داده‌های اقتصادی وزارت کار شرایط فعلی و چشم‌انداز اقتصادی این منطقه را بهبود بخشیده، اما این درحالی است که آمریکایی‌ها در اوایل سال 2024 همچنان در انتظار رکود هستند. به گفته دانا پترسون، اقتصاددان آمریکایی، این احتمالا به این دلیل است که آنها از تلاش مداوم فدرال رزرو برای مبارزه با تورم و چگونگی تضعیف اقتصاد آگاه هستند.

این نهاد از مارس 2022 نرخ بهره معیار خود را 10 بار افزایش داده و به محدوده 5‌ تا 25/ 5 درصد رسانده است و در مسیر انجام دوباره این نرخ در اواخر این ماه است. این افزایش نرخ بهره به سرد شدن اقتصاد ایالات متحده کمک کرده است، اما بازار کار و رشد دستمزدها بر پایه ثابتی باقی مانده است. در این میان باید گفت که افزایش حقوق کارگران کم درآمد به ویژه در اوایل سال 2023 قوی بود. رستوران‌ها، هتل‌ها و مشاغل مشابه با سرعتی سریع استخدام شدند تا به مشتریان مشتاق خدماتی که در ابتدا در همه‌گیری کووید-19 محدود شده بودند، خدمات دهند. در حالی که افزایش اشتغال در اوقات فراغت و ‌میهمان‌نوازی در ماه‌های اخیر کند شده است، کارگران این صنعت شاهد افزایش دستمزد ساعتی خود سریع‌تر از رشد کلی دستمزد و تورم بودند. یافته‌ها نشان می‌دهد که دستمزد کارگران بخش تولید و خدمات تجاری نیز از تورم پیشی گرفته است. درآمدهای دستمزد در بخش اطلاعات فناوری سنگین کمتر بوده است. در این میان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که رشد دستمزدها عامل مهمی در روند کاهش تورم آمریکا به شمار می‌رود.