p12 copy

به گفته جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو داده‌های سه ماه اخیر نشان می‌دهد که رشد اقتصادی قو‌ی‌تر از رشد مورد انتظار بوده است، بازارهای کار پررونق هستند و تورم بالاتر از حد انتظار است. این عوامل نشان می‌دهد که چرا مقامات فدرال‌رزرو امسال، به افزایش چندین باره نرخ بهره پرداخته‌اند. این نهاد بیش از یک سال است که برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را به‌شدت افزایش داده است، اگرچه در نشست این ماه خود تغییری در نرخ بهره ایجاد نکرده است. بر اساس این گزارش، در آغاز سال، بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که تاکنون رکود اقتصادی در آمریکا رخ خواهد داد. در واقع، مصرف‌کنندگان، کارگران و مشاغل در سال گذشته با چالش‌های متعددی به‌دلیل افزایش نرخ بهره و بالا رفتن تورم مواجه شده‌اند. با این وجود، اقتصاد این کشور به رشد خود ادامه داده است، حتی در بخش‌هایی که نسبت به افزایش نرخ‌های بهره حساسیت بیشتری دارند این رشد وجود داشته است.

بازار مسکن یک نمونه کلیدی است، موجودی پایین خانه‌های فروشی قدیمی، به افزایش فروش خانه‌های نوساز کمک کرده است. فروش خانه‌های نوساز در ماه مه رشد دورقمی داشته که بسیار فراتر از انتظارات اقتصاددانان بوده است. شرکت اس‌اندپی گلوبال مارکت اینتلیجنس اخیرا اعلام کرده است که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ سالانه 7/ 1درصد در سه ماه دوم رشد کند، این در حالی ا‌ست که در اوایل ماه قبل رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا 8/ 0درصد برآورد شده بود. وزارت بازرگانی آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه 2درصد در سه ماهه اول رشد داشته است. بالا بودن مخارج مصرف‌کننده، اصلی‌ترین عامل تغییر این نرخ بوده است.

هزینه‌های مصرف کننده با نرخ سالانه 2/ 4درصدی در سه ماه اول رشد کرده است که بالاترین سرعت از اواسط سال2021 محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در سه‌ماه اول سال، بیشتر به خرید کالاهای بادوام مانند خرید خودرو پرداخته‌اند. هزینه‌های خرید کالاهای بادوام سالانه 3/ 16درصد افزایش یافته است، هزینه‌های مصرف‌کننده برای خدمات که شامل مراقبت‌های بهداشتی، رفتن به رستوران و مسافرت می‌شود نیز با رشد سالانه 2/ 3درصدی در سه ماه اول همراه بوده است.بر اساس این گزارش، مطالبات بیمه بیکاری، به‌عنوان شاخصی برای بررسی آمار اخراج در آمریکا، هفته گذشته با 26هزار مورد کاهش به 239هزار مورد تعدیل فصلی رسیده است. تعداد افرادی که به دنبال مزایای بیکاری مداوم هستند نیز در هفته منتهی به 17 ژوئن 19هزار نفر کاهش یافته و به 74/ 1میلیون نفر رسیده است.

این رقم از اوایل آوریل روند کاهشی داشته است که نشان می‌دهد جویندگان کار در آمریکا می‌توانند به سرعت شغل جدیدی پیدا کنند. براساس این گزارش، به‌طورکلی، بازار کار آمریکا، با وجود اقدامات فدرال‌رزرو همچنان تاب‌آور بوده است. کارفرمایان در ماه مه 339 هزار شغل اضافه کرده‌اند که بیشترین میزان از ژانویه بوده و نرخ بیکاری نزدیک به پایین‌ترین حد تاریخی خود باقی مانده است. فرصت‌های شغلی که در ماه آوریل ایجاد شده، میلیون‌ها نفر بیشتر از افرادی بوده است که به دنبال کار هستند. بسیاری از شرکت‌ها درحال استخدام نیرو هستند و تقاضا برای برخی از کارگران مانند لوله‌کش، تکنسین‌های گرمایش و سرمایش و متخصصان مشابه بسیار زیاد است.نانسی واندن هوتن، اقتصاددان ارشد آمریکایی در موسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیکس معتقد است، اقتصاد آمریکا هنوز کاملا سالم است و به نظر می‌رسد همچنان پویایی لازم را دارد.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ‌این کشور با یک رکود خفیف مواجه شود؛ اما این رکود به این زودی‌ها رخ نخواهد داد. براساس گزارشی از سی‌ان‌بی‌سی، ارقام جدید هزینه‌های مصرف کننده و تورم در ماه گذشته نیز به تصویر اقتصادی آمریکا می‌افزاید که با وجود کمپین فدرال رزرو برای کاهش نرخ رشد و تورم، قدرت شگفت‌انگیزی از خود نشان داده است. هزینه‌های مصرف‌کننده اصلی‌ترین محرک رشد اقتصادی آمریکاست. با وجودی که این داده‌ها نشان می‌دهند که تورم در مسیر درستی حرکت می‌کند، اما همچنان بسیار بالاتر از هدف 2درصدی فدرال رزرو است. جروم پاول، رئیس این نهاد، این هفته اعلام کرد که احتمال نمی‌رود این هدف تورمی تا چند سال دیگر به دست آید. مقامات فدرال‌رزرو در نشست خود در ماه ژوئن اعلام کردند که انتظار دارند تا قبل از پایان سال حداقل دو افزایش دیگر در نرخ بهره داشته باشند.