هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک آغاز به‏‏‏‏‏‏‏‏‌کار کرد

به گزارش «شانا»، هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از وقفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دو‌ساله به‌‌‌‌‌‌‌‌‌دلیل شیوع کرونا در جهان، صبح دیروز (چهارشنبه، ۱۴ تیرماه) در وین آغاز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار کرد. در این سیمنار دو‌روزه (چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۴ و ۱۵ تیرماه) که با شعار «به‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر» برگزار می‌شود، چهار نشست وزارتی با حضور وزیران عضو اوپک و برخی مهمانان ویژه از وزیران نفت و انرژی کشورهای غیراوپک و مصرف‌کننده، مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، محققان، کارشناسان جامع دانشگاهی فعال در حوزه انرژی برگزار می‌شود.

این چهار نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ترتیب با محور «ثبات بازار و امنیت انرژی»، «سرمایه‌گذاری، تامین مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت»، «مسیرهایی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی گذار انرژی عادلانه» و «تنوع‌بخشیدن به اقتصاد انرژی» تشکیل می‌شود و جواد اوجی، وزیر نفت در دومین نشست وزارتی این سمینار سخنرانی داشت.

در همین حال ۶ میزگرد بلندپایه نیز در این سمینار برگزار می‌شود، موضوع این میزگردها شامل «سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه پایداری انرژی، سرمایه‌گذاری انرژی»، «چالش‌ها و فرصت‌ها»، «فناوری و نوآوری برای آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کم انتشار»، «ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کن‌کردن فقر انرژی»، «سرعت گذار انرژی و سیاست‌های تغییر اقلیمی» و «نقش همکاری‌های بین‌المللی در تنوع‌بخشیدن به اقتصاد» خواهد بود.

هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک بر مسائل کلیدی مربوط به گذار انرژی از جمله امنیت انرژی، فناوری، مسائل محیط‌زیستی، توسعه‌پایدار، سیاست‌های انرژی و... متمرکز خواهد بود.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک درباره بر‌‌گزاری این سمینار گفته بود: سمینار بین‌المللی اوپک هم از نظر شمار شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان و هم‌سطح بالای بحث‌هایی که درباره مسائل مهم تاثیرگذار بر بخش انرژی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در این برهه حساس در صنعت جهانی انجام می‌شود، سابقه درخشانی دارد.

اوپک از سال‌۱۹۶۹ سمینارهایی برگزار کرده است، با این حال نخستین سمینار از سری سمینارهای بین‌المللی کنونی در سال‌۲۰۰۱ برگزار و پس از آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ تکرار شد.

«حرکت به‌سوی آینده پایدار انرژی»، «نفت در جهانی مستقل»، «اوپک در عصر جدید انرژی: چالش‌ها و فرصت‌ها»، «نفت: تضمین ثبات در آینده و پایداری»، «نفت؛ تضمین شکوفایی، حمایت از پایداری» و «نفت - موتور توسعه جهانی»، «نفت؛ همکاری برای آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پایدار» به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب شعارهای نخستین تا ششمین دوره سمینار بین‌المللی اوپک بوده‌است.

برنامه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک اعلام شد

همان‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه که عنوان شد؛ هشتمین سیمنار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، صبح دیروز با گشایش نمایشگاه جانبی این سمینار آغاز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار کرد و پس از آیین گشایش رسمی با حضور هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و گابریل امباگا اوبیانگ لیما، رئیس دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای این سازمان نشست‌های وزارتی و میزگردها طی دو روز برگزار خواهد شد. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و پاول هرسنل، رئیس مرکز تحقیقات کالای استاندارد چارترد از سخنرانان اصلی آیین گشایش رسمی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌آیند. نشست وزارتی نخست با عنوان «ثبات بازار و امنیت انرژی» به مواردی مانند نحوه پاسخگویی به مسائل مربوط به امنیت انرژی، مقرون‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صرفه‌بودن انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای می‌پردازد که با حضور گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات‌متحده‌عربی، پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری‌آذربایجان و گابریل تاهومو آدودا، سرپرست وزارت نفت نیجریه برگزار می‌شود.

نشست وزارتی دوم در هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک با عنوان «سرمایه‌گذاری، تامین مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت» برگزار می‌شود که در آن جواد اوجی، وزیر نفت، سعد حمد البراک، وزیر نفت کویت، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق و محمد عون، وزیر نفت لیبی هم در این نشست سخنرانی می‌کنند.

نشست وزارتی سوم با عنوان «مسیرهایی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی گذار انرژی عادلانه» در روز دوم و با سخنرانی طارق المولا، وزیر نفت مصر، آنا فونتورا گواویا، وزیر انرژی و تغییرات اقلیمی پرتغال و دیامنتینو آزودو، وزیر نفت و معادن آنگولا و آنا پالاسیو، وزیر پیشین امورخارجه اسپانیا برگزار می‌شود. نشست وزارتی چهارم نیز در روز دوم با شعار تنوع‌بخشیدن به اقتصاد انرژی برگزار خواهد شد. در این نشست سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات‌متحده عربی، پوت کانگ‌چول، وزیر نفت سودان‌جنوبی، وینسنت ماساسا، وزیر نفت و گاز گابن و برونو ژان ریچارد ایتوا، وزیر نفت کنگو سخنرانی می‌کنند.

افزون بر این نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ۶ میزگرد بلندپایه نیز با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در دو روز بر‌‌گزاری این سمینار تشکیل خواهد شد.

در روز نخست سه میزگرد برگزار می‌شود. میزگرد نخست با عنوان سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه پایداری انرژی (امنیت انرژی - مقرون‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صرفه‌بودن انرژی - کاهش آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) است که به پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی درباره راهبردهای بهینه و گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورهای توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته و درحال‌توسعه پاسخ خواهد داد.

در میزگرد دوم با عنوان «سرمایه‌گذاری انرژی، چالش‌ها و فرصت‌ها»، درباره موانع اصلی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت/  انرژی، بحران انرژی سال‌۲۰۲۲ و تاثیر بر سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقدام‌های دولت‌ها در این زمینه بحث و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو می‌شود.

آخرین میزگرد روز نخست نیز با عنوان «فناوری و نوآوری برای آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کم‌انتشار» به بررسی تاثیر فناوری‌های جدید بر بخش نفت و گاز، تاثیر بر بخش نفت و پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فناوری در سایر زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی خواهد پرداخت.

در روز دوم نیز سه میزگرد برپا خواهد بود. در چهارمین میزگرد بلندپایه در هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک که با شعار «ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کن‌کردن فقر انرژی» تشکیل می‌شود مواردی مانند تاثیر همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا، اقدام‌ها برای ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی فقر انرژی و اهمیت دسترسی به اشکال مدرن انرژی برای غلبه بر فقر بررسی می‌شود.

پنجمین میزگرد به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرعت گذار انرژی و سیاست‌های تغییر اقلیمی خواهد پرداخت که در آن به موضوعاتی مانند نقش بخش انرژی در حمایت از مسیرهای گذار انرژی عادلانه و مسائل سیاستگذاری، اقتصاد/  مالی و فناوری توجه خواهد شد.

آخرین میزگرد نیز با عنوان «نقش همکاری‌های بین‌المللی در تنوع‌بخشیدن به اقتصاد» برگزار و در آن همکاری بین‌المللی در تنوع‌بخشیدن به اقتصاد انرژی، نقش سازمان‌های بین‌المللی در ترویج و اجرای تنوع اقتصاد انرژی و افزایش انعطاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری اقتصادهای انرژی بررسی می‌شود.

در مجموع، طی دو روز بر‌‌گزاری این سیمنار (چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه)، چهار نشست وزارتی و ۶ میزگرد بلندپایه برگزار و درباره مهم‌ترین موضوعات مربوط به انرژی دنیا بحث و بررسی می‌شود.