جمشید قضاتی

مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران

چشم‌انداز آینده توسعه صنعت ارتباطات و مخابرات، بدون در نظر داشتن توسعه و رشد بخش تلفن ثابت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، تعداد تلفن ثابت موجود در اختیار شهروندان و هم‌میهنان و گذران کسب‌وکار و وابستگی امور روزمره مردم به این ابزار ارتباطی خود گویای این است که هم حفظ و ارتقای کیفیت و سرویس‌های جدید بر پایه این ابزار از اهمیت ویژه برخوردار است و هم توسعه و توجه به نیاز‌های جدید مشترکان حائز اهمیت است، بازیگران تاثیرگذار این عرصه سه گروه هستند: مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی، دولت به عنوان سیاست‌گذار و حامی کلان توسعه زیرساخت‌ها و شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مجری ارائه این خدمات.

البته با صدور اولین مجوز‌های شرکت‌های بخش خصوصی برای ارائه ارتباطات ثابت در روز‌های اخیر بازیگران این عرصه بیشتر خواهد شد. اما اعتقاد نگارنده بر این است که تا مرحله تاثیرگذاری این شرکت‌ها بر فضای فعلی کسب‌وکار و تامین نیاز تلفن ثابت مورد نیاز شهروندان چند سال زمان نیاز است و تا آن زمان نباید ظرفیت‌های کلان کشور مورد کم‌توجهی قرار گیرد. در فضای پیش‌رو و دوران پسا تحریم از طریق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و توجه و حمایت دولت و مدیران شرکت مخابرات باید عقب‌ماندگی‌های این حوزه به‌سرعت جبران شود.

در حال حاضر بخش دولتی و شرکت مخابرات به‌عنوان اپراتور بزرگ داخل کشور باید با یک نگاه استراتژیک با در نظر گرفتن منافع ملی و مردم انتظارات بحق آنها را پاسخ گویند. در فضای دو سال اخیر و کدورت‌های موجود در روابط طرفین و صرف‌نظر از قضاوت بین نوع نگاه وزارت و مدیریت مخابرات ایران به مساله رویکرد‌های اداره شرکت مخابرات ایران، در یک گفتار منصفانه باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد: - به دنبال توسعه تکنولوژی، مردم نیازمند و شایسته خدمات با امکانات بهتر و ویژه در بخش تلفن ثابت هستند.

- شبکه تلفن ثابت در کل کشور در آستانه فرسودگی و نیازمند یک نوسازی وسیع و سریع همگام با تحولات تکنولوژی است.

- شرکت مخابرات برای این توسعه نیاز به منابع مالی بسیار بالایی دارد.

- همگام با سایر خدمات، تعرفه‌های تلفن ثابت، چند سال است که تغییر منطقی و متعارف نداشته است.

- هزینه دایری و ایجاد خط جدید و هزینه نگهداری شبکه موجود با هزینه دریافتی هیچ‌گونه همخوانی ندارد.

- مدیریت‌های اجرایی در شرکت مخابرات برای تحقق اهداف بالا باید بر مبنای مدل‌های امروزی علم مدیریت باشد.

- دیوان‌سالاری دولتی باقی‌مانده بعد از چند سال خصوصی‌سازی این شرکت، با چابکی «در ساختار و مدیریت» جایگزین شود.

- برای برون‌رفت از مشکلات موجود، برقراری یک تعامل همه‌جانبه بین وزارت ارتباطات به‌عنوان سیاست‌گذار و هدایت‌کننده صنعت ارتباطات و شرکت مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور خاور میانه در نظر گرفته شود.

این مهم با در نظر گرفتن حق و حقوق قانونی مورد انتظار طرفین چه از منظر احترام به جایگاه مهم متولی‌گری و هدایت‌کنندگی کلان مورد انتظار وزارت ارتباطات باید مورد توجه قرار گیرد و هم از طرف دیگر نگاه حمایتی دولت به یک بنگاه «غیردولتی تاثیرگذار در سطح ملی» بر اساس قانون تجارت و نگاه حمایتی که مورد انتظار مدیریت و کارکنان شرکت مخابرات است.