حتی با دستور قضایی نفوذ به آی‏دیوایس کاربران غیرممکن است

جی اس ام: شرکت اپل مدتی است که بار دیگر زیر فشار نهادهای امنیتی و قضایی دولت آمریکا قرار دارد. این مراجع به دنبال راهی برای دسترسی به اطلاعات یک آی‌فون هستند، اما جواب اپل یک جمله است: امکان‏پذیر نیست.

اپل به تازگی خطاب به مراجع قضایی گفته است که حتی اگر این شرکت مجاب به افشای اطلاعات کاربران شود، باز هم این کار از نظر فنی امکان‏پذیر نیست و نمی‏توان اطلاعات یک فرد را از آی‌فون رمزنگاری‌شده استخراج کرد. این کمپانی این موضوع را به اطلاع James Orenstein رسانده است؛ قاضی‏ای که در حال بررسی دستور قضایی دیوان عدالت آمریکا مبنی بر ملزم‏کردن اپل به همکاری در زمینه افشای اطلاعات یک دستگاه آی‌فون است.

اپل همواره بی‏میلی خود را نسبت به همکاری با دولت و احترامی که به حریم خصوصی کاربران قائل است به‌طور علنی اعلام کرده است. اما همواره به دنبال این سخن، موانع و مشکلات فنی‏ای را هم که پیش روی این کار است از خاطر گذرانده است. اپل می‏گوید به‌خاطر تدابیر امنیتی پیاده‏شده در iOS۸ و iOS۹، دسترسی بدون اجازه به اطلاعات کاربران، «یک عمل غیرممکن» است. این کمپانی مدعی است که رمز عبوری که کار روی آی‏دیوایس خود تنظیم می‏کند، دست هر شخص و نهادی را از دسترسی بدون اجازه به اطلاعات کوتاه می‏کند. خود اپل نیز جزو همین نهادها است و از این نظر هیچ استثنایی وجود ندارد.

در این مذاکرات به شکل بسیار واضحی نگرانی از خراب‏شدن وجهه اپل در نزد کاربران و از دست دادن اعتماد آنها به چشم می‏خورد.

وقتی گفته می‏شود شیوه‏های رمزنگاری iOS۸ و iOS۹ غیرقابل‏نفوذ هستند، به این معنا است که عملا به اطلاعات بیش از ۹۰ درصد آی‌فون‏های موجود در جهان نمی‏توان دسترسی پیدا کرد. اما جالب اینجا است که آی‌فون مورد بحث در پرونده، جزو ۱۰ درصدی است که سیستم عاملی قدیمی دارند و آسیب‌پذیر هستند. یکی از دلایلی که همواره انگیزه‏ای بزرگ برای به روز رسانی یک گجت است، بهره‏بردن از بهبودهای امنیتی است که با هدف حفاظت از حریم خصوصی انجام می‏شوند. اهمیت این موضوع به‌خصوص در پرونده اخیر کاملا مشخص است.

اپل با گفتن اینکه قادر به نفوذ به آی‏دیوایس‏ها نیست، موضوع را به‌طور کل به بن‏بست می‏رساند. اگر این شرکت توانایی این کار را داشت و تنها بی‏میلی به این کار مانع از نفوذ بود، بعید نبود که در آینده‏ای نه چندان دور بخوانیم «اپل دسترسی کنترل‏شده به اطلاعات کاربران مشکوک را در مواقع نیاز برای دولت فراهم کرده است». اما محدودیت فنی مشکلی است که به سختی می‏توان در مورد آن بحث کرد. سوای تمامی کش و قوس‏های قضایی این پرونده، کاربران باید از این صحبت‏ها به اهمیت آپدیت‏کردن گجت اپلی‏شان پی ببرند. اگر یکی از آی‏دیوایس‏های این شرکت را در اختیار دارید و می‏خواهید در پیچ و خم‏های این پرونده اپل طرف شما باشد، در به‌روزرسانی سیستم‌عامل تعلل نکنید.