دعوای مخالفان و موافقان فیلم استیو جابز

آی‌تی ایران: فیلم استیو جابز اکران نشده جنجال‌های زیادی به پا کرده است. در تازه‌ترین اظهار نظر آرون سورکین، فیلمنامه‌نویس مشهور آمریکایی که حالا زیر بار تندترین انتقادها بابت این فیلم قرار دارد گفته است که وجدانش بابت ساخت این فیلم راحت است.

آرون سورکین را بسیاری به خاطر سریال محبوب The Newsroom و همچنین فیلم شبکه اجتماعی می‌شناسند. حتی مارک زوکربرگ هم بعدا نسبت به فیلم شبکه اجتماعی اعتراض کرده بود.در مورد فیلم استیو جابز اوضاع متفاوت است. افراد اطراف اپل به دو گروه تقسیم شده‌اند. کسانی مثل استیو وزنیاک (یکی از بنیان‌گذاران اپل که این اواخر آن را ترک کرده بود)، جان اسکالی (مدیرعامل سابق اپل که استیو جابز به خاطر مخالفت با او از اپل کنار گذاشته شد) و اندی هارتزفلد (یکی از نخستین اعضای تیم مکینتاش که این شرکت را بعدا ترک کرد) معتقدند که این فیلم عالی است و در مقابل کسانی که استیو جابز آخرین روزهای عمرش را با آنها گذراند یعنی تیم کوک (مدیرعامل فعلی)، جانی آیو (مدیر فعلی بخش دیزاین) و لورا پاول جابز (همسر استیو) به شدت علیه آن موضع منفی گرفته‌اند.

همچنین مشخص شده که با عدم همکاری تیم فعلی اپل با آرون سورکین او برای ساخت فیلم به سراغ جان اسکالی و اندی هارتزفیلد و افرادی مشابه رفته و همان مشاوران حالا بزرگ‌ترین طرفداران این فیلم هستند. آرون سورکین در یک مصاحبه با یک مجله در حاشیه فستیوال فیلم لندن در مورد فیلمنامه این فیلم می‌گوید: «تا آنجا که من می دانم استیو جابز تا ۴۰ دقیقه قبل از معرفی هر محصول تنها ۶ نفر را در جریان آن محصول قرار می‌داد اما این چیزی نیست که ارزش داستانی داشته باشد و در فیلم حقایق مهم‌تری از اینکه تا ۴۰ دقیقه قبل کسی در جریان یک محصول بوده یا نه، وجود دارد. آنچه شما در فیلم می‌بینید دراماتیزه شدن چالش‌هایی است که یک شخص در زندگی‌اش داشته و به شما تصویری از یک چیز ارائه می‌دهد. من به این فیلم باور دارم و وجدانم بابت ساخت آن آسوده است.»