بررسی اختصاصی گلکسی نوت 5 سامسونگ

دنیای اقتصاد: حدود یک ماه است که سامسونگ از آخرین نسل از خانواده فبلت‏های سری نوت خود رونمایی کرده است. این گوشی که گلکسی نوت ۵ نام دارد با طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فردش توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد.

این تلفن با نمایشگر بزرگ ۷/ ۵ اینچی و تراکم پیکسل ۵۱۸ppi دارای ۱۷۱ گرم وزن است. نمایشگر گوشی فوق‌العاده شفاف و بسیار دقیق است. سامسونگ در این گوشی از پردازنده ۸ هسته‏ای ساخت خودش یعنی Exynos ۷ استفاده کرده است. این پردازنده ۴هسته سرعت ۱/ ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته سرعت ۵/ ۱گیگاهرتزی دارد. قاب پشتی و جلویی گوشی از شیشه و کناره‏های آن از آلومینیوم ساخته شده است. زیر صفحه نمایش شاهد دو کلید لمسی معروف سامسونگ هستیم. در میان این دو کلید، کلید Home وجود دارد که علاوه‌بر وظیفه اصلی خود، یعنی رفتن به خانه، وظیفه سنسور اثر انگشت را نیز بر عهده دارد. کلید پاور در سمت راست و کلید کم و زیاد کردن صدا در سمت چپ دستگاه تعبیه شده‏اند. در پایین گوشی جک ۵/ ۳ میلی‏متری صدا در کنار درگاه ارتباطی و قلم دستگاه قرار دارند. اسپیکر گوشی نیز در پایین دستگاه قرار گرفته است.

دوربین اصلی گوشی، کیفیت ۱۶ مگاپیکسلی دارد و دوربین دوم هم ۵ مگاپیکسل است. همچنین دوربین گوشی به ویژگی OIS یا همان تثبیت‏کننده اپتیکال تصاویر مجهز است که هنگام عکسبرداری در نور کم به کمک گوشی می‏آید. از دیگر ویژگی‏های دوربین، که در نسل قبل نیز مشاهده کرده بودیم، می‏توان به HDR خودکار، فوکوس انتخابی و پانوراما اشاره کرد. ویژگی جدید دوربین امکان ضبط مستقیم روی سرورهای یوتیوب را فراهم می‏کند.

ظرفیت باتری از نسل قبلی کمتر شده و اکنون، به‏جای باتری ۳۲۲۰ میلی‏آمپری، شما باتری ۳ هزار میلی‏آمپری پیش روی خود دارید. البته با پشتیبانی گوشی از شارژ سریع، چه در حالت شارژ کردن با سیم و چه در حالت شارژ کردن بدون سیم، زمانی که به منبع برق دسترسی داشته باشید مشکلی با باتری گوشی خود نخواهید داشت. معروف‏ترین ویژگی خانواده گلکسی نوت قلم آنها است. اکنون این قلم ویژگی‏های بیشتری نسبت به نسل‏های قبلی خود پیدا کرده است. این قلم در گلکسی نوت ۵ کاملا در گوشی جای گرفته و برای خارج کردن آن از جایش باید کلیک کنید تا قلم به‏راحتی از محفظه‏اش خارج شود. پس از اتمام کار می‌توانید آن را در سیلوی کوچک قرار دهید، اگر فراموش کرده باشید که قلم را در اسلات خود قرار دهید، پیام هشدار نمایش داده خواهد شد.

نکته جالب در این میان اینکه قلم جدیدS Pen به شما این امکان را می‌دهد که به‌منظور هر چه سریع‌تر کردن کارها، هر چیزی را روی صفحه خاموش نوت‌برداری کنید.

کارآیی این قلم در نوت ۵ بسیار روان است. یکی از ویژگی‏های جذاب قلم این است که از این پس برای یادداشت کردن نیازی نیست صفحه نمایش گوشی روشن شود و زمانی که قلم را از جایش خارج کنید، می‏توانید روی صفحه خاموش دستگاه نیز یادداشت کنید. این ویژگی به عمر بیشتر باتری کمک می‏کند، زیرا پیکسل‏های صفحه نمایش کمتر درگیر می‏شوند، درحالی‌که سرعت عمل برای یادداشت کردن نیز بیشتر می‏شود.

نوشتن روی PDF گزینه جدید دیگری است که به قلم این نسل اضافه شده و آن را کارآمدتر کرده است. اگر بخواهید از صفحه‏ای طولانی اسکرین‏شات بگیرید، نیازی نیست چند اسکرین‏شات تهیه کنید و آنها را به هم بچسبانید؛ نوت ۵ اسکرین‏شات‏ها را می‏گیرد و آنها را به هم می‏چسباند. برای انتخاب چند عکس در گالری تنها کاری که لازم است انجام دهید گرفتن تمام آن عکس‏ها به‏وسیله قلم است.