شانزدهمین نمایشگاه تله‏کام افتتاح شد

سونیتا سراب‌پور: شانزدهمین نمایشگاه بین‏المللی صنایع مخابرات و اطلاع‏رسانی (تله‏کام) روز گذشته در غیاب وزیر ارتباطات با حضور دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمود واعظی، وزیر ارتباطات به‌دلیل همراهی رئیس‌جمهوری در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور نداشت، اما به جای وی نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و در کنار دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی تله‏کام شانزده‏ساله را افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این دور نمایشگاه مدیران اپراتورهای همراه، رئیس سندیکای شرکت‌های مخابرات، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور و دیگر فعالان صنعت مخابرات نیز حضور داشتند.

درخواست مخابرات از زبان سندیکای مخابرات

در ابتدای مراسم فرامرز رستگار، رئیس سندیکای مخابرات در غیاب مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست تا به فکر صنعت باشند و با درخواست افزایش تعرفه این شرکت در بخش تلفن ثابت موافقت کنند.

وی در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه تله‏کام با اشاره به وضعیت نه چندان خوب شرکت‌های فعال در بازار تولیدات تجهیزات مخابراتی گفت: از زمان شروع به‌کار دولت یازدهم این سومین نمایشگاه تله‏کامی است که برگزار می‏شود و طی این مدت با برنامه‏ها و شعارهایی که دولت داده است امید به احیای بخش صنعت در کشور بین فعالان این بازار بیشتر شده است. همچنین با برداشته شدن تحریم‏ها به نظر می‏رسد که تحولات خوبی را در آینده شاهد باشیم اما با وجود تمامی این اقدامات از منظر اقتصادی و فروش وضعیت‏ فعالان بازار تجهیزات مخابراتی چندان مناسب نیست.

او در ادامه با تاکید بر اینکه این سندیکا کمکی از دولت نمی‏خواهد اعلام کرده که عمده مطالبه این سندیکا از شرکت مخابرات است اما این شرکت نیز به‌دلیل مشکلات خود قادر به پرداخت مطالبات سندیکای مخابرات نیست. رستگار در پایان از وزارت ارتباطات خواست با اضافه کردن به تعرفه‏های مخابراتی این صنعت را از وضعیت کنونی خارج کند.

درآمد 1100میلیارد یورویی دنیا از بازار تله‏کام

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی ‏رایانه‏ای کشور نیز در مراسم این افتتاحیه با اشاره به رشد اتصال دستگاه‏های دیجیتالی به اینترنت و همچنین رشد صنعت مخابرات در دنیا گفت: سهم بازار تله‏کام در دنیا نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد یورو است که در این بین سهم بازار خاورمیانه و آفریقا به ۱۰۳ میلیارد یورو می‏رسد. همچنین پیش‏بینی می‏شود این میزان سهم تا دوسال آینده به ۱۲۰ میلیارد یورو برسد.

سعادت همچنین با اشاره به گزارش اخیر بخش تحقیقاتی سیسکو اعلام کرد: تعداد دستگاه‏های متصل به اینترنت در سال ۲۰۱۵، ۲/ ۱۸ میلیارد دستگاه به ازای ۲/ ۷ میلیارد جمعیت دنیا به شمار می‌رود.

او ادامه داد: اما طبق پیش‌بینی‏ها ضریب نفوذ اینترنت برای دستگاه‌ها تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید و نسبت به جمعیت کره زمین باید تعداد اینترنت اشیا حداقل دو برابر افراد باشد تا به بازار مناسبی برسیم اکنون ما با این تفاسیر به حدود ۲۰۰میلیون شیء متصل نیاز خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به حضور رقبای خارجی پس از برداشته شدن تحریم‌ها بر لزوم مدیریت درست فضا تاکید کرد و افزود: لازم است با این شیوه ترتیبی داده شود که شیرینی این بازار برای فعالان آن تلخ نشود و فرصت‏ها به تهدید تبدیل نشود.

سعادت در پایان تصریح کرد: طی سال‏های گذشته صحبت از خصوصی سازی زیاد شنیده شده است اما اگر در آن موفق بودیم قطعا در فرمان رهبری بار دیگر بر آن تاکید نمی‌شد. او ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت و بخش خصوصی همه فعالان این بازار می‏توانند از مزیت‏های بازار تله‏کام کشور بهره‏مند شوند.

تمرکز بیشتر روی محتوا

اما دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی که از افراد اصلی برای افتتاح تله‏کام شانزدهم بود، در سخنرانی خود با اشاره به ضعف‏های چندسال اخیر کشور در بازار ارتباطات و فضای مجازی اعلام کرد افرادی می‌توانند در برابر بازارهای نوظهور سهم بالایی به دست بیاورند که یک کسب و کار مبتنی بر خلاقیت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گفته وی ایران در حوزه ICT در حالی می‌تواند هم رده کشورهای بزرگ دنیا قرار گیرد که جهانی فکر کند و خود را محدود به مرزهای جغرافیایی نکند.

ابوالحسن فیروزآبادی با انتقاد از حضور کمرنگ شرکت‌های بزرگ مخابراتی و ارتباطی در کشور گفت: در این بازار نیازمند شرکت‌های کوچک و بزرگ در کنار هم هستیم اما متاسفانه در این خصوص هیچ توازنی نیست و به جز شرکت‌های بزرگ اپراتوری در این بازار، شرکت‏ بزرگ دیگری دیده نمی‏شود. همچنین شرکت‌های سنتی این حوزه نیز به‌دلیل مشکلات بازار از آن خارج شده‏اند.

فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه با ورود خدمات نسل سوم و چهارم همراه خدمات تلفن همراه در کشور رو به مطلوب شدن پیش می‏رود، افزود: باتوجه به رشد در بخش تلفن‏همراه اما در حوزه محتوا بسیار ضعیف عمل شده و بسترهای ایجاد شده توسط اپراتورهای همراه بدون استفاده مانده است. به گفته وی اگر در حوزه محتوا قدمی برداشته نشود قطعا شرکت‌های خارجی مانند گوگل ورود پیدا کرده و دست به ارائه خدمات بر این بستر می‏زنند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با درخواست از تمامی فعالان بازار این حوزه در کشور گفت: درخواست می‏کنیم که این فعالان با تعامل دولت به سمت مقابله با این تهاجماتی بروند که از طریق شرکت‌های بین‏المللی علیه ما صورت می‏گیرد و دنبال به دست آوردن بخشی از خدمات داخل کشور ما هستند.

فیروزآبادی با بیان اینکه بخش عمده کار در این حوزه برعهده بخش خصوصی است، تاکید کرد: در فضای مجازی بازار بزرگی برای همه دنیا به وجود آمده که هیچ نوع بی‏عدالتی در آن وجود ندارد و همه می‏توانند به شکل باز در آن ارائه خدمات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بازار کشور ما به شدت بکر است و در موضوعاتی همچون تجارت و فروش الکترونیکی دارای فضای خالی هستیم.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در بخش صنعت نسبت صادرات به واردات در حد Error قرار دارد، اعلام کرد: شورای‌عالی فضای مجازی آمادگی دارد با همکاری فعالان این حوزه بتواند سیاست‌های کلان را در جهت تسهیل مدل‏های جدید کسب و کار فراهم کند.

اما در حاشیه بازدید مسوولان وزارت ارتباطات و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالاتی در خصوص اولویت‏های این شورا در دور جدید تاکید کرد که اولویت‏ها همان چیزی است که رهبری تعیین کرده است. فیروزآبادی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص وضعیت شبکه ملی اطلاعات با توجه به اینکه وزارت ارتباطات اعلام کرده است بخش‏هایی از این شبکه آماده و در حال بهره‏برداری است، گفت: براساس دستور رهبری به دنبال تسریع در اجرای شبکه مستقل ارتباطات هستیم و با وجود اینکه بخش‌هایی از این شبکه اجرا شده، اما هنوز شبکه کامل و جامعی شکل نگرفته است و بخش‌هایی از پروژه بزرگ هنوز خالی مانده که ما آن را پر خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما شبکه ملی اطلاعات و برنامه ششم توسعه است، افزود: متاسفانه دبیرخانه در حوزه برنامه ششم توسعه حضور فعال نداشته و ما این موضوع را در اولویت قرار می‌دهیم. در واقع در خلال جلسات فشرده برای این موضوع، برنامه ششم توسعه را نیز ارزیابی می‌کنیم.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص حکم قانونی انحلال مرکز تحقیقات مخابرات ایران اعلام کرد این موضوع در حال بحث است و باید بررسی شود. فیروزآبادی همچنین در خصوص جلسات این شورا تاکید کرد که در دور دوم فعالیت شورای‌عالی فضای مجازی این جلسات به شکل مرتب و هر ماه یک بار برگزار خواهد شد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‏المللی صنایع مخابرات و اطلاع‏رسانی یا ایران تله‌کام ۲۰۱۵ تا هفتم مهر از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‏المللی تهران برگزار می‌شود.