اولین خبر موبایل ایرانی امروز که خبر خوبی هم نیست و به همان بحث تکراری تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور باز می‌گردد، مربوط به متوقف شدن خط تولید گوشی‌های ال‌جی توسط شرکت مادیران است. البته اواخر هفته گذشته زمزمه‌های این خبر از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه (موبنا) منتشر شد، اما از آنجا که اصولا شایعه‌پراکنی و از این دست موارد جایی در این ستون ندارد، در نظر داشتیم پس از تایید این خبر آن را منعکس کنیم هر چند که هنوز مدیران مادیران موضع خاصی نسبت به انتشار این خبر نداشته‌اند اما شنیده شده که این شرکت، تولید گوشی‌های تلفن‌همراه خود را به دلیل آنچه که افزایش تعرفه واردات قطعات از ۳۰‌درصد به ۵۴‌درصد خوانده، متوقف کرد.

گفته می‌شود اعمال تعرفه ۵۴‌درصدی بر روی قطعات، تولید این محصول برای مادیرانی‌ها را خالی از صرفه اقتصادی کرده و بر همین اساس هم این شرکت به ناچار تولید گوشی تلفن‌همراه را متوقف کرده است.

مادیران که به‌رغم نداشتن هیچ گونه قرارداد یا تفاهمنامه‌ای با وزارت صنایع و معادن به عنوان اولین تولید گوشی سال‌ها بعد از صاایران

شکست خورده کار خود را در این زمینه آغاز کرد، با تولید ۵ مدل از گوشی‌های ال‌جی قصد سرمایه‌گذاری برای تولید گوشی در کشور را داشت. هرچند که گوشی‌های تولید شده مادیران با مشابه کره‌ای آن با اندکی تغییر در بازار فروخته می‌شد اما به هر حال ریسک‌پذیری این شرکت برای آغاز تولید در کشور را هرچند که منجر به شکست باشد، باید ستود.

کاهش تعرفه SKD در انتظار مجلس

معاون وزارت صنایع از انتظار تصویب نهایی لایحه حذف مازاد۲۴درصدی تعرفه گوشی تلفن‌همراه در مجلس خبر داد.

به گفته محسن حاتم، وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد حذف جزو (و) تبصره ۷ قانون بودجه را داده است. زیرا مشکلات عدیده‌ای برای گمرکات به وجود می‌آورد. معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن معتقد است برای تولید کالاهای حوزه صنایع های‌تک ناگزیریم که از مسیر SKD عبور کنیم، یعنی مدتی لازم است تا برای کالاهای با فناوری پیشرفته برای آموزش پرسنل و تست نرم‌افزارها صرف شود، تعداد محدودی را تولید کنیم و به مرور وارد مراحل CKD و عمق ساخت داخل شویم. در این فرآیند این محدودیت در حداقل تعرفه CKD و SKD مشکلاتی ایجاد می‌کند که حداقل در تعرفه CKD زیاد مشکل‌ساز نیست، ولی برایSKD، ۹۰‌درصد و CBU به هیچ عنوان مشکل ایجاد نخواهد کرد اما در مورد SKD توجیه‌پذیر نخواهد بود.

حاتم درحالی که با مونتاژکاری مخالف است، اما فرآیند یاد شده را یک فرآیند گذرا و ضروری دانسته و در خصوص تصویب این لایحه و تاثیر آن بر بازار می‌گوید: با تصویب این لایحه مشکلات تولیدکنندگان تاحدودی برطرف می‌شود، زیرا تولیدکنندگان این نگرانی را دارند که ۲۴‌درصد تعرفه اضافی را پرداخت کنند.

اما از طرف دیگر بر اساس شنیده‌ها گویا نمایندگان مجلس از اینکه مونتاژ کاری در صنایعی از این دست عادت شود، قصد دارند به تصویب نهایی این لایحه رای منفی دهند.

اجماع برای منتفی شدن تبدیل ودایع شرکت مخابرات

به نظر می‌رسد این روزها مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نیز در کنار برخی از مدیران وزارت آی‌سی‌تی، دلش به حال کاربران تلفن‌همراهی که سال‌ها با پرداخت ودایع سنگین زمینه توسعه شبکه ارتباطات سیار و شبکه مخابراتی کشور را فراهم کرده‌اند، نمی‌سوزد و منتفی شدن تبدیل ودایع به سهام شرکت مخابرات را برای پذیرش این شرکت در بورس بلامانع ارزیابی می‌کند. علی رحمانی در باره منتفی شدن تبدیل ودایع مشترکان در بورس معتقد است: منتفی شدن این موضوع از نظر شرکت بورس مشکلی نداشته و شرکت مخابرات با همین وضعیت نیز می‌تواند تقاضای پذیرش در بورس داده و وارد بورس شود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ودایع مشترکان شرکت مخابرات باید به سهام تبدیل شود.

تولدت مبارک آقا یا خانوم موبایل

اما آخرین خبر امروز هیچ ربطی به موبایل ایرانی نداشته بلکه به جشن تولد ۲۰ سالگی تلفن‌همراه در جهان باز می‌گردد.

بیست سال پیش توافق تاریخی منعقد شده در کپنهاگ میان ۱۵ اپراتور مخابراتی از ۱۳ کشور جهان به شکل‌گیری سیستم جهانی ارتباطات همراه (GSM) و صنعت ارتباطات همراه منجر شد که امروزه به بیش از ۵/۲‌میلیارد نفر در ۲۱۸ کشور جهان خدمات‌رسانی می‌کند. این توافقنامه‌ که در هفتم سپتامبر ۱۹۸۷منعقد شد، پایه‌ریزی اولین سیستم سلولاری دیجیتالی گسترده اروپا را در پی داشت که خیلی زود به اولین سیستم ارتباطات همراه جهانی تبدیل و مورد استفاده بیش از ۷۰۰ اپراتور تلفن‌همراه قرار گرفت. اولین شبکه GSM در سال ۱۹۹۱ توسط Radiolinja در فنلاند و با زیرساخت فنی مشترک از سوی اریکسون راه‌اندازی شد و در ژوئن سال ۱۹۹۲ اولین توافقنامه رومینگ مشترک بین مخابرات فنلاند و ودافون در انگلیس منعقد شد. امروز خانواده فناوری‌های GSM به میزان ۸۵‌درصد از بازار سرویس‌های ارتباطات سیار بین‌المللی را تشکیل داده و هر ساله کاربران تلفن‌همراه، بیش از یک‌میلیارد دستگاه جدید خریداری و بیش از هفت‌تریلیون دقیقه مکالمه و ۵/۲‌تریلیون پیام کوتاه ارسال می‌کنند.