بحث بازیافت زباله‌های الکترونیکی در دنیا به صورت جدی شروع شده و این در حالی است که در کشور ما این موضوع هنوز در حد یک پیشنهاد است و هیچ کدام از نهادها فکری جدی در این زمینه نکرده‌اند. باقر بحری، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با اشاره به این که بحث بازیافت قطعات الکترونیکی و رایانه‌ای در دنیا موضوع جدیدی محسوب می‌شود، اظهار کرد: به رغم مهم بودن این موضوع توجه چندانی به آن نشده است و می‌توان گفت که مقدار زیادی از قطعاتی که در ایران استفاده می‌شود، کهنه و قدیمی هستند. بنابراین معضل زباله‌های الکترونیکی را باید بحثی جدی به حساب آورد که مسوولان باید به آن توجه کنند. وی گفت: سازمان‌ها و مراکزی مثل آموزش و پرورش و بانک‌ها معمولا با رایانه‌هایی کار می‌کنند که از رده خارج هستند و علاوه بر این که تولید زباله کرده و انبارهای زیادی را اشغال می‌کنند، در اکثر اوقات شاهد دفع غلط این قطعات هستیم که آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کنند. بحری اتلاف هزینه و زمان را از دیگر تبعات منفی استفاده از قطعات الکترونیکی کهنه و قدیمی ‌دانست و گفت: بسیاری از قطعاتی که در رایانه وجود دارد، به تنهایی کاربردهای فراوانی دارد و می‌توان از آن‌ها برای آموزش در مدارس و یا مراکز تحقیقاتی استفاده کرد و این در حالی است که از قطعات مفید الکترونیکی مثل CPU‌ها، چیپ‌ست‌ها و یا مواردی از این قبیل استفاده لازم نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که استفاده از قطعات الکترونیکی که کاربرد چندانی ندارند، در مفاهیم آموزشی بسیار مهم بوده و باید مسوولان و سازمان‌های مربوطه به این موضوع توجه داشته باشند، گفت: اگر تیمی ‌حاضر شود که به بحث زباله‌های الکترونیکی و بازیافت و استفاده مفید از آنها توجه نشان داده و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد، طبیعتا حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها و منابع در این حوزه استفاده شده و به دور ریخته نمی‌شوند.

وی افزود: سازمان‌های درگیر با مباحث IT می‌توانند با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این زمینه راهکاری اندیشیده و برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهند. بحری پیشنهاد داد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که رایانه‌های قدیمی ‌دارند و مورد استفاده خودشان واقع نمی‌شود. بنابراین می‌توان از مانیتور یا قطعات الکترونیکی که مدلی قدیمی‌ دارند در مدارس مناطق محروم و دور افتاده استفاده کرد.