بازار رو به افول ضبط صوت

مریم عسگری - تا حدود دو دهه پیش که سیستم‌های پیشرفته صوتی هنوز وارد بازار نشده و یا حضور بسیار کمرنگی در عرصه زندگی انسان داشتند کاست پلیر یا همان ضبط صوت‌های قدیمی جایگاه ویژه‌ای بین مردم به ویژه قشر جوان داشتند. آن زمان نه خبری از لوح‌های فشرده موسیقی یا همان سی‌دی‌تراک و MP۳ بود و نه سیستم‌های صوتی پیشرفته مانند سی‌دی‌من، MP۳ PLAYER، MP۴ و دستگاه‌های پخش سی‌دی‌تراک و ام‌پی‌تری با باندهای پرقدرت در بازار وجود داشتند.

اما امروزه با ورود این دستگاه‌ها به بازار نه تنها تولید ضبط صوت‌های قدیمی و کاست پلیرها کاهش یافته است بلکه اکثر دارندگان این سیستم‌ها، دستگاه‌های پیشرفته را جایگزین سیستم‌های قدیمی می‌کنند.

اکثر تولید کنندگان نیز با توجه به بازار رقابتی موجود برای عقب نماندن از قافله و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار فروش هر روز مدلی پیشرفته و کارآمدتر از قبل را روانه بازار می‌کنند.

به طوری که طی ۱۰ سال اخیر نه تنها تولید‌کنندگان این قبیل کالاها رشد چشمگیری کرده و سودهای کلانی به دست آورده‌اند بلکه روز به روز به تعداد تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری افزوده می‌شود که در این میان می‌توان به تولید کنندگان چینی اشاره کرد.

سانی، پایونر مدیا و ... از جمله نمونه‌های چینی این کالا هستند که طی یکی دو سال اخیر به دلیل گسترش خدمات پس از فروش و قیمت نسبتا پایینی که نسبت به برندهای معروف مانند سونی، پاناسونیک و ... دارند با استقبال خوبی مواجه شده‌اند.

به گفته فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری، ‌سیستم‌های صوتی با توجه به کارایی‌های متنوع، کیفیت ضبط و پخش،‌ قدرت پخش صدا و... از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.

به اعتقاد فروشندگان ضبط‌صوت‌‌های پاناسونیک،‌پایونیر و سونی با کیفیت و گران‌ترین‌های این کالا در بازار هستند که تنوع مدل و کاربردضبط صوت‌های این برندها در مقایسه با سایر مارک‌ها بیشتر است. سامسونگ و ال‌جی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

نکته‌ای که برخی فروشندگان لوازم صوتی و تصویری به آن اشاره می‌کنند کاهش نرخ سیستم‌های صوتی طی شش ماه گذشته است که ورود مدل‌های کارآمد و پیشرفته به بازار،‌افزایش میزان عرضه این قبیل کالاها به بازار، وجود بازار رقابتی و ... از عوامل تاثیرگذار برآن هستند.

ورود کالاهایی چون وی‌سی‌دی، دی‌وی‌دی و سیستم‌های چند کاره که علاوه بر ضبط و پخش صدا، قابلیت پخش تصویر را نیز دارند عامل اصلی کاهش فروش و کاهش قیمت ضبط‌ صوت‌ها عنوان شده است.

از طرفی قیمت‌ بالای انواع ضبط صوت به ویژه مارک‌های معروف در مقایسه با انواع دی‌وی‌دی و وی‌سی‌دی عامل مضاعفی در کاهش استقبال در این کالا عنوان شده است.

چرا که سیستم‌های چند کاره صوتی و تصویری، کارایی‌هایی به مراتب بیشتر از ضبط صوت‌های موجود در بازار دارند واین طور به نظر می‌رسد که تهیه این کالاها به صرفه‌تر از خرید ضبط صوت است.

به طوری که در حال حاضر یک دستگاه دی‌وی‌دی پلیر با امکانات مناسب به طور متوسط قیمتی حدود ۷۰تا۹۰هزار تومان دارد. در حالی که یک ضبط صوت با کیفیت نه چندان مطلوب قیمتی بیش از ۲۰۰هزار تومان دارد.

یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال از ضبط‌صوت‌ها، حجم فیزیکی بالای این کالا در مقایسه با دستگاه‌های چندکاره صوتی و تصویری است.

به گفته فروشندگان با توجه به دلایل ذکر شده، قیمت مدل‌های مختلف ضبط صوت طی شش ماه اخیر در حدود ۱۰ تا ۲۰درصد کاهش یافته است.

البته این کاهش قیمت در برخی مارک‌های پرطرفدار مانند سونی کمتر رخ داده است.

فعالان بازار خرید و فروش این کالا، به کاهش عرضه ضبط‌صوت‌های آیوا اشاره کرده و عقیده دارند، تا حدود سه تا چهار سال پیش، ضبط‌صوت‌های شرکت آیوا، از جمله برندهای معروف و پرفروش بازار بودند. اما به مرور با افزایش تعداد رقبا، این شرکت بازار را به رقیبانش واگذار کرد.

صابری، یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری، قدرت خروجی دستگاه را مهم‌‌ترین عامل در قیمت‌گذاری این کالا عنوان کرده و می‌گوید: به طور معمول یک ضبط صوت با توان ۳۰۰۰وات متقاضیان و قیمت بسیار بالاتری نسبت به دستگاهی با توان ۲۰۰۰وات دارد.

در‌حال‌حاضر ضبط‌صوت‌های شرکت سونی در مدل‌های AZ که به کامپیوتر وصل می‌شوند و GN که فاقد این قابلیت است و با قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۵۲۰هزار تومان به فروش می‌رسند که مدل‌های AZ با قیمت ۲۰۰ تا ۵۲۰هزار تومان گران‌ترین ضبط‌صوت‌های این برند هستند.

طبق اعلام نمایندگی‌ فروش محصولات سونی، مدل‌های AZ۷ و GN۱۰۰۰ جدیدترین ضبط‌صوت‌های شرکت سونی هستند که قیمتی حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰هزار تومان دارند.

AZ۷ با قابلیت اتصال به کامپیوتر و Flash memory با قدرت ۵۸۰۰وات و صفحه لمسی با قیمت ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

GN۱۰۰۰ نیز دارای قابلیت‌هایی چون اتصال به سیستم نورپردازی با قدرت ۸۴۰۰وات است. ضبط‌صوت‌های GN۱۰۰۰ سه دیسک و ۲کاسته هستند، در حالی که مدل AZ۷ یک دیسک و تک کاست است.

قیمت ضبط‌صوت‌های معمولی پایونیر نیز در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان است. اما انواع حرفه‌ای این ضبط‌صوت‌ها قیمتی بالای یک‌میلیون تومان دارند.

قیمت ضبط‌صوت‌های J.B.L نیز هم با مارک پایونیر یکسان است.

قیمت ضبط‌صوت‌های سامسونگ و ال‌جی نیز در حدود ۷۵ تا ۳۸۰هزار تومان است.

فروشندگان معتقدند طی ماه‌های آخر شاهد رشد قیمت لوازم صوتی و تصویری خواهیم بود.

احتمال افزایش نرخ خدمات گمرکی، افزایش حقوق کارگران و رشد نرخ تورم از دلایل این افزایش قیمت ذکر شده است.