بازار دیجیتال- از وقتی که اف‌اف (F.F) به منازل راه یافت اجازه ورود به منزل از طریق گفت‌وگو دو طرفه به وسیله یک سیم رابط و مکالمه‌ای کوتاه و چند ثانیه‌ای صادر شد و کم‌کم واژه اف‌اف به «آیفون» تغییر نام داد و این دستگاه با این نام در بین ما ایرانی‌ها شناخته شد. از مارک‌های ایرانی و خارجی دربازکن‌های صوتی و تصویری موجود در بازار به «الکتروپیک»، «افرا»، «تابان»، «تابا»، «آلما»، «سیماران»، کوماکس»، «هیوندا» و «آیفون» می‌توان اشاره کرد که مارک‌های الکتروپیک، تابان، کوماکس، هیونداو آیفون دو نوع دربازکن صوتی و تصویری را دارا هستند.

تاریخچه به کارگیری دربازکن‌ها در ایران به دهه قبل از انقلاب باز می‌گردد که با مارک F.F (اف.اف) شناخته می‌شوند که بعد از آن مارک «آیفون» ژاپن وارد بازار شد.

مارک آیفون در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین و بهترین مارک در جهان به شمار می‌آید.

یکی از فروشندگان انواع دربازکن در خیابان لاله‌زار معتقد است: در گذشته مارک آیفون با نام سلام وارد ایران می‌شد که با سفارش ایران نام «سلام» برای این درباز کن انتخاب شد که در حال حاضر نیز دربازکن‌های صاایران را می‌توان همان «سلام» سابق دانست که در بازار استقبال چندانی از آن نمی‌شود.

«شرفی» یکی از فروشندگان انواع دربازکن‌های خارجی در زمینه بازار انواع دربازکن صوتی و تصویری گفت: دربازکن‌های صوتی و تصویری مارک آیفون طی یکی دو دهه اخیر در بین مردم با استقبال چشمگیری مواجه بوده‌اند اما به مرور زمان با گرانتر شدن این مارک از تعداد مشتریان آن کاسته شده است و بر تعداد مشتریان مارک «کوماکس» کره افزوده شد.

اما مارک آیفون مشتریان خاص خود را دارد.

به اعتقاد وی طی ۴ تا ۵ سال اخیر استقبال از بازار دربازکن تصویری نسبت به دربازکن صوتی چشمگیرتر شده است.

وی همچنین در مورد مارک «کوماکس» گفت: در انتخاب این مارک نیز باید دقت کرد. زیرا جنس‌های تقلبی این مارک نیز وارد بازار شده‌اند.

به این صورت که در ساخت آن از قطعات چینی و ایرانی به طور مشترک استفاده می‌شود.

اما در بین مارک ایرانی دربازکن تصویری به «الکتروپیک» می‌توان اشاره کرد که به دلیل سرویس‌دهی و ضخامت مناسب با استقبال خوبی مواجه است و مارک تابا نیز یکی دیگر از دربازکن‌های تصویری ایرانی است که از لحاظ فروش در ردیف بعدی جای می‌گیرد.

در‌حال‌حاضر قیمت دربازکن تصویری مارک «آیفون» برای خانه‌های تک واحدی بین ۶۵۰هزار تا یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان متغیر است و با اضافه شدن هر واحد (هر زنگ) قیمت این محصول نیز بین ۲۰۰هزار تا ۶۰۰هزار تومان اضافه خواهد شد.

طبق اعلام فعالان بازار در بازکن‌های صوتی و تصویری رنگی مارک آیفون با قابلیت دوربین ۴ جهته حدود یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان و دوربین دو جهته آن ۷۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت دربازکن‌های تصویری سیاه و سفید «کوماکس» کره برای ساختمان‌های تک واحدی حدود ۱۵۰هزار تومان است و نوع رنگی آن نیز ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد که با اضافه شدن هر واحد حدود ۲۳۰هزار تا ۲۵۰هزار تومان بر قیمت دربازکن‌های رنگی این مارک اضافه می‌شود.

البته به گفته فعالان بازار، نمونه چینی مارک کوماکس نیز در بازار یافت می‌شود که نوع سیاه و سفید تصویری آن با قیمت تقریبی ۱۰۰هزار تومان برای هر واحد و رنگی آن با قیمتی حدود ۲۰۰هزار تومان برای هر واحد به خودش می‌رسد.

بهتر است بدانید که بورس انواع لوازم الکترونیکی و به‌خصوص دربازکن‌های صوتی و تصویری در خیابان لاله‌زار شمالی و جنوبی است که البته این محصولات را می‌توان در دیگر مناطق شهر به صورت پراکنده یافت.

همچنین طبق اعلام فروشندگان بازار، قیمت انواع دربازکن‌های صوتی و تصویری مارک «آیفون» و «کوماکس» با افزایش قیمت اندک روبه‌رو بوده است که آن نیز به افزایش تعرفه گمرکی این محصول در ماه اسفند باز می‌گردد. البته این افزایش قیمت حدود ۱۰هزار تومان برای هر واحد اعلام شده است.