عضو اصلی شورای حل اختلاف ویژه جرائم اینترنتی گفت: تاکنون شکایت‌هایی در زمینه سرویس پیام کوتاه و سرویس MMS بیشترین پرونده‌های مرتبط با جرائم تلفن همراه این دادگاه را تشکیل داده است. «باقر افخمی» در گفت‌وگو با «موبنا» با بیان اینکه جرائم تلفن همراه در حدود ۱۰درصد پرونده‌های این دادگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، اظهارکرد: جرائمی که در حوزه تلفن همراه صورت می‌گیرد بیشتر از این آمار است، ولی کاربران نمی‌دانند برای احقاق حقوق خود در این زمینه به چه نهادی مراجعه کنند.

افخمی تصریح کرد: اگر تخلفات تلفن همراه در فضای سایبر صورت گیرد و رسیدگی به آن از جنبه تخصصی برای قاضی محرز نباشد، این تخلفات در شورای حل اختلاف جرائم اینترنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کاربران تلفن همراه برای اقامه دعوی جرائم تلفن همراه، می‌توانند به شورای حل اختلاف جرائم اینترنتی مراجعه کنند. افخمی پیش از این خاطرنشان کرد: شورا در صورت نیاز برای رسیدگی به این پرونده‌ها از کارشناسان قضایی و مخابراتی استفاده خواهد کرد. هم‌اکنون شمار کاربران تلفن همراه در کشور حدود ۵۰ میلیون مشترک است که با افزایش کاربری این وسیله ارتباطی احتمال می‌رود متعاقبا جرائم و تخلفات مرتبط با آن نیز افزایش یابد.

استفاده از تلفن همراه به مرز خطر رسیده است

وابستگی افراد به تلفن همراه کم‌کم به مرز خطر رسیده و باید به‌دنبال راهکاری برای برون رفت از این معضل بود.

ایمان اسلامی روانشناس و مدرس دانشگاه با بیان این مطلب اظهار کرد: رفتارهای مربوط به تلفن همراه و وابستگی به آن در عصر حاضر حتی از اعتیاد کاربران به رایانه و لپ‌تاپ هم شدیدتر شده است. وی با اشاره به اینکه تلفن همراه به دلیل نداشتن وزن زیاد به راحتی در جیب یا کیف جا می‌گیرد و در نتیجه هیچ محدودیتی برای حمل آن وجود ندارد، گفت: این مساله منجر به معضلی اساسی برای خانواده‌ها شده است. این روانشناس افزود: در حال حاضر میزان افسردگی و اضطراب در میان کاربران تلفن همراه نسبت به کسانی که به اینترنت یا موبایل اعتیاد دارند، به‌طور معناداری بیشتر شده است.