جهان دیجیتال در سالی که گذشت

نویسنده: Tom Spring

مترجم: سید حسین محتسبی

سال ۲۰۰۷ با همه فرازونشیب‌هایی که در موضوع کامپیوتر با آن روبه‌رو بودیم به پایان رسید. آنچه آمده است مروری بر مهم‌ترین عناوین خبری و رویدادهایی است که در سال ۲۰۰۷ در مجله PC World منتشر شده است. Vista، ناامیدکننده

در اوایل سال ۲۰۰۷، Microsoft بسیاری از طرفدارانش را ناامید کرد. Windows Vista بسیار متفاوت‏تر از آن چیزی بود که تصورش می‏شد. این سیستم‏عامل خود به تنهایی بد نبود و نقاط قوت بسیاری در خود داشت، اما تغییرات عمده آن نسبت به نگارش XP سبب شد که به‏روز کردن XP به Vista به کابوسی برای بسیاری از کاربران تبدیل شود.

باتری‏های مشکل‏دار

در سال ۲۰۰۷ مشکل خریداران لپ‏تاپ‌ها تنها به Vista ختم نشد. مساله جدی‏تر، باتری لپ‏تاپ‌ها بود که به‌خاطر طراحی نادرست ممکن بود تحت شرایطی خاص سبب آتش‏سوزی شوند. مساله باتری‏های خراب سبب بروز مشکلات زیادی در صنعت لپ‏تاپ شد و در نهایت نزدیک به ۱۰ میلیون لپ‏تاپ شرکت‌های Acer، Apple، Dell، Lenova و Sony برای تعویض باتری، بازپس گرفته شدند.

موسیقی‏های ارزانتر

سال ۲۰۰۷ سال خوبی برای طرفداران موسیقی بود. در ابتدای سال، iTunes محدودیت حق کپی را از بسیاری از موسیقی‏هایی که در سایت خود به‌فروش می‏رساند حذف کرد (البته با حذف محدودیت، قیمت را کمی افزایش داد). در این سال Apple رقابت سختی را با Amazon.com، Sprint و سایر فروشندگان موسیقی دیجیتال برای تشویق مصرف‏کنندگان برای استفاده از تجهیزات Apple و نرم‏افزار iTunes در پیش گرفت.

فیلم‌ها فراگیرتر از قبل

سال ۲۰۰۷ سال مهمی برای طرفداران فیلم‌های تلویزیونی محسوب می‏شود. چرا که در این سال بسیاری از این علاقه‌مندان توانستند فیلم‌هایی را که در تلویزیون موفق به دیدنشان نشده بودند از طریق اینترنت دانلود کنند. هر چند تا قبل از این هم تلاش‌هایی برای فراگیر کردن فیلم‌ها در اینترنت انجام شده بود، اما آن تلاش‌ها به‏هیچ‏وجه قابل توجه نبود.

پس از آنکه NBC با Apple بر سر فروش فیلم‌هایش از طریق iTunes دچار مشکل شد، NBC و برخی شبکه‏های تلویزیونی دیگر نظیر Fox بسیاری از فیلم‌هایشان را به رایگان در اختیار سرویس‏دهنده جدیدی با نام Hulu (که هنوز هم در مرحله آزمایشی است) قرار دادند. در همان حال برخی شبکه‏های دیگر نظیر ABC برنامه‏هایشان را به‌طور رایگان بر روی سایت‌هایشان قرار دادند.

رادیوهای اینترنتی کم‏رنگ‌تر از قبل

با وجودی که حضور فیلم‌ها در وب در سال ۲۰۰۷ وضعیت در حال رشدی داشت، اما در این سال رادیوهای اینترنتی دچار مشکلات عمده‏ای شدند. در تابستان XCopyright Royalty Board بنا به‏درخواست SoundExchange رادیوهای اینترنتی را مجبور به پرداخت هزینه‏های بیشتر به سازندگان آثار بابت پخش برنامه‏ها کرد. با توجه به اینکه این هزینه‏های دریافتی بر اساس پخش برنامه‏ها بود (که بسیاری از آنها پس از ترجمه از طریق چندین کانال یک رادیو پخش می‏شد) و نه بر اساس سود حاصل از پخش آنها، بنابراین بسیاری از شرکت‌های کوچک رادیویی دچار ورشکستگی شدند.

در پی این موضوع در آگوست برخی از رادیوهای اینترنتی بزرگ با SoundExchange توافق کردند که حداکثر هزینه پرداختی، بیشتر از ۵۰هزاردلار در سال نشود، چرا که رادیوهای بزرگ دارای صدها کانال بودند و اگر می‏خواستند بابت هر کانال ۵۰۰دلار بپردازند (چیزی که قبلا توافق شده بود) هزینه کل بسیار بیشتر از ۵۰هزاردلار می‏شد. همچنین SoundExchange با رادیوهای کوچک نیز توافقی انجام داد که بر اساس آن هزینه دریافتی بر اساس سود باشد. این جریانات سبب اتلاف وقت بسیاری از رادیوهای اینترنتی شد.

اعمال محدودیت در پهنای باندها

دانلود کردن یک نمایش تلویزیونی زنده احتیاج به پهنای باند زیادی دارد و شاید موضوعاتی شبیه این است که ISPها را دچار تردید کرده که آیا در اختیار قرار دادن پهنای باند نامحدود به کاربران منطقی است یا خیر؟

در سال ۲۰۰۷، Comcast (یکی از بزرگ‌ترین سرویس‏دهندگان اینترنت و تلویزیون‌های کابلی) تصمیم گرفت دسترسی برخی از مشتریانش که به‌طور نامحدودی از پهنای باندها استفاده می‏کردند را قطع کند. همچنین Comcast، سرعت دانلود مشتریانی را که از برنامه‏هایی که پهنای باند زیادی لازم داشتند استفاده می‏کردند (نظیر peer-to-peer file-sharing) را کاهش داد.

محصولات جدید

امسال iPhone کانون توجه بسیاری از اخبار و مقالات بود. این توجهات در ژانویه هنگامی که Steve Jobs، iPhone را معرفی کرد آغاز و تا ۲۹ ژوئن که این محصول وارد بازار شد ادامه یافت.

iPhone در ابتدای ورودش به بازار به قیمت ۴۹۹دلار برای مدل ۴ گیگابایتی و ۵۹۹دلار برای مدل ۸ گیگابایتی به فروش می‏رسید، اما دو ماه بعد قیمت مدل ۸ گیگابایتی آن به ۲۰۰دلار رسید. خیلی زود محصول دیگر Apple یعنی iPod Touch نیز وارد بازار شد.

سال ۲۰۰۷ را می‏توان نقطه عطفی برای محصولات ذخیره‏سازی (دیسک‌های سخت و نوری) دانست. در ژانویه Hitachi اولین هارددیسک یک‌ترابایتی خود را با عنوان Deskstar ۷K۱۰۰۰ را وارد بازار کرد. این دستگاه از ۵ دیسک تشکیل شده بود.پس از آن، دیسک‌های دیگری نیز وارد باشگاه ترابایت‌ها شدند. Seagate مدل Barracuda ۷۲۰۰.۱۱ را در ژوئن وارد بازار کرد و در ادامه Western Digital مدل یک‌ ترابایتیش را با عنوان My Book World Edition ارائه کرد.

در همان حال رقابت میان دیسک‌های نوری هم شدت گرفت و دو فرمت Blu-ray Disc و HD DVD ارائه شدند.

رقبا تلاش کردند با کاهش دادن قیمت دستگاه‏ها و اضافه کردن امکاناتی نظیر فیلم‌های رایگان فرمت خود را غالب کنند. اما در حالی که دیگر سال ۲۰۰۷ به پایان رسیده است هنوز کسی نمی‏داند کدام فرمت موفق خواهد بود.

کنسول بازی Nintendo Wii

در دنیای بازی‏های دیجیتال Nintendo Wii جنگ ســـــــختی را بـــا دو رقیب قدرتمندش یعنی Sony PS۳ و Microsoft Xbox ۳۶۰ در پیش گرفت و نتیجه این رقابت بسیاری را متعجب کرد. مشکل اصلی Nintendo Wii را پشتیبانی کم آن می‏توان دانست.

در اواخر سال ۲۰۰۷، شرکت Microsoft محصول جدیدی را با عنوان Halo ۳ (که مدل جدید Xbox ۳۶۰ محسوب می‏شود) معرفی کرد. گفته می‏شود نزدیک به یک‌میلیون نفر برای پیش‏فروش Microsoft Hit Halo ثبت‏نام کرده‏اند. فروشندگان کنسول بازی اعلام کردند که در ۲۴ ساعت اول، نزدیک به ۱۷۰میلیون‌دلار پیش‏فروش کرده‏اند.

پروژه یک لپ‏تاپ برای هر کودک

در سال ۲۰۰۷، شرکت Asus محصول Eee PC را معرفی کرد، شرکت Intel، محصول Classmate PC را عرضه کرد و پروژه یک لپ‏تاپ برای هر کودک (OLPC - www.laptop.org: هدف این پروژه توزیع لپ‏تاپ میان کودکان فقیر کشورهای در حال توسعه است) لپ‏تاپ XO را ارائه نمود. این لپ‏تاپ‏ها برای استفاده کودکان طراحی شده‏اند و دارای ویژگی‏های خاص هستند.

لپ‏تاپ XO که با مشکلاتی نظیر تاخیر در عرضه و قیمت تمام شده بالاتر نسبت به آنچه که در نظر گرفته شده بود دست به گریبان بود با رقابت پیش‏بینی‏ نشده Asus و Intel روبه‌رو شد. به‌همین خاطر OLPC تصمیم گرفت لپ‏‏تاپ XO را در ایالات متحده و کانادا با قیمت ۲۰۰دلار بفروشد و در همان حال خریداران ۲۰۰دلار دیگر برای خریدن لپ‏تاپ برای کودکی که در کشوری در حال توسعه زندگی می‏کند بپردازند (Give One, Get One).

توسعه Google

روند روبه‏رشد Google در سال ۲۰۰۷ هم ادامه پیدا کرد. علاوه بر پروژه Android که هدف آن ایجاد پلت‌فرمی کدباز برای گوشی‏های موبایل بود، Google سعی کرد خود را برای مناقصه‏ای که به‌زودی در خصوص اعطای مجوز استفاده از دستگاه‏های بدون سیم با فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز از سوی FCC (Federal Communications Commission) برگزار خواهد شد آماده کند.

در این سال Google مانند سال‌های قبل سرویس‌های جدیدی را به لیست سرویس‌های خود اضافه نمود که نمونه‏های آن را می‏توان برنامه OpenSocial که یک شبکه اجتماعی است، Knol که به نوعی رقیب Wikipedia محسوب می‏شود و Google Street View نام برد. هر چند که برخی از مردم معتقدند که برنامه Google Street View مغایر با حریم خصوصی افراد است.

تکنولوژی‏های سبز

در سال ۲۰۰۷، Al Gore به سبب تحقیقاتش در خصوص گرم شدن هوای کره زمین برنده جایزه صلح نوبل شد. شاید همین موضوع بود که سبب شد بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری نظیر Dell، Google، HP، Intel، Lenovo وحتی یک سازنده MP۳ Player به‌نام NHC اقداماتی در خصوص حفاظت از محیط زیست در برنامه‏ریزی‏های خود لحاظ کنند. Google در پی پروژه‏ای با عنوان RE-C و با هدف کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی رفت. در همان حال Intel و ۴۰ سازمان و شرکت دیگر تلاش کردند طبق توافق‏های انجام شده محصولاتشان را به‌نحوی طراحی کنند تا انرژی کمتری مصرف شود.

خوشحالی هکرها از موفقیت‌هایشان

بگذارید امیدوار باشیم که سال ۲۰۰۸ بر خلاف سال ۲۰۰۷ که سالی پررونق برای هکرها بود سالی امنتر در دنیای IT باشد.در این سال شاهد بزرگ‌ترین دزدی اطلاعات بودیم: دزدیدن نام و اطلاعات کارت‌های اعتباری از فروشگاهی با نام TJX که تعداد آنها بین ۶/۴۵ تا ۹۴میلیون نفر تخمین زده می‏شود. نفوذگران از طریق سیستم ضعیف امنیتی شبکه بدون‏سیم (WiFi) توانسته بودند به بانک‌های اطلاعاتی این فروشگاه دسترسی پیدا کنند. پس از این ماجرا TJX با شرکت‌های IBM و General Dynamics در خصوص برقراری امنیت در شبکه آن فروشگاه قرارداد بست.

موضوع جدیدی که به بزرگ‌ترین تهدید سال ۲۰۰۷ برای شبکه‏ها تبدیل شد و سبب بروز خسارت‌های سنگین به بسیاری از شرکت‌ها شد Botnetها بودند. روبات‌هایی که از یک مرکز فرماندهی هدایت شده و مدام ویروس‌ها و کرم‌ها را به اهداف خود ارسال می‏کنند و توفانی از کرم‌های کامپیوتری (Storm Worm) در شبکه‏های هدف ایجاد می‏کنند. هر چند که متخصصان مراجع قانونی بسیاری از Botnetها را از کار انداختند اما ظاهرا Botnetها را باید به‌عنوان مشکلی موجود در معادلات امنیتی در نظر گرفت.

دو توصیه برای سال ۲۰۰۸

ضد ویروس‌های خود را همیشه به‏روز کنید و تا قبل از عرضه سرویس‏پک ۲ سیستم عامل Vista سعی کنید از XP استفاده کنید.