دنیای اقتصاد- نرم‌افزارهای رایگان امروزه کم از نرم‌افزارهای پولی ندارند و در این میان با انبوهی از نرم‌افزارهای مختلف روبه‌رو هستیم که در یک بازار رقابتی سعی در کسب سهم از بازار دارند. نرم‌افزارهای موبایل فقط طی یک سال اخیر با استقبال گسترده کاربران روبه‌رو شده‌اند. برخی از این نرم‌افزارها توانایی عکاسی، ویرایش عکس یا هر دو را دارند و عملا کاربران را از ویرایش روی کامپیوتر بی‌نیاز کرده‌اند.

این نرم‌افزارها همچنین امکان شیر کردن اطلاعات یا حتی ارسال به فروشگاه‌های پرینت عکس را هم در خود دارند و به این ترتیب تمام پروسه عکاسی تا انتشار آن را یکجا انجام می‌دهند.
برای کسی که آشنایی چندانی با این نرم‌افزارها ندارد پیدا کردن یک نرم‌افزار خوب از میان یک فروشگاه نرم‌افزار بزرگ کار آسانی نیست به خصوص آنکه برخی از این نرم‌افزارها عملا هنوز چندان شناخته شده نیستند و در رتبه‌های بالای فروشگاه‌های نرم‌افزاری قرار ندارند.
ما در اینجا به معرفی بهترین نرم‌افزارهای موبایل برای دستگاه‌های آندرویدی و ioS می‌پردازیم.
۱- اسنپسید Snapseed
نرم‌افزار رایگان و عالی‌ای که اخیرا توسط گوگل خریداری شده است. این نرم‌افزار دارای تنظیمات مختلف برای دادن افکت یا فلیتر روی عکس است. اسنپسید تا قبل از پیوستن به گوگل یک نرم‌افزار پولی بود اما پس از آنکه نسخه آندروید آن منتشر شد به شکل رایگان به همه کاربران عرضه شد.


اسنپسید برای Ios هم در دسترس است و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش تصویر موبایل است به خصوص علاقه‌مندان حرفه‌ای عکاسی با موبایل به کار با آن علاقه زیادی دارند.
۲ - پیکسلر اکسپرس Pixlr Express
پیکسلر اکسپرس هم یک نرم‌افزار رایگان کم نقص ویرایش تصویر است که این روزها به مدد تبلیغ خوب در Google Play (فروشگاه نرم‌افزار گوگل) به یکی از محبوب‌ترین‌ اپلیکیشن‌ها تبدیل شده است.


این نرم‌افزار بیش از ۶۰۰ افکت تصویری آماده دارد که به سادگی قابل اعمال روی عکس‌ها است، البته هنگام کار کردن روی یک عکس مراقب باشید که ممکن است فایل اصلی را مورد ویرایش قرار گیرد و از بین برود.
۳- اینستاگرام
اینستاگرام هر چند یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس است اما بخش عمده محبوبیت خود را مدیون نرم‌افزار موبایل خود است.


اینستاگرام با چند فیلتر ساده توانست خیلی زود ده‌ها میلیون‌نفر را به نصب و استفاده از این نرم‌افزار ترغیب کند و کاری کرد که شرکت فیس‌بوک آن را به مبلغ یک میلیارد دلار خرید.
اینستاگرام اما ماهیت مستقل خود را حفظ کرده و حالا نرم‌افزار آن بهبود یافته و شبکه عکاسی آن نیز گسترش زیادی پیدا کرده، طوری که بسیاری از علاقه‌مندان جدی عکاسی موبایل عضو این شبکه هستند.
با این حال در مقایسه با نرم‌افزارهای موجود در بازار فیلترهای اینستاگرام عملا ابتدایی به نظر می‌رسند.
۴- فوتو گرید Photo Grid
یک نرم‌افزار انبوهی از تپملت‌های آماده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و با رابط کاربری ساده خود امکان کولاژ عکس‌های مختلف را فراهم می‌سازد.
با این حال مشکل این نرم‌افزار این است که اجازه کنترل ضخامت خطوط کولاژ را نمی‌دهد که این موضوع چندان به مذاق کسانی که مایل به داشتن کنترل

بیشتر روی عکس هستند خوش نمی‌آید.
۵ - دیپتیک Diptic
صحبت کرد از کولاژ عکس بدون نام بردن از نرم‌افزار دیپتیک کمی حق‌نشناسی است. یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای کولاژ عکس که استایل‌های متعددی برای کولاژ یا چسباندن عکس‌ها به همدیگر را ایجاد می‌کند.


دیپتیک پس از موفقیت‌های زیاد در اپ استور اپل بهبودهای زیادی پیدا کرد و حالا سرعت آن در لود کردن و کنارهم چیدن عکس‌ها بسیار بیشتر شده است. دیپتیک به غیر از چسباندن عکس‌ها امکان اعمال فیلترهای گوناگون روی آنها را هم فراهم می‌کند. این نرم‌افزار همچنین کنترل کاملی روی ضخامت باکس‌های داخل یک عکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
۶- اسکرچ کم ScrachCam
بسیاری دوست دارند به جای عکس صاف و تر و تمیز یک عکس پرخش و محو داشته باشند. فواید این کار را نمی‌دانیم، اما قطعا سلیقه بسیاری از مردم این است که با ایجاد عکس‌هایی با تم قدیمی عملا جلوه خاص به عکس ببخشند.


اسکرچ کم متخصص خط خطی کردن عکس‌ها و به نوعی کثیف کردن آنها برای جلوه بخشیدن است.
نرم‌افزار محبوبی که یک عکس صاف و ساده را به یک عکس کهنه زوار در رفته تبدیل می‌کند و حتی امکان ادامه ویرایش آن در نرم‌افزارهای دیگر را فراهم می‌کند.
۷- لوموب LOMob
لوموب یک بانک فیلترهای خاص است. فیلترهایی که تم و رنگ قدیمی دارند و عمدتا ما را یاد دوربین‌های قطع بزرگ قدیمی می‌اندازد. از قضا لوموب فیلترهایی دارد که اعمال آنها روی تصویر شبیه عکاسی با فیلم‌های نگاتیوی قدیمی است.


لوموب البته فقط یک فیلترزدن ساده به عکس نیست، بلکه اجازه می‌دهد کاربر هر فیلتر را به اندازه خاصی مورد استفاده قرار دهد.
۸ - Noirنویر
احتمالاشما هم عکس‌هایی را دیده‌اید که فقط یک بخش از تصویر روشن است و سایر بخش‌های آن تاریک. تمام کاری که نویر انجام می‌دهد همین است. با استفاده از سه ابزار چرخ‌دنده‌ای کنترلی این نرم‌افزار اجازه می‌دهد شما هر جای تصویر را که خواستید پرنور یا کم نور کرده و جلوه خاصی به عکس بدهید. نویر به خصوص برای عکاسی سیاه و سفید نتایج درخشانی به همراه دارد.


۹ - Eyem
یک نرم‌افزار عکاسی و البته یک شبکه اجتماعی رقیب اینستاگرام که مخصوصا پس از ماجراهای مربوط به بی‌اعتمادی کاربران به شرایط استفاده آن، توسط علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل توصیه شد. این نرم‌افزار بهبودهای خوبی پیدا کرد و برخلاف اینستاگرام از طریق وب نیز عکس‌های کاربرانش قابل دسترس ( لایک شدن و کامنت گذاشتن) است. آی ام خود نیز امکان عکسبرداری برای کاربران فراهم می‌کند، ولی بعید است کسی علاقه‌مند به عکاسی با آن باشد و عمدتا دیدن عکس‌های دیگران و آپلود کردن خود عکس‌ها مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد.


۱۰- پرو کم procam
دوربین‌های موبایل امکان کمی برای برای عکاسی دستی (‌غیراتوماتیک) ‌فراهم می‌کنند. اغلب آنها به طور اتوماتیک عکسبرداری می‌کنند. اما با پروکم می‌توان کنترل دستی کاملی روی عکس اعمال کرد. زوم کردن و استفاده از دیافراگم و سرعت شاتر ازجمله این کنترل‌ها است.

۰

رایگان‌ها بهترند