در چه سنی می‌توان از تلفن همراه استفاده کرد؟

سن مناسب استفاده از تلفن‌همراه با توجه به این که حتی گوشی‌های ویژه کودکان ۴ ساله نیز به بازار آمده امروزه ذهن بسیاری از والدین را مشغول کرده است. وب سایت خانوادگی Parentline Plus در یک همه پرسی از والدین سن مناسب برای استفاده از تلفن‌همراه را در مورد کودکان مورد بررسی قرار داده است. در این همه پرسی آنلاین ۴۷‌درصد والدین سن مناسب برای استفاده از تلفن‌همراه را ۱۱ تا ۱۳ سال دانسته‌اند.

۲۷‌درصد آنها نیز اعلام کرده‌اند که در اختیار گذاشتن تلفن‌همراه قبل از ۱۴ سالگی برای کودکان مناسب نیست. از طرف دیگر ۲۵‌درصد والدین، تلفن‌همراه را برای کودکان زیر ۱۰ سال خود نیز تهیه می‌کنند.

به گفته مدیر اجرایی شرکت Parentline Plus که خدمات ۲۴ ساعته به والدین ارائه می‌کند، مساله تلفن‌همراه و خطرات جسمی و اخلاقی که برای کودکان دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید توسط روانشناسان و پزشکان مورد بررسی قرار گیرد.

این وب سایت اعلام کرد اکثر والدین نمی‌توانند در مقابل اصرار کودکانی که تلفن‌همراه می‌خواهند، مقاومت کنند و بنابراین باید روش‌های مخالفت به خواسته کودکان مورد بررسی قرار گیرد تا بچه بصورت منطقی از خواسته‌های خود صرف نظر کنند. از طرف دیگر برخی والدین تلفن‌همراه را برای فرزندان خود وسیله‌ای ضروری می‌دانند تا بتوانند در هر لحظه با آنها ارتباط برقرار کنند.

ضررهای اخلاقی و جسمی تلفن‌همراه برای کودکان غیر قابل انکار است و بسیاری از فیلم‌های غیر اخلاقی و پیام‌های نامناسب از طریق تلفن‌همراه در بین کودکان پخش می‌شود.

دسترسی آسان به سایت‌های غیر اخلاقی از طریق تلفن‌همراه نیز مشکل دیگری است که والدین با آن روبه‌رو هستند.

اکثر پژوهشگران اجتماعی و پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان و افراد مسن بیش از دیگران تحت تاثیر اثرات مضر امواج رادیویی تلفن‌همراه قرار می‌گیرند.

استفاده از تلفن‌همراه در مدارس نیز موجب عدم توجه دانش‌آموزان به درس می‌شود که بسیاری از مدارس با ممنوع کردن تلفن‌همراه با این مشکل مقابله کرده‌اند.

به طور خلاصه می‌توان گفت تلفن‌همراه برای کودکان در سنین پایین بسیار غیر ضروری است و می‌تواند از همه نظر برای آنها زیان‌آور باشد.