کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم صوتی و تصویری

بازار دیجیتال- با فرا رسیدن فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، بازار کالاهای حوزه دیجیتال، کامپیوتر و حتی لوازم صوتی و تصویری بیش از پیش با کاهش تقاضا مواجه شد. البته بروز این اتفاق توسط فعالان بازار کامپیوتر و کالاهای حوزه دیجیتال پیش‌بینی شده بود. ولی کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون اعتقادی به کاهش تقاضا در این مدت از سال نداشتند و کاهش ناگهانی تقاضا برای این کالاها را کمی عجیب می‌دانند.

به گفته سعیدی، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری، طی مدت اخیر میزان تقاضا در بازار لوازم صوتی و تصویری نسبت به قبل کاهش یافته است و هیچ دلیل خاصی هم نمی‌توان برای بروز این اتفاق عنوان کرد. وی می‌گوید: با توجه به این موضوع که هر سال از اواخر اردیبهشت‌ماه بازار لوازم صوتی و تصویری رونق چشمگیری می‌یافت، چنین بی‌رونقی در بازار کسبه را شوکه کرده است.

این درحالی است که حسن‌خانی، یکی دیگر از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: طی مدت اخیر میزان تقاضا برای انواع سینمای خانگی و دستگاه‌های دی وی دی پلیر تا حدودی رشد کرده است، اما میزان تقاضا برای تلویزیون‌های ال سی دی و سه بعدی بسیارناچیز است.

وی همچنین در مورد بازار تلویزیون‌های LED گفت: اگر چه میزان تقاضا در حد چندان مطلوبی نیست، ولی با توجه به شکست قیمت‌ها، میزان تقاضا برای نمونه‌های LED نسبت به LCD و D۳ بیشتر است.

یکی از مسوولان فروش شرکت حافظ پخش، عرضه‌کننده لوازم صوتی و تصویری سامسونگ نیز با بیان این مطلب که فصل تابستان، فصل رونق بازار لوازم صوتی و تصویری است، گفت: معمولا در ماه‌های خرداد و تیر بازار لوازم صوتی و تصویری در حد قابل‌توجهی رشد می‌کند.

این درحالی است که محبتی، یکی دیگر از فعالان بازار زمان رونق بازار لوازم صوتی و تصویری را ماه‌های آذر، دی و بهمن می‌داند و می‌گوید: معمولا در فصول گرم سال و فصل اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان مردم به سفر می‌روند و زمان کمتری را در خانه سپری می‌کنند. به همین دلیل در فصول سرد سال که مردم کمتر به سفر می‌روند بازار لوازم صوتی و تصویری پررونق‌تر است.

در مورد بازار کامپیوتر و کالاهای دیجیتال هم باید بگوییم، فعالان بازار فصل تابستان را زمان رونق بازار می‌دانند و می‌گویند، به احتمال زیاد از اوایل تیرماه با ورود مدل‌های جدید به بازار، بازار رونق خود را از سر می‌گیرد. به گفته اخوتی، یکی از فعالان بازار، طی مدت اخیر با وجود رشد هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و کلا هزینه‌های واردات کالا و قیمت تمام شده، فعالان بازار قیمت کالاهای خود را کاهش داده‌اند. به گفته وی، این موضوع اگر چه در شرایط فعلی تاثیری در شرایط بازار نداشته است، ولی پیش‌بینی می‌شود طی ماه آینده باعث رونق بازار شود.