غافلگیری تازه برای کاربران ایکس

حالا ماسک در آخرین توییت جنجالی‌اش از حذف قابلیت بلاک یا مسدودسازی حساب‌های کاربری خبر داده است که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محافظتی برای کاربران در برابر آزارهای مجازی به حساب می‌آید. این موضوع با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است. بسیاری از کاربران ایکس اعلام کرده‌اند که اگر قابلیت بلاک از این شبکه اجتماعی حذف شود، حساب کاربری خود را حذف و از این پلتفرم می‌روند. از طرف دیگر، کارشناسان هشدار داده‌اند که چنین اقدامی برخلاف اصول و استانداردهای تعیین شده در فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپ‌استور و گوگل‌پلی است و حتی می‌تواند باعث حذف اپلیکیشن ایکس از این فروشگاه‌ها شود.

این توییت‌های جنجالی

روز جمعه ایلان ماسک در رشته توییتی از حذف ویژگی بلاک یا مسدود کردن حساب‌های کاربری در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد. او این قابلیت را بی‌معنی خواند و اعلام کرد که بعد از حذف این ویژگی، امکان بلاک کردن تنها در پیام‌های مستقیم یا دایرکت وجود خواهد داشت. او در پاسخ به یکی از سوالاتی که زیر توییتش درباره تفاوت میان بلاک و بی‌صدا (میوت) کردن مطرح شده بود، با حساب کاربری Tesla Owners Silicon Valley پاسخ داد که متعلق به باشگاه مالکان تسلا است.

مسدود کردن یک حساب کاربری در پلتفرم ایکس، از امکان تعامل آن کاربر با یک حساب کاربری جلوگیری می‌کند و به این ترتیب حساب کاربری مسدود شده دیگر امکان مشاهده توییت‌ها، ریتوییت کردن و ارسال پیام مستقیم را نخواهد داشت. کاربر بلاک شده هم متوجه مسدود شدن حساب کاربری‌اش می‌شود. این در حالی است که خاموش یا بی‌صدا (میوت) کردن یک حساب کاربری باعث می‌شود که دیگر پست‌ها و توییت‌هایش برای کاربری که این اقدام را انجام داده، به نمایش درنیاید. کاربر میوت شده، اما متوجه نمی‌شود که کاربر یا کاربران دیگری حساب کاربری او را میوت کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این تغییر چه زمانی رخ می‌دهد و در این صورت واکنش فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل در برابر نقض قوانین و استانداردهایشان، چه واکنشی نشان خواهند داد. طبق مقررات اپ‌استور و گوگل‌پلی، اپلیکیشن‌ها موظفند امکان بلاک و مسدودسازی حساب‌های کاربری دیگر را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند تا به این ترتیب به حفظ امنیت آنها کمک کنند. به همین دلیل هم «اِوا گالپرین» رئیس بخش امنیت بنیاد مرزبندی‌های الکترونیک می‌گوید که ماسک این ایده را پیگیری نخواهد کرد و ادامه نمی‌دهد. او در این مورد به واشنگتن پست می‌گوید: «اگر اپلیکیشن شما میزبان محتوای تولید شده توسط کاربران باشد، باید به آنها این امکان را بدهید که بتوانند حساب کاربران آزارگر را مسدود کنند.» با این وجود مدیران پلتفرم ایکس با وجود درخواست واشنگتن پست، حاضر به اظهارنظر نشدند. گوگل و اپل هم تا حالا هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

به دنبال انتشار این توییت‌های جنجالی ایلان ماسک، بعضی از کاربران پلتفرم ایکس به محدودیت‌هایی اشاره کرده‌اند که حذف قابلیت بلاک برای کاربران به همراه آورده و به نفرت‌پراکنی و آزارهای مجازی بیشتر در این پلتفرم منجر خواهد شد. این موضوعی است که در ماه‌های اخیر و پس از انتقال مالکیت توییتر به ماسک، بارها کارشناسان و خود کاربران نسبت به آن هشدار داده‌اند. در همین راستا «تانیا بولتمن»، تاریخ‌دان و استاد دانشگاه استراتکلاید در گلاسگو، در واکنش به این توییت‌های ایلان ماسک با انتشار پستی در توییتر نوشت: «حذف قابلیت بلاک در عمل آزار مجازی را به یک قابلیت رسمی در توییتر یا ایکس تبدیل می‌کند و تنها امکانی را که کاربران با تنظیم آن می‌توانستند تاثیر این آزارهای مجازی را کاهش دهند، از بین می‌برد. چنین اقدامی به‌شدت ناآگاهانه است و بی‌معنا دانستن قابلیت بلاک می‌تواند تفکر عجیبی باشد.»

حساب کاربری موزه و بنای یادبود آشویتس- برکنائو در لهستان هم در واکنش به این موضوع در توییتی نوشت که این حساب از قابلیت بلاک برای محدود کردن پاسخ‌های یهودستیز در توییت‌هایی استفاده می‌کند که به یادبود قربانیان اردوگاه‌های کار اجباری اختصاص دارند. این حساب کاربری روز جمعه در توییتی نوشت: «پلتفرمی که نیاز به دفاع از یادبود قربانیان را نادیده می‌گیرد، نشان می‌دهد که نسبت به ایجاد یک محیط آنلاین همدلانه و محترمانه، بی‌تفاوت است.»

اقدامات عجیب یک مدافع آزادی‌بیان

چنین تغییراتی می‌تواند نشان‌دهنده آخرین نمونه از روشی باشد که ماسک برای تغییر ماهیت این پلتفرم دنبال می‌کند، پلتفرمی که او در اکتبر سال گذشته با قیمت ۴۴میلیارد دلار خریده بود و حالا با نابودی استانداردهای امنیتی کاربران مواجه شده است. ماسک در فاصله کوتاهی پس از به دست گرفتن سکان رهبری توییتر، بسیاری از حساب‌های کاربری مسدود شده را که به دلایل مختلف فعالیت‌شان ممنوع شده بود، دوباره فعال کرد که در این میان حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، هم بود. ماسک همچنین تعداد زیادی از کارمندان بخش اعتماد و امنیت توییتر را تعدیل کرد و از انحلال شورایی خبر داد که سال‌ها به دنبال ایمن‌تر و مدنی‌تر کردن این شبکه اجتماعی بود. آن دسته از تغییرات مربوط به آزارگری آنلاین بودند که اقلیت‌های نژادی و مذهبی خارج از ایالات متحده را هدف قرار می‌دهند. یک بررسی تحلیلی انجام شده توسط واشنگتن‌پست در مارس گذشته نشان داد که این پلتفرم از طریق صفحات توصیه‌شده، محتوای نفرت‌پراکنی را افزایش داده است.

ایلان ماسک در ماه گذشته میلادی نام شرکت توییتر را به ایکس تغییر داد، با این دیدگاه که آن را به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل کند. «آکویل میقداد» یکی از توسعه‌دهندگان محصول در شرکت ایکس در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که در غیاب قابلیت بلاک، قابلیت بی‌صدا یا میوت می‌تواند با افزودن بعضی از ویژگی‌های قابلیت بلاک به آن مانند جلوگیری از افراد برای پاسخ‌دهی به توییت‌ها و ریتوییت‌ کردن آنها و همچنین انتقال فهرست حساب‌های کاربری بلاک شده به فهرست حساب‌های کاربری میوت شده، بهتر شود. ماسک از این توییت استقبال کرد و در پاسخ به آن نوشت: «هرج ‌و مرج به خاطر هیچ‌چیز» و در انتها یک ایموجی خنده-گریه گذاشت.

با این حال «تریسی چاو»، مهندسی که نرم‌افزاری برای مبارزه با آزار آنلاین را توسعه داده است، گفته است که چنین تغییراتی می‌تواند قابلیت میوت کردن را خراب کند و از بین ببرد. او در این مورد به خبرنگار واشنگتن‌پست گفت: «امروز قدرت خوب قابلیت میوت آن است که روشی برای محافظت از خودتان در برابر کاربران دیگر است بدون آنکه آنها مطلع شوند. اگر کاربری که حساب او را میوت کرده‌اید، از این موضوع مطلع شود، ممکن است از روش‌های تازه‌ای برای آزار آنلاین شما استفاده کند. درست به همان شکلی که در حال حاضر قابلیت بلاک عمل می‌کند.»

ایلان ماسک در حالی این اقدامات هیجانی را همچنان ادامه می‌دهد که خودش را مدافع آزادی‌بیان می‌داند. در مقابل اما منتقدانش معتقدند که رفتارهای او غیرمسوولانه است و تنها به افزایش محتوای نفرت‌پراکنی و تشدید موج نارضایتی کاربرانش منجر می‌شود. هر چند بعضی‌ها معتقدند که او در عمل نمی‌تواند چنین قابلیت مهمی را از پلتفرم ایکس حذف کند، اما نگاهی اجمالی به عملکرد ماسک نشان می‌دهد که چندان هم نمی‌توان به این نتیجه‌گیری امیدوار بود.