معاون مرکز ملی فضای مجازی:  اینترنت طبقه‌بندی می‌شود

امیر خوراکیان در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندرکاران امر بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به ویژگی‌های محتوا در فضای مجازی و اهمیت تصویری شدن محتوا در فضای مجازی گفت: با گذشت زمان تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است. وی گفت: بیش از ۸۳ درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه‌جایی محتوای تصویری است. ویدئوها در دنیا در سه سال اخیر دوبرابر شده‌اند. همچنین فیس‌بوک روزانه ۸میلیارد بازدید ویدئو دارد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: داده‌های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هرچه در فضای مجازی پیش می‌رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌های باز در فضای مجازی بیشتر می‌شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. وی از دیگر موارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان کرد و گفت: تولید و به اشتراک‌گذاری محتوا دارای اهمیت است.

خوراکیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبری خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد. خوراکیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پژوهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌ای باشد تا دسترسی‌ها براساس نیازها و ماموریت‌ها باشد. وی افزود: در دوسال اخیر مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده‌ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکل باشد.