معادن ثروت خفته کشور هستند

دنیای اقتصاد-اصفهان: نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در نشستی خبری که با موضوع برگزاری نمایشگاه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته  برگزار شد با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از استان‌های معدنی کشور است، گفت: اصفهان دارای رتبه چهارم کشور در زمینه معدن را به خود اختصاص داده است. این استان ازنظر تولید سنگ‌های تزیینی، مرمریت، گرانیت و سنگ چینی رتبه اول کشور را دارد.

 

او  با اشاره به اهمیت وجود معادن در استان، افزود: معدن کارانی که در ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری اصفهان زندگی می‌کنند و بیشترین انس را با طبیعت دارند قصد تخریب ندارند. اما معدن ذاتاً با تخریب همراه است و  البته در پی آن عاملی برای  سازندگی است،

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان، معدن نخلک خور و بیابانک را به‌عنوان یکی از کهن‌ترین معادن کشور با بیش از ۴۰۰۰ سال سابقه کار معدن ازجمله آثار موجود و مشهود در این زمینه خطاب کرد و گفت: همچنین معدن طلای موته اولین معدن طلای کشور در استان اصفهان قرار دارد، این رتبه‌های برتر تفاخر چندانی ندارد درحالی‌که اصفهان یکی از استان‌های صنعتی و معدنی کشور بوده و امروز بسیاری از این رتبه‌های خود را به دلایل شرایط کاری، اقتصادی و فرهنگی ازدست‌داده و با مسائل و مشکلات بسیاری در حوزه معدن مواجه است.

 

او  توضیح داد: در قانون مشخص‌شده که ۱۵ درصد از حقوق دولتی که پرداخت می‌شود باید صرف زیرساخت‌ها و جاده‌ها و اموری که مربوط به آن منطقه هست با اولویت در آن منطقه استفاده شود و ۱۲ درصد دیگر را از مبلغ پرداختی برای احیا و بازسازی بخش منابع طبیعی و محیط‌زیست منطقه صرف شود که آن بخش را ما می‌پردازیم و باید منابع طبیعی و سازمان برنامه‌وبودجه و استانداری پاسخ دهند که چرا هزینه‌هایی که باید انجام‌نشده است.

 

فرهادی نسب با تاکید بر اینکه در دنیا بازسازی معادن وجود دارد اما در ایران چنین چیزی نیست، گفت: هیچ‌گونه برنامه مدونی از طرف سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی برای بازسازی وجود ندارد. سازمان برنامه‌وبودجه در شورای معادن از ارگان‌های مربوطه خواستند که این هزینه‌ها انجام شود، اما این اتفاق اجرایی نشده و برخی مسئولان از این موضوع اطلاعی ندارند و مانع می‌شوند.

 

وی بابیان اینکه کل مناطق تحت پوشش محدوده‌های معدنی که شامل معادن و برداشت می‌شود کمتر از هفت درصد مساحت کل کشور است، تصریح کرد: از رژ لب  تا تیرآهنی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود از معادن استفاده می‌شود، بنابراین چگونه چنین شغلی با طیف گسترده را قصد دارید محدود کنید.

 

نایب رییس  کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان، ادامه داد: سیاست اشتباه دیگری که از سوی محیط‌زیست و منابع طبیعی شاهد هستیم این است که اینکه دلیل بسیاری از فرونشست‌ها در بیابان‌های اطراف استان به خاطر کاشت درختان تاغ و گز است که یکی از عوامل خرابی محیط‌زیست به شمار می‌رود.

 

وی اعلام کرد: حدود ۵۰ درصد معادن استان اصفهان در زمینه تولید سنگ‌های تزیینی فعالیت دارند که انواع سنگ‌های گرانیت، مرمریت، تراورتن‌های رنگی در این استان تولید می‌شود. استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۵۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

 

فرهادی نسب همچنین افزود: گفت: یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین سایت‌های نمایشگاهی کشور در این استان وجود دارد اما با توجه به ظرفیت بخش معدن تاکنون از آن استفاده‌نشده که امیدواریم امسال یکی از غنی‌ترین نمایشگاه‌ها را برگزار کنیم و شاهد درخشش مجدد بخش معدن در استان باشیم.

 

  نمایشگاه تنها یک دورهمی نیست

 

محمد گیوی، معاونت برنامه‌ریزی، بازاریابی و توسعه بازار نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در خصوص برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راه‌سازی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، اظهار کرد: سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راه‌سازی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته از سیزدهم تا شانزدهم دی امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار خواهد شد.

 

او با اشاره به خواهرخواندگی اصفهان با ۱۶ شهر دنیا، افزود: تعاملات دیپلماتیک و سیاسی در حوزه شهرداری‌ها از این طریق بسیار ساده‌تر قابل انجام است، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده چندانی نشده است.

 

گیوی  ادامه داد: باید این ظرفیت‌ها و ارتباطات غیررسمی بین‌المللی را در راستای توانمندسازی این‌گونه نمایشگاه‌ها استفاده کنیم، شرکت نمایشگاه‌های اصفهان برای اطلاع‌رسانی در حوزه‌های امور بین‌الملل فعالیت مضاعفی را انجام می‌دهد که اثرات آن در نمایشگاه‌های اخیر ازجمله نمایشگاه سنگ و حضور شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و ایتالیایی رو به گسترش است.

 

 او تصریح کرد: این نمایشگاه از یک فضای استاندارد و باکیفیتی در حوزه سخت‌افزاری و فضای مکانی برخوردار است و توسعه شبکه‌سازی برای تقویت محتوای برگزاری نمایشگاه‌ها دغدغه بسیار مهمی است که با آن مواجه هستیم.

 

گیوی در خصوص رسالت مدیریت نمایشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: مدیریت فعلی نمایشگاه‌های اصفهان صرفا به برگزاری دورهمی نمایشگاهی بسنده نمی‌کند و به رویدادهای تخصصی در حوزه‌ها و موضوع‌های خاص می‌پردازد و در سال جاری تاکنون دو میز تخصصی صادراتی و یک موضوع نمایشگاهی ازجمله طلا و نساجی در استان برگزارشده است.

 

اشتغال‌زایی ده‌هزارنفری معادن برای استان اصفهان

 

محمد ابکا، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و عضو هیات رئیسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار کرد: معادن، بزرگ‌ترین ثروت ایران پس از نفت محسوب می‌شوند و دومین ثروت خفته در کشور هستند که از هر عنصر معدنی در این خطه وجود دارد، اما به دلایلی مغفول مانده است.

 

او افزود: حدود ۱۰ هزار نفر در ۱۳۰۰ واحد معدنی این استان به‌طور مستقیم شاغل هستند، علاوه بر این به ازای هر یک اشتغال مستقیم در معادن برای ۱۵ تا ۱۷ نفر شغل غیرمستقیم ایجادشده است. بیش از ۱۳۰۰ مجوز واحد معدنی در استان صادرشده که از این تعداد ۸۵۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری، ۱۵۰ مجوز برداشت شن و ماسه و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ پروانه اکتشاف و گواهی کشف است.

 

ابکا  گفت: امروز فعالان اقتصادی به فکر استفاده از این ثروت خدادادی افتاده‌اند، رسالتی برای کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان تعریف‌شده که از این ثروت تا حد ممکن نه‌تنها برای مصرف داخلی بلکه برای صادرات استفاده کنیم.

نمایشگاه سیزدهم ۱۰۰ شرکت‌کننده دارد

در ادامه، محمود بندرچی، برگزارکننده سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین آلات و تجهیزات وابسته  با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت سیمان، گفت: طی جلساتی با اتاق و اعضای کمیسیون ها، این نتیجه حاصل شد که باتوجه به وجود زنجیره تامین و ایجاد ارزش که دستیابی به ۶۰درصد از منابع کشور در استان اصفهان را فراهم می سازد، حضور فعالان عرصه معدن از اکتشاف تا فراوری و معرفی فرصت ها در این نمایشگاه حائز اهمیت است.

 

او  از حضور ۱۰۰مشارکت‌کننده در سیزدهمین نمایشگاه زنجیره معدن اصفهان خبر داد که شامل ۵۰درصد از تهران، ۲۵درصد از اصفهان و ۲۵درصد از دیگر استان‌ها و کشورهای خارجی هستند. او روند روبه رشد نمایشگاه اصفهان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حضور واحدهای معدنی و فولادی فعال در بخش معدن مانند ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، فعالان تولید سیمان باوجود ۲۰کارخانه سیمان و صنایع وابسته در این رویداد نمایشگاهی ارزشمند است.

آماده تعامل هستیم

 

در این جلسه، رضا اسلامی، رئیس کمیته خدمات فنی و مهندسی اکتشاف به موارد عدم رعایت اصول اکتشاف، معضل بزرگ فقدان شرکت‌های آزمایشگاهی و کاتالیزورهای کانی ها و سختی دسترسی به تجهیزات حفاری و ژئوفیزیک هوایی اشاره کرد و گفت: حضور شرکت‌های برتر و متخصصان در این نمایشگاه می‌تواند فرصت تعاملاتی را فراهم نماید. همچنین، در نشست‌های تخصصی مس، سرب و دیگر فلزات، چالش‌های اکتشاف مطرح می‌شود.

 

رئیس کمیته خدمات فنی و مهندسی اکتشاف با اذعان به وجود ۹۰۰معدن و کانی‌های متعدد در اصفهان، اظهار کرد: تعداد کمی از معادن فعال هستند و با بیش از ۲هزار واحد سنگ در استان، ضرورت فعالیت و بهره‌برداری بیشتر مطرح می‌شود.

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه با پنل های تخصصی

مهران محجوب نژاد، رئیس کانی‌های فلزی و صنایع وابسته با تاکید بر توجه به اسناد بالادستی برای رفع مشکلات معدن، انواع کانی‌های فلزی مانند آهن و فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و… طرح‌های جامعی وجود دارند که می‌توانند به ذینفعان کمک کنند.

 

او، نمایشگاه معدن و زنجیره تامین را یک نمایشگاه تخصصی عنوان کرد و از برگزاری پنل تخصصی سنگ‌آهن، معدن و فولاد در این نمایشگاه خبر داد.

 

محجوب نژاد با اشاره به نقش قابل‌توجه اصفهان در تولید فولاد کشور، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش بین‌المللی سالیانه فولاد در اصفهان با عنوان “توسعه، تولید، تجارت صنعت فولاد” را مطرح کرد و یادآور شد: در این همایش با بحث و تبادل‌نظر، چالش‌ها شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

پیگیر احداث بازار گوهرسنگ‌ها هستیم

همچنین  ابراهیم حبیب‌اللهی رئیس کمیته گوهرسنگ‌ها و صنایع وابسته با استقبال از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه معدن و صنایع وابسته، از حضور فعالان تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی خبر داد و افزود: در اسفندماه نیز نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ‌ها و جواهرات را برگزار می‌کنیم و امیدواریم نمایشگاه زمینه توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی، تقویت اشتغال و جذب سرمایه‌گذار در اصفهان را فراهم نماید.

 

او افزود: در بازار سنگ‌های قیمتی ایران، تلاش برای نقطه‌یابی و همکاری مسوولان به‌منظور احداث بازار سنگ‌های گران‌بها در اصفهان نیز دنبال می‌شود.