دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: با وجود اینکه تاکنون ۴۶۶۰ میلیارد ریال برای خط یک قطار شهری اهواز پرداخت شده اما این طرح تنها ۲۶درصد پیشرفت دارد.

احمد سیاحی با تاکید بر اینکه باید تصمیم قاطعی برای قطار شهری اهواز گرفته شود، افزود: افتتاح مرحله نخست این طرح به طول هفت کیلومتر (از سه‌راهی فرودگاه تا مصلی) ۵۳ میلیون دلار و یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کندی اجرای قطار شهری اهواز حتی مورد اعتراض معاون عمرانی وزیر کشور نیز قرار گرفته است، گفت: مقرر شد نشستی با حضور استاندار خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور تشکیل شود که در آن بر سر این موضوع که طرح با پیمانکار فعلی ادامه یابد یا پیمانکار دیگری برای آن انتخاب شود، تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار کرد: نظر معاون عمرانی وزیر کشور این است که با شرایط این پیمانکار، نمی‌توان شاهد بهره‌برداری قطار شهری اهواز در آینده نزدیک بود.

وی افزود: مشکل فعلی ما فاینانس نیست بلکه مسائل و شرایط مربوط به پیمانکار است.

طرح غدیر مشکل اعتباری دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در ادامه درباره طرح بزرگ آبرسانی غدیر نیز گفت: این طرح مشکل اعتباری دارد.

سیاحی گفت: لوله‌گذاری این طرح در سمت شمال شرق از سد ایذه، کارون چهار و میداوود در دست اقدام است اما وزارت نیرو اعتبارات آن را تصویب نکرده است. براساس این گزارش، طرح آبرسانی غدیر به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور که عملیات اجرایی آن با ۱۳هزار میلیارد ریال اعتبار، دی ۱۳۸۷ در خوزستان آغاز شده، ابتدا با اولویت آبرسانی به آبادان و خرمشهر آغاز به‌کار کرد اما اکنون مقامات استانی می‌گویند این طرح برای آبرسانی به آبادان و خرمشهر دچار مشکل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان شهریور پارسال از توقف اجرای طرح آبرسانی غدیر به‌دلیل مشکلات مالی خبر داده و گفته بود اجرای مرحله اول این طرح تا حدود زیادی مشکل آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر را رفع کرده و با اجرای گام‌های بعدی و درصورت اجرای کامل طرح، مشکل آب آشامیدنی مردم آبادان و خرمشهر نیز برطرف می‌شود.

در سفر خرداد پارسال وزیر نیرو به خوزستان، طرح افزایش ظرفیت آب آشامیدنی آبادان از طرح غدیر افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این طرح که برای آن ۱۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، ۲۰ هزار متر مکعب در روز به ظرفیت آب آشامیدنی آبادان اضافه شد و با این افزایش ظرفیت با احتساب ۱۹۰هزار متر مکعب قبلی ظرفیت آب آشامیدنی آبادان به ۲۱۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش یافت.

بدهی 6700 میلیارد ریالی آبفای خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین از بدهی ۶۷۰۰ میلیارد ریالی شرکت آب و فاضلاب استان به پیمانکاران، مشاوران و فروشندگان کالا خبر داد و گفت: به‌دلیل این بدهی بیشتر طرح‌ها تعطیل شده است. سیاحی افزود: مذاکرات بسیاری با وزیر نیرو و نیز بین استاندار و معاون اول رئیس جمهوری در این زمینه صورت گرفته و باید بسته حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان تدوین شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این مشکل حل نشود، نمی‌توان به ادامه اقدامات امیدوار بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به پرداخت دو مرحله‌ای اوراق مشارکت آبفا برای اجرای طرح‌های فاضلاب در خوزستان گفت: در دو مرحله پیشین در مجموع ۵۴۰۰ میلیارد ریال (هر مرحله ۲۷۰۰ میلیارد ریال) پرداخت شده و مرحله سوم نیز با ۲۷۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود. وی از نیاز ۱۰هزار میلیارد ریالی شرکت آب و فاضلاب اهواز برای اجرای طرح‌های فاضلاب در این شهر خبر داد.

راه‌های خوزستان توسعه نیافته است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در عین حال گفت: راه‌های این استان به نسبت توسعه خوزستان توسعه نیافته‌اند و این از مشکلات جدی استان است.

وی اظهار کرد: با توجه به هشت بندر در خوزستان، این استان باید راه‌های شریانی مناسب و توسعه یافته‌ای داشته باشد.

از مجموع ۵۱۵۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در خوزستان ۱۵۹۵ کیلومتر راه شریانی است که نقش تاثیرگذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ایفا می‌کند.

نوع نگاه به جذب سرمایه‌گذار تغییر کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به نتیجه مذاکرات با کنسرسیوم هندی - ایرانی - کره‌ای که به‌منظور احداث شهر انرژی به استان سفر کرده بودند، گفت: این گروه در جریان ظرفیت‌های خوزستان قرار گرفتند و مقرر شد درخواست خود را به استان ارائه کنند اما در مجموع نگاه به جذب سرمایه‌گذار در خوزستان باید تغییر کند.

وی افزود: ظرفیت‌های خوبی در استان برقرار است و می‌توان از آن برای توسعه خوزستان بهره برد.

سیاحی با بیان اینکه در جذب سرمایه‌گذار موفقیتی در خوزستان نداشتیم، گفت: اگر ادبیات جذب سرمایه‌گذار را داشته باشیم و اعتقاد قلبی ما این باشد که فرش قرمز برای سرمایه‌گذار پهن کنیم، موفق خواهیم شد وگرنه توسعه خوزستان با درآمدهای عمومی میسر نمی‌شود.