تبریز قطب واگن‌سازی می‌شود

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: شهردار تبریز در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر گفت: با انتقال صنعت واگن‌سازی، تبریز از تولیدکنندگان واگن در منطقه خواهد شد و همچنین با راه‌اندازی مرکز مونتاژ واگن‌های مترو سه کلانشهر کشور در این شهر، برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود. صادق نجفی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه پروژه قطار شهری تبریز گفت: با توجه به اینکه امکان مسافرگیری و ارائه خدمات مطلوب با یک رام قطار در خط یک مترو تبریز وجود ندارد، سعی کردیم با اضافه کردن حداقل یک یا دو رام دیگر راه‌اندازی مترو را با کیفیت و خدمات مناسب‌تری مورد توجه قرار دهیم.

نجفی یادآور شد: به همین منظور با توجه ویژه معاونت عمرانی وزارت کشور و توافق‌های صورت گرفته با هیات چینی مقرر شد در اولین فرصت دو رام دیگر تحویل متروی تبریز شود.

وی افزود: با اضافه شدن رام‌های مورد نیاز در سه مرحله، تعداد رام‌های قطار شهری تبریز سال آینده به هفت رام خواهد رسید.

شهردار تبریز با بیان اینکه از ۳۱۵ واگن خریداری شده برای سه کلانشهر تبریز، اصفهان و شیراز، یکصد واگن متعلق به شهر تبریز است، گفت: با این حال ۲۱۵ واگن بعدی، به صورت مونتاژ نشده وارد کشور می‌شود.

وی گفت: البته درخواست ما مونتاژ این قطعات در تبریز بود که در این راه به‌رغم برخی مقاومت‌ها و رقابت‌های شدید، با ارائه دلایل خود به معاون ریلی معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین وزارتخانه‌های کشور و صنایع سرانجام موفق شدیم این امتیاز ارزشمند را نصیب شهر تبریز کنیم. شهردار تبریز با اشاره به اینکه انبار لاله تبریز، به‌عنوان آورده شهرداری تبریز در این فرآیند مطرح است، گفت: با انتقال صنعت واگن‌سازی، تبریز پس از شهرهای تهران و اراک که سابقه طولانی در این فناوری دارند، به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان واگن در منطقه مطرح می‌شویم. نجفی با بیان اینکه واگن‌های مونتاژ شده براساس جدول زمان‌بندی، بین سه شهر تبریز، اصفهان و شیراز توزیع خواهد شد، اظهار کرد: این مزیت مهم علاوه‌بر موضوع فناوری و بحث اشتغال، در کنار ظرفیت‌های صنعتی شهر تبریز قرار گرفته و می‌تواند در یک فضای هم‌افزایی، جایگاه صنعتی شهر را رونق ببخشد. وی همچنین بر ضرورت اجرای پروژه اتوبان جنوبی شهر تبریز به عنوان یکی از محورهای مورد توجه شهرداری تاکید کرد و گفت: این پروژه که در سفر اول وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت، به طول ۴۰ کیلومتر بوده و در صورت اجرا، نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات شهر خواهد شد.

نجفی افزود: با توجه به ضرورت اجرای این پروژه و کاستی‌هایی که دولت برای ورود به این موضوع دارد، آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای آن و نیز آزادسازی حاشیه اتوبان برای بدنه سازی اعلام کرده‌ایم. شهردار تبریز در ادامه به وضعیت پروژه آیسان در مرکز شهر و راهکارهای شهرداری تبریز برای این پروژه اشاره کرد و گفت: طبق قرارداد آغاز پروژه مقرر بود پروژه در مدت ۷ سال به پایان برسد اما امروز تنها شاهد پیشرفت حدود سه درصدی آن هستیم که البته با هماهنگی‌ها و جلسات صورت گرفته با سرمایه‌گذار مقرر شده تا بدهی سرمایه‌گذار، از سهم وی کسر شود و نیز سعی داریم با ورود شرکت عمران و توسعه و تزریق اعتبار لازم پروژه را حداقل به مرحله اسکلت برسانیم.

وی به همکاری سرمایه‌گذاری با بنیاد تعاون ارتش در حوزه‌های داروسازی و فولاد اشاره کرد و افزود: تحقق این امر، در کنار ارتقای ارزش افزوده شهر و توسعه و عمران شهری، در تامین اشتغال موثر واقع خواهد شد.