کمبود شدید نقدینگی  در صنایع زنجان

دنیای‌اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان زاده: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، با اعلام اینکه۸۰ درصد واحدهای تولیدی استان کمبود نقدینگی دارند، گفت: ۲۰ درصد واحدهای این استان نیز با مشکل تامین مواد اولیه دست به گریبان هستند. ناصر صیدی با اشاره به مصوبه استقرار ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان افزود: از این تعداد ۱۳ شهرک و ناحیه در حال واگذاری است و ۹شهرک نیز برای ایجاد هنوز روی کاغذ مانده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تنها ۵۰ درصد زمین‌های فروخته شده تبدیل به واحدهای صنعتی شده و بقیه اراضی به‌دلیل مسائل دامنگیر مالی و دلال بازی به حال خود رها شده، از آمارگیری حال و روز واحدهای صنعتی استان تا انتهای مرداد امسال خبر داد و افزود: کارشناسان این شرکت در طرح پایش وضعیت واحدهای تولیدی سطح استان به وضعیت تک‌تک آنها به لحاظ مشکلات رسیدگی می‌کنند تا نتایج به استانداری اعلام شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اعلام اینکه در مجموع ۲۴۳۸ هکتار زمین در۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، افزود: از این میزان زمین ۱۲۸۵ هکتار صنعتی است و بقیه به خیابان‌کشی، تخصیص زمین برای توسعه فضای سبز و سایر موارد اختصاص یافته است.

صیدی با تاکید بر اینکه این استان در تامین زمین برای سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه نیست، از برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی شهرک صنعتی شماره۳و۴ خبر داد و درباره مشکلات سد راه این شهرک‌ها گفت: قرار است شهرک صنعتی شماره۳ در منطقه کهناب، ۱۵ کیلومتری اتوبان زنجان- تهران ساخته شود که چون سند این زمین متعلق به مسکن و شهرسازی استان است، شاهد مخالفت‌هایی هستیم. به گفته وی، این در حالی است که استاندار درباره واگذاری این زمین به شرکت شهرک‌های صنعتی دستور کتبی صادر کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از برگزاری جلسات با فرماندار ابهر برای راه‌اندازی شهرک صنعتی شهر صائین قلعه خبر داد و درباره آخرین وضعیت ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان خدابنده افزود: طی مذاکراتی با فرماندار این شهرستان مقرر شد، ۳۵ هکتار زمین به این منظور تخصیص یابد و در کارگروه امور اقتصادی استانداری در این مورد بحث شود؛ اما در این مورد موافقان و مخالفانی وجود دارد.

صیدی با تاکید بر اینکه با وجود مخالفت‌های فرماندار زنجان برای ایجاد شهرک صنعتی در ارمغانخانه، شرکت شهرک‌های صنعتی استان مخالف راه‌اندازی این شهرک است، توقف ایجاد شهرک صنعتی در ایجرود را با توجه به استقرار شرکت پتروشیمی در زمین هزار هکتاری یادآور شد و افزود: از این میزان زمین نزدیک به ۴۸۹ هکتار آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

وی پیگیری برای ایجاد شهرک صنعتی در سلطانیه بعد از مستقر شدن فرمانداری در این شهرستان را یادآور شد و گفت: زمین تخصیص‌یافته در کنار اتوبان بوده و حریم‌های گنبد درنظر گرفته شده تا با میراث فرهنگی استان با مشکلاتی مواجه نشویم.

وی از برنامه‌ریزی برای توسعه اراضی شهرک‌های صنعتی زنجان به مرز۳۵۰۰ هکتار تا پایان سال۹۴ خبر داد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم شهرک صنعتی شماره ۲ را که ۲۸۰ هکتار زمین دارد به۳۵۰ هکتار توسعه دهیم که به این منظور ۱۰ هکتار تملک شده و۶ هکتار نیز وارد مرحله امضای مبایعه‌نامه شده و در مورد ۴۰ هکتار زمین نیز در تعیین قیمت برای تصاحب از مالکان هستیم.

مشکل منابع مالی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، بیان کرد: هر چند نگاه استان به توسعه صنعتی معطوف شده، اما این شرکت برای تخصیص اراضی و راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح استان به شدت با مشکل تامین منابع مالی دست به گریبان است. به گفته این مقام صنعتی استان، امسال اعتبارات پیش‌بینی شده استانی این شرکت ۴/۳ میلیارد تومان برآورد شده که احتمال تحقق۵۰ درصدی وجود دارد که با این ارقام نمی‌توان کاری از پیش برد. صیدی با اعلام اینکه در سال ۹۲ بدهی‌های شرکت۱۰ میلیارد تومان بوده که در اردیبهشت امسال به مرز ۱۲ میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی انجام‌گرفته در خرداد و تیر امسال این رقم به۷ میلیارد تومان کاهش داشته است. وی درباره شرایط واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: ۲۰ درصد قیمت زمین را به صورت نقد و۸۰ درصد مابقی را در ۱۲ قسط با ۳ ماه تنفس در ابتدای واگذاری دریافت می‌کنیم. این در حالی است که در استان قزوین در ابتدای واگذاری زمین، ۳۰ درصد کل قیمت زمین دریافت می‌شود و استان با سیاست جذب سرمایه‌گذاری سعی دارد بستر ورود سرمایه‌گذاران را فراهم کند.