دنیای‌اقتصاد- سنندج- فرزاد نویدی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تدوین برنامه پنج ساله این سازمان برای افزایش تولید گندم در استان خبر داد. مهندس محمدابراهیم حسن‌نژاد به طرح سراسری افزایش تولید گندم در قالب برنامه پنج ساله 92 الی 97 اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز برنامه افزایش تولید گندم در استان را تدوین و آماده اجرا کرده است.
وی اظهار کرد: برای افزایش تولید گندم در استان، استفاده از نیروهای بخش خصوصی و دولتی با حضور مستمر در مزارع گندم برای نظارت بر امر تولید در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی تهیه و تدارک به موقع نهاده‌های مورد نیاز از جمله کود، بذر، سموم، ادوات کاشت و داشت، ارزیابی مستمر فعالیت‌های در دست اقدام، افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع تولید، توجه خاص به کنترل عوامل زیان‌آور از جمله علف‌های هرز و آفات مهم، توجه به کاهش ضایعات در هنگام برداشت و تقویت تشکل‌های بخش خصوصی در راستای افزایش تولید گندم را از جمله برنامه‌های دیگر این سازمان در راستای برنامه پنج ساله افزایش تولید گندم عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به طرح افزایش تولید گندم در یک برنامه پنج‌ساله گفت: بر اساس این برنامه که از سال ۹۲ تا ۹۷ برنامه‌ریزی شده میزان تولید گندم از حدود ۸۶۰ هزار تن فعلی به ۸۷۷ هزار تن افزایش می‌یابد. حسن‌نژاد با اشاره به اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک و محوری در کشور و از جمله استان کردستان است، گفت: با توجه به جایگاه خاص این محصول از نظر سطح زیر کشت که حدود ۵۰ درصد اراضی زراعی زیر کشت سالانه کشور و ۷۴ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد، تدوین برنامه ارتقای تولید این محصول ضروری است.
به گفته وی، همچنین افزایش جمعیت و نگرانی ناشی از تامین مواد غذایی در سطح کشور، افزایش تولید گندم مورد توجه مقامات وزارتی قرار گرفته و جهاد کشاورزی را بر آن داشته تا برای تهیه و تامین غذای مورد نیاز کشور و جلوگیری از واردات گندم اقدام به افزایش تولید این محصول در قالب طرح افزایش تولید پنج ساله از سال ۹۲ تا ۹۷ کنند. وی اضافه کرد: در این طرح پیش‌بینی خواهد شد تا با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود و استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی و تجارب اجرایی در برنامه‌های گذشته و ارتقای بهره‌وری به اهداف پیش‌بینی شده یعنی عملکرد گندم پایه سالانه ۵/۷ درصد و دیم ۵/۶ درصد رشد داشته باشد.
به گفته وی، در پایان برنامه سال ۹۷، عملکرد گندم آبی در کشور از سه هزار و ۴۵۰ کیلوگرم فعلی به چهار هزار و ۸۰۰ کیلوگرم و عملکرد گندم دیم فعلی از ۹۶۰ کیلوگرم به هزار و ۳۵۰ کیلوگرم افزایش می‌یابد و میزان تولید این محصول به تولید پایدار ۱۳میلیون تن در سال که مقدار مورد نیاز سالانه کشور است، می‌رسد.
به گفته وی در استان کردستان نیز میانگین عملکرد سال پایه گندم آبی از چهار هزار و ۲۷۰ کیلوگرم به ۶ هزار و ۱۳۱ کیلوگرم و گندم دیم از ۹۹۳ کیلوگرم به هزار و ۳۶۱ کیلوگرم براساس این برنامه افزایش می‌یابد.