اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ساخت تاسیسات جایگزین نفتی در بالا دست سد گتوند علیا قبل از آبگیری این سد خبر داد. جشن ساز گفت: به این منظور چهار حلقه چاه جدید جایگزین چاه‌های نفتی بالا دست سد گتوند علیا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که مطالعات مهندسی و طراحی تفصیلی و انجام مطالعات خطرپذیری و اثرات زیست محیطی این طرح از مهر ماه سال گذشته آغاز شده است خاطر نشان کرد: این مطالعات با اعتبار ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال در حال اجرا است که بیش از ۳۲درصد پیشرفت دارد.

جشن ساز با اشاره به این که ساخت تاسیسات نفتی جایگزین پس از انجام این مطالعات آغاز می‌شود اظهار امیدواری کرد: این طرح تا اواخر سال ۸۷ تکمیل می‌شود.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیش از ۵۰ میدان هیدروکربوری با میانگین تولید ۳میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت و ۱۱۵میلیون متر مکعب گاز غنی در روز بزرگ‌ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و عمده‌ترین تولید کننده نفت و گاز در کشور به شمار می‌رود.

حوزه عملیاتی این شرکت با وسعت تقریبی ۴۰۰هزار کیلومتر مربع استان خوزستان و بخش‌هایی از استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد را شامل می‌شود.

این سد که آخرین سد بلند به روی رودخانه کارون است و در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه ساخت می‌شود، از نوع سنگریزه‌ای با ۱۸۰ متر ارتفاع از پی است و با ساخت و آبگیری آن دریاچه‌ای به طول ۹۰ کیلومتر ایجاد می‌شود که بخشی از تاسیسات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان را به زیر آب خواهد برد.