دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰‌درصد طلای وارداتی کشور قاچاق است. غلامحسین حسینی در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فلزات ‌گرانبها، طلا، جواهر، نقره، ساعت، سنگ‌های تزئینی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته ضمن اعلام اینکه معضل قاچاق به بلای عظیم صنایع کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: محصولات و تولیدات طلا از جمله کالاهایی هستند که یکی از بیشترین‌درصدهای قاچاق کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

حسینی وجود نداشتن مرکزی ویژه برای پالایش مواد اولیه، مصرف‌گرایی مردم، به روز نبودن سطح تکنولوژی‌های موجود کشور، عدم هماهنگی میان دست‌اندرکاران این صنعت، گرایش مردم به طرح‌های جدید و ضعف اعتماد مصرف‌کننده نسبت به کیفیت طلای داخلی را از جمله عوامل افزایش واردات طلای قاچاق به کشور دانست و افزود: در حال حاضر قاچاق طلا در ایران، این صنعت ‌هزاران ساله را به تسخیر خود در آورده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کیفیت طلای وارداتی نیز همیشه قابل اطمینان نیست، به کشف محموله‌ای در یکی از شهرستان‌های استان طی ماه‌های گذشته اشاره و بیان کرد: به عنوان نمونه در این محموله طلای ۵۰۰ عیار به جای طلای ۷۵۰ عیار فروخته و مصرف‌کننده در قبال آن برابر با یک سوم قیمت متضرر می‌شد. رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان در ادامه گفت: هم‌اکنون در استان اصفهان بیش از ۱۲۰۰ واحد تولیدی کد شناسایی واحد خود را دریافت کرده‌اند که این عدد در استان تهران، ۸۵۰ مورد است.

حسینی ادامه داد: ۵۸‌درصد پروانه‌های استاندارد طلای کشور متعلق به استان اصفهان است که نسبت به دو سال گذشته، بیش از ۱۵۰‌درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: چنانچه اجرای این طرح به تایید کمیسیون قاچاق استان برسد، موسسه استاندارد به تولیدکنندگان و سازندگان طلای استان، سه ماه مهلت خواهد داد تا طلاهای قاچاق را از سطح بازار جمع‌آوری کنند و پس از این مدت، برخوردهای جدی در زمینه مبارزه با قاچاق طلا و جمع‌آوری مصنوعات بی‌کیفیت موجود در بازار صورت خواهد‌گرفت.