هتلداری مشهد با هدفمند شدن رو به تعطیلی می‌رود

مشهد- زهره الوندی: رییس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی گفت: بیشترین آسیب از قانون هدفمند کردن یارانه‎ها به دلیل زائر‌پذیر بودن متوجه مشهد خواهد بود. محمد قانعی با اعلام این مطلب گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌ سفر را افزایش و منجر به کاهش آن خواهد شد.

وی ادامه داد: هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به حذف هزینه سفر از سبد اقتصادی خانواده‎ها خواهد شد و این مساله تقریبا خود را با کاهش ۴۰‌درصدی مسافر در ایام تعطیلات نوروز نشان داده است. وی کاهش سفر را دلیل خلوت بودن هتل‎ها و مهمانپذیرها دانست و افزود: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باعث بالا رفتن هزینه‌های هتل به دلیل حذف یارانه‌های بخش انرژی و غیره می‎شود که فشار زیادی را به هتلداران تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حذف یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های هتل علاوه بر کاهش ماندگاری زائر و خلوت شدن هتل به اشتغال لطمه وارد می‎کند؛ چرا که هتلداران برای جبران خسارت مجبور به کاهش کارگران، حقوق آنان و هزینه‌های جانبی می‎شوند. وی با اشاره به اینکه یک چهارم اشتغال استان در بخش هتلداری و گردشگری است، افزود: کاهش کارگران و دستمزد آنان به علت بالا رفتن هزینه‌ها یک شوک به استان وارد می‌کند و برای شهر مشهد که بر پایه گردشگری استوار است، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت.

وی وضعیت اشغال هتل‎ها و کاهش مسافران را در تابستان جدی‎تر از نوروز امسال عنوان کرد و افزود: در ایام عید بحث هدفمند کردن یارانه‎ها جدی نبود؛ اما اکنون که قانون شده است، تاثیر خود را با حذف هزینه سفر به صنعت گردشگری و هتلداری خواهد گذاشت. قانعی با اشاره به اینکه مشهد با دیگر شهرها فرق می‌کند، اظهار امیدواری کرد از بودجه معنوی تعیین شده برای مشهد قسمتی به صنعت گردشگری و هتلداری اختصاص یابد تا مردم آسیب هدفمند کردن یارانه‎ها را به این بخش احساس نکنند.