روند مطلوب اجرای طرح‌های عمرانی در گتوند

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: حوزه معاونت عمرانی استاندار خوزستان در بازدیدهای دوره‌ای که هر سه‌شنبه از یک شهرستان استان صورت‌ می‌گیرد این بار به شهرستان گتوند سفر کردند تا ضمن ارزیابی کلی از مجموعه طرح‌های بین شهری و طرح‌های زیر ساختاری، چگونگی روند اجرایی این طرح‌ها، کمبود‌ها، نقص‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های آنها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت جمع‌بندی کلی را برای برطرف کردن موانع و اقدامات لازم در جهت بهتر ادامه دادن کار پیش روی مسوولان قرار ‌دهند. این در حالی است که در این سفر معاون عمرانی استاندار خوزستان در بازدید از طرح‌های عمرانی این شهرستان اجرای این طرح‌ها را در این شهرستان رضایت بخش عنوان کرد.

سد و نیروگاه گتوند علیا

نخستین بازدید از طرح‌های عمرانی این شهرستان، طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بود.

سید عباس طباطبایی در بازدید از این طرح برداشت کلی از نظر کیفی از این طرح را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: نکته قابل توجه در ساخت این سد توجه ویژه به مسائل اجتماعی آن است؛ چراکه مشکلی که همواره در سد‌سازی در خوزستان به ویژه در بالا دست استان با آن مواجه بودیم ، این است و هنوز هم با گذشت چندین سال از ساخت این سدها گریبانگیر مشکلات اجتماعی ناشی از این مساله هستیم.

وی حضور ۸۰‌درصد نیروی بومی شاغل در این طرح را گامی مثبت به منظور توجه به مسائل اجتماعی منطقه عنوان کرد و افزود‌: با این اقدام حرکت بسیار خوبی در منطقه صورت گرفته است؛ چرا که هم رضایت مردم را در پی دارد وهم بحث مشکل اشتغال منطقه نیز مرتفع شده است.

طباطبایی با ابراز رضایت از فعال بودن طرح از نظر کمی و کیفی گفت‌: حضور فعال ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در این طرح قابل توجه است. این مقام مسوول در ادامه با اشاره به وجود برخی اظهار نظرها در خصوص وجود گنبد نمکی در نزدیکی‌های محل ساخت سد که با آبگیری سد موجبات شوری آب کارون را فراهم خواهد کرد، با بیان اینکه در مطالعات مجریان اجرای طرح رگه‌هایی از نمک به طول ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر در نزدیکی محل سد وجود دارد که با آبگیری سد شوری مقطعی کارون را به مدت سه ماه در بر خواهد داشت، افزود: برای رفع هر گونه شک و شبهه در این زمینه مقرر شد تا با برگزاری مناظره علمی بین مسوولان سد و کارشناسان و اساتید شفافیت مساله مشخص شود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین از برگزاری جلسه‌ای در خصوص جابه‌جایی روستاییان در مسیر سد خبر داد و گفت‌: ‌درصدد هستیم تا با ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود تا مشکلاتی که در جریان آبگیری سد شهید عباس پور برای روستاییان اتفاق افتاد بار دیگر در آبگیری سد گتوند علیا تکرار نشود. وی افزود‌: با هزینه شرکت آب نیرو ۱۰ تا ۱۵ مکان برای اسکان روستاییان از سوی بنیاد مسکن در نظر گرفته شده است و برای زمین‌های کشاورزی و مراتع نیز‌سازمان منابع طبیعی مطالعات لازم را در خصوص برآورد قیمت این زمین‌ها برای پرداخت به کشاورزان انجام داده است.

طباطبایی در ادامه با اشاره به طبعیت زیبای اطراف سد خواستار گردشگری شدن این منطقه شد و گفت‌: اعتبار لازم در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد تا مردم بتوانند از طبیعت بکر و زیبای این منطقه نیز بهره‌مند شوند و‌سازمان میراث فرهنگی نیز باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد. براساس این گزارش، سد و نیروگاه آبی گتوند علیا در استان خوزستان در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون و در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است.

این سد از نظر حجم مخزن بزرگترین سدی است که روی رودخانه کارون ساخته می‌شود و در پایین دست آن سد مخزن دیگری ساخته نخواهد شد.

این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های ملی و زیربنایی کشورمحسوب می‌شود، همچنین لقب بلندترین سد خاکی کشور با دارا بودن بزرگترین مخزن آبی کشور پس از سد کرخه را از آن خود کرده است.

سد گتوند علیا دارای بیشترین میزان تولید انرژی برق آبی در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور و دارای نقش تعیین‌کننده در افزایش توان مدیریت مخازن سد‌ها و نیروگاه‌های بالادست است.

شایان ذکر است؛ این سد دارای سیستم آب‌بندی ترکیبی دیوار آب‌بند و پرده آب‌بند است که با در نظر گرفتن سدهای بالا دست، سد گتوند علیا می‌تواند کل آورد کارون را تنظیم کند.

سه راهی دهستان جنت مکان و تامین اعتبار لازم برای ایمن کردن آن طباطبایی همچنین در ادامه بازدید از طرح‌های عمرانی شهرستان گتوند از سه راهی جنت مکان شهرستان گتوند بازدید کرد.

وی در این باره گفت‌: با توجه به اینکه این سه‌راهی از جمله مسیر‌های پرتردد گتوند به شمار می‌رود که بلا تکلیف مانده است وبا توجه به اینکه این مسیر از ایمنی کافی نیز برخور دار نیست و موجبات تصادفات بسیاری را فراهم می‌آورد مقرر شد تا اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شود.

بر اساس این گزارش اعتبار این طرح یک‌میلیارد و۴۰۰‌میلیون‌تومان است که ۶۰۰‌میلیون‌تومان آن تاکنون هزینه شده است و مقرر شد تا ۴۰۰‌میلیون‌تومان نیز امسال تامین شود و۴۰۰ ‌میلیون‌تومان دیگر آن به عنوان مطالبات پیمانکار برای سال آینده در نظر گرفته شود.

طباطبایی همچنین در بازدید از دهستان جنت‌مکان، با اشاره به پر جمعیت بودن این دهستان گفت‌: مدارک این دهستان به وزارت کشور وکمیسیون دولت ارسال شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال یا تا اوایل سال آینده این دهستان تغییر وضعیت داده و به شهر تبدیل شود.

ساحل‌سازی کارون و افزایش ۴متری سرانه فضای سبز

طباطبایی همچنین در بازدید از جاده ساحلی شهرستان گتوند گفت‌: یکی از مشکلات این جاده در قوس بودن آن است که موجب ساحل خوردگی و ورود به شهر شده بود که با تصمیمات و اعتباراتی که لحاظ شد علاوه بر اینکه ۵تا ۶ هکتار زمین استحصال می‌شود این ساحل به استراحت گاهی زیبا نیز تبدیل خواهد شد.

وی افزود‌: با توجه به اعتبار قابل توجه طرح لازم است که طرح فاز‌بندی شود و شهرداری هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر را در برنامه کاری خود قرار دهد تا هم مردم نتیجه کار را ببیند وهم این میزان کار صورت گرفته نیز قابل استفاده باشد.

شهردار گتوند نیز در این باره گفت‌: عملیات اجرایی ساماندهی ساحل از سال ۸۷ و با اعتبار اولیه ۴۷۵‌میلیون‌تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی و ستاد حوادث آغاز شد.

سیادت با بیان اینکه در قرار داد اولیه با‌سازمان بودجه مقرر شد فاز اول طرح ۴۰۰ متر باشد، عملیات خاک ریزی را ۹۷۶ متر عنوان کرد و گفت‌: طول کل طرح ۱ کیلومتر است که برای امسال ۲۷۰‌میلیون‌تومان در نظر گرفته شده است و فاز اول آن نیز کار شده و بسترسازی و پی‌سازی آن نیز صورت گرفته است نما‌سازی و دیوار‌سازی نیز به طول ۶ متر انجام شده است.

وی افزود‌: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر ۸ متر است که با ساخت این جاده‌درصدد هستیم تا این سرانه را تا ۱۲ متر افزایش دهیم.

ساماندهی میدان ورودی شهر گتوند

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه کنترل و بازبینی نقشه کلیه میدان‌های ورودی شهر‌های استان، در دستور کار دبیر شورای ترافیک استان قرار دارد گفت‌: این میدان‌ها باید تنها براساس طرح فرح بخشی ونه محل توقف و استراحتگاه طراحی شده باشند؛ چرا که در غیر این صورت این میدان‌ها می‌توانند حادثه خیز قلمداد شوند. طباطبایی در خصوص طرح ساماندهی میدان ورودی شهر گتوند نیز گفت‌: ساماندهی این میدان نیاز به اعتبار چندانی ندارد و شهرداری تنها با اندک سرمایه‌گذاری و سلیقه می‌تواند درختکاری و فضای سبز آن را اجرا کند؛ ضمن اینکه باید به ازای هرسه اصله نهال کونوکارپوس یک درخت سایه دار نیز بکارد. وی همچنین به شهرداری گتوند در خصوص درختکاری و تسطیح این میدان ضرب‌الاجل یک ماهه داد و افزود‌: شهرداری گتوند موظف است بر اساس استاندارد برق نسبت به ساخت فونداسیون‌های میدان ورودی اقدام کند و به منظور تامین روشنایی برق ورودی نیز اداره برق مکلف است ظرف یک ماه آینده اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

افتتاح طرح‌های نوسازی مدارس و رشد ۴ برابری اعتبارات

افتتاح دبیرستان ۱۲ کلاسه نرجس نیز از دیگربرنامه‌های این بازدید یک روزه بود.

این دبیرستان که از جمله طرح‌های نوسازی مدارس در این شهرستان بود در زمین اهدایی خیرین محل به مساحت ۵هزار و۵۰۰ متر و با زیر بنای ۲‌هزار و۱۵۰ متر مربع با اعتبار ۹‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ریال از محل اعتبارات تخریب و بازسازی افتتاح شد.

طباطبایی در مراسم افتتاح این دبیرستان با بیان اینکه هر چه سرمایه گذاری در بخش آموزشی صورت گیرد باز هم کم است گفت‌: تمام تلاش ما در ساخت مدارس استان در مناطق مختلف روستایی و شهری بر رعایت استاندارد و حفظ کیفیت است و همواره در این زمینه مصر بودیم که به کیفیت بیش از کمیت توجه کنیم. مدیر کل نوسازی مدارس استان نیز در این مراسم در خصوص اعتبارات نوسازی مدارس گفت‌: اعتبارات دولتی در سال گذشته ۱۵۰‌میلیارد‌تومان و کمک‌های خیرین به بحث مدرسه‌سازی نیز بیش از ۸۰‌میلیارد‌تومان بود که توانستیم رتبه نخست کشوری را از آن خود کنیم. نیاکان با اشاره به اینکه میزان اعتبارات سال ۸۴ در قیاس با ۸۷ رشدی ۴برابری را از خود نشان می‌دهد که در نوع خود نیز بی نظیر است، خاطرنشان کرد‌: اعتبارات دولتی سال جاری نیز ۱۰۵‌میلیارد‌تومان و کمک‌های خیرین نیز ۹۰‌میلیارد‌تومان است که امیدواریم با اعتباراتی که به مناسبت ۱۰۰ سالگی نفت برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است اعتباراتمان در سال جاری افزایش یابند.

بهره‌برداری از آرامگاه قیصر امین‌پور سال آینده

طباطبایی در بازدید از آرامگاه شاعر نامی ایران‌زمین، قیصر امین پور با اشاره به اینکه به ظرافت خاصی که در طرح مد نظر گرفته شده است، گفت‌: چون ساخت کاشی‌های مقبره نیز در اصفهان صورت می‌گیرد از این رو نمی توان برای اتمام کار عجله کرد.

وی زمان اتمام طرح را اوایل سال آینده اعلام کرد. طباطبایی خاطرنشان کرد‌: زمین آرامگاه این شاعر گرانقدر توسط شهرداری اهدا شده و برای ساخت آن ۷۰۰‌میلیون‌تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ۵۰۰‌میلیون‌تومان از آن تخصیص یافته است و در صورت نیاز به اعتبار بیشتر، استان آن را تامین اعتبار خواهد کرد.