دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: نخستین دوره آموزشی مهمانداران اتوبوس در استان گیلان برگزار شد.

سبحان ا... علیپور، مدیر کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان گیلان با اعلام این خبر گفت: در یک دوره آموزشی در استان، ۴۰ نفر آموزش‌های لازم را در خصوص مهمانداری اتوبوس فراگرفتند. وی جابه‌جایی مسافر بین شهری استان با ناوگان عمومی،حمل‌و‌نقل کالاهای استان توسط ناوگان عمومی، حمل‌و‌نقل ترانزیت کالا و مسافر، ایمنی ناوگان عمومی و سایر مواردی همچون ساماندهی مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین راهی و ... را از جمله وظایف و اهداف حمل‌و‌نقل و پایانه‌های گیلان برشمرد و اظهار کرد: ساماندهی پایانه‌های عمومی و اختصاصی، ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها در ۴۰ نقطه استان، اهدای ۳۵۰۰ کلاه ایمنی در ۱۰۰ روستا و افزایش نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های حمل‌و‌نقل در این راستا انجام پذیرفته است.

مدیر کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان گیلان ادامه داد: جذب سرمایه ۶ میلیارد ریال از بخش خصوصی برای ساخت ۸ پل عابرپیاده، افزایش سرویس‌های vip اتوبوس به ۷۰ سرویس،تشکیل ۶ کارگروه تخصصی حمل‌و‌نقل در بخش‌های مختلفی چون مسافر، بار، ترانزیت، ایمنی ناوگان عمومی، اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات، بیش از ۲۰ سفر شهرستانی و ۱۵ جلسه با صنوف و کانون‌های حمل‌و‌نقل،تجهیز تاسیسات پاسگاه‌های پلیس راه و برگزاری ۷۳ هزار نفر ساعت آموزش ضمن خدمت از جمله فعالیت‌هایی است که به منظور بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل استان انجام شده است.

مدیر کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان گیلان اعلام کرد: ۱۲۱ شرکت مسافربری شامل ۸۱ شرکت اتوبوس، ۱۴ شرکت مینی بوس و همچنین ۲۶ شرکت سواری در استان گیلان طی ۸ ماه سال جاری ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۲۹ مسافر را با ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۳۴ دستگاه مینی بوس و ۱۷۳۶ سواری در قالب ۴۵۵ هزار و ۲۲۹ سفر جابه‌جا کرده‌اند. علیپور افزود: میزان بار جابه‌جا شده طی این مدت نیز ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۶۵ تن می‌باشد.

وی ادامه داد: واردات کالا از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای در انزلی ۹۲۴ تن و در آستارا ۹۷ هزار و ۶۹۰ تن و همچنین صادرات کالا از طریق پایانه مرزی آستارا ۴۹۴ هزار و ۷۹۷ تن بوده،ترانزیت ورودی کالا به استان نیز ۱۸۰ هزار و ۸۸۲ تن از انزلی و ۱۰ هزار و ۹۶۶ تن از طریق آستارا می‌باشد، این در حالی است که ۲۹۸ هزار و ۱۴۶ تن کالا از همین شهرستان خارج شده است.

مدیر کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان گیلان گفت: آمارهای موجود ورودی ترانزیت مسافر از مرز آستارا را ۴۲۰ نفر و خروجی را ۴۷۶ نفر نشان می‌دهد، در حالی که ورودی مسافر از این مرز ۱۸۲ هزار و ۲۹ نفر و خروجی نیز ۱۸۳ هزار و ۱۰۷ نفر بوده است.

علیپور خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۶۸۵ نفر راننده در حوزه مسافر و ۱۰ هزار و ۷۷۲ نفر در حوزه کالا تعداد رانندگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان را به ۱۷ هزار و ۴۵۷ نفر می‌رسانند که همه این رانندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و ۵۶ نفر نیز در این حوزه به درجه بازنشستگی نائل آمده‌اند.