انتقال برق از گیلان به استان‌های همجوار

دنیای اقتصاد - رشت- مجتبی عابدینی: استان گیلان ۳ برابر نیاز خود برق تولید می‌کند و این برق مازاد را به استان‌های همجوار انتقال می‌دهد. مهندس کریم آزادگان، مدیرعامل برق منطقه‌ای استان گیلان با اعلام این مطلب گفت: برق مازاد بر مصرف استان گیلان به استان‌های زنجان، قزوین، البرز، مازندران و در صورت نیاز به آذربایجان و اردبیل نیز انتقال می‌یابد.

وی افزود: بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر که با جدیدترین تکنولوژی و سیستمی خاص طراحی شده و علاوه بر افزایش ۳ برابری قدرت برق استان به عنوان صنعت پایلوت برای سازگاری با محیط زیست در یونسکو شناخته شده و پایداری خوبی نیز از نظر انرژی را برای منطقه به همراه دارد یکی از اتفاقات مهم در سال جاری بوده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان گیلان به پروژه‌های مهم ملی و زیربنایی انتقال و فوق توزیع با ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر امسال اشاره کرد و گفت: طرح خط ۲ مداره ۲۳۰ کیلو ولت لوشان- دیلمان با مشارکت کارخانه سیمان گیلان سبز به طول حدود ۶۵ کیلومتر شامل ۶۱ کیلومتر خط هوایی ۲۳۰ کیلوولت، ۴ کیلومتر خط هوایی و ۳۵۰ متر کابل زمینی ۶۳ کیلوولت با ۲۳۶ برج که عملیات اجرایی آن از فروردین ماه ۸۹ آغاز شده، یکی دیگر از اتفاقات مهم صنعت برق استان می‌باشد که در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

آزادگان ادامه داد: این طرح با هزینه ۱۶۰ میلیارد ریال و با هدف تغذیه کارخانه سیمان گیلان سبز از طریق نیروگاه لوشان و در آینده برای تغذیه پست ۲۳۰ کیلوولت دیلمان ساخته شده زیرا این منطقه پیش از این از دارا بودن خط انتقال مناسب محروم بوده است.

به گفته وی؛ مشکلات حقوقی با سازمان‌های مختلف و افراد حقیقی در خصوص اراضی و اعیانات، تقاطع خط با بزرگراه رشت- قزوین و شرایط نامساعد جوی منطقه کوهستانی و صعب‌العبور دیلمان از جمله مهم‌ترین مشکلات این پروژه ملی بوده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان گیلان بهره‌برداری از پروژه بازسازی خط ۶۳ کیلوولت تک مداره رشت ۲- رشت شمالی را به طول ۵۵/۱۲ کیلومتر شامل ۳/۱۲ کیلومتر خط هوایی و ۲۵۰ متر کابل زمینی ۶۳ کیلوولت با ۵۷ دستگاه برج را دیگر طرح افتتاحی در دهه فجر امسال عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه فوق توزیع شهر رشت با اعتباری حدود ۷۷۳۲ میلیون ریال از سال ۸۹ آغاز شد.

به گفته آزادگان؛ بهره‌برداری از پروژه خط ۶۳ کیلوولت رشت شمالی-منطقه آزاد انزلی شامل ۱۳۵ کیلومتر خط هوایی و ۵/۰ کیلومتر خط زمینی با ۵۲ دستگاه برج که بخش هوایی آن به صورت کلید در دست از نیمه دوم سال ۸۷ آغاز و با هزینه ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با هدف تامین برق واحدهای مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از طرح پست ۲۰/۶۳ کیلوولت معلم با اعتبار معادل ۹۵ میلیارد ریال در رشت و همچنین بهره‌برداری از طرح پست ۲۰/۶۳کیلوولت منطقه آزاد انزلی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های ملی و زیربنایی استان است که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.