دنیای اقتصاد - اصفهان: شهردار پتروجایا مالزی با حضور در اصفهان ضمن بازدید از اماکن تاریخی این شهر با شهردار اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.مهدی جمالی‌نژاد در این دیدار با معرفی ویژگی‌های تاریخی اصفهان اظهار کرد: چشم‌انداز ۵ ساله شهرداری اصفهان تبدیل این شهر به یک شهر هوشمند و دانش‌محور است و اکنون نیز اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان فاوای شهرداری اقدامات زیرساختی برای تبدیل اصفهان به یک شهر هوشمند را انجام می‌دهد، تصریح کرد: اصفهان عضو سازمان IRIS بوده و در حال همکاری با کشورهای عضو این سازمان هستیم.شهردار ادامه داد: در طرح جامع شهر اصفهان توسعه شهر و حریم آینده آن مشخص شده است. صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری اصفهان به‌طور مکانیزه صورت می گیرد.شهردار پتروجایا نیز در حاشیه بازدید از مراکز تاریخی اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهر شاخصی در تمام زمینه‌ها است، تصریح کرد: با ورود توسعه به هر شهری آثار تاریخی کمرنگ شده و کمتر می‌تواند خود را نشان دهد این در حالی است که تلفیق بسیار خوبی در این شهر از توسعه در کنار سنت قابل مشاهده است. در این زمینه علاقه‌مندیم بدانیم مدیریت شهری اصفهان به چه شکل موفق شده هر دوی این موارد را در کنار یکدیگر حفظ کند.

هاشم اسماعیل اضافه کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی و جغرافیایی که اصفهان از آن برخوردار است اقدامات بسیار خوبی در زمینه حفظ محیط زیست و مدیریت فضای سبز این شهر صورت گرفته که می‌تواند الگویی مناسب برای شهری همچون پتروجایا باشد. وی با بیان اینکه در سفر به اصفهان ایده‌های متفاوت و خاصی با شهردار اصفهان به اشتراک گذاشته شد، ادامه داد: تکنولوژی و فناوری‌های IT از موارد مطرح شده در دیدار با شهردار اصفهان بود که می‌توان در این زمینه از تجارب شهرداری اصفهان استفاده کرد.

شهردار پتروجایا افزود: موضوع جالب این بود که مشاغل سنتی در این شهر همچنان پابرجا است و بسیاری از مردم اصفهان همچنان از این مشاغل برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه نسل جوان در مالزی مشاغل سنتی خود را فراموش کرده‌اند، ‌گفت: این در حالی است که در اصفهان دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه هنر نسبت به جذب دانشجو برای حفظ هنر ماندگار و مشاغل سنتی این شهر اقدام می کند.هاشم اسماعیل با اشاره به ویژگی‌های پتروجایا و با بیان اینکه این شهر سالانه پذیرای ۹ میلیون گردشگر است، تاکید کرد: پتروجایا شهری جدید با طول عمری حدود ۲۲ سال است که از آخرین تکنولوژی‌ها در آن استفاده می شود، اما باید از شهری مانند اصفهان بیاموزیم که چگونه توانسته آثار تاریخی خود را حفظ کند. به‌طور قطع در دیدارهای رسمی آینده که با شهرداری اصفهان خواهیم داشت شرایط همکاری هر دو شهر بیشتر فراهم شده و در قالب تفاهمنامه به اجرا در می‌آید.